جمهوری اسلامی امتیاز می‌دهد: سیامک و باقر نمازی، زندانیان دوتابعیتی آزاد شدند

Submitted on ش., 10/01/2022 - 18:10

بعدازظهر روز شنبه نهم مهر، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای از قول آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان اعلام کرد: "از اینکه در ادامۀ تقاضاها از ابراهیم رئیسی، همکار قدیمی ما باقر نمازی توانسته برای معالجه کشور را ترک کند، تشکر می‌کنیم".

باقر نمازی سالها قبل نمایندۀ صندوق کودکان سازمان ملل – یونیسف – بود. او که اینک ۸۵ سال دارد، در سال ۲۰۱۶ هنگامی که در اقدام برای آزادی پسرش به ایران سفر کرد به زندان افتاد. سیامک نمازی در سال ۲۰۱۵ بازداشت شده بود.

به درستی معلوم نیست که  باقر نمازی در ماه‌های اخیر در مرخصی بوده است یا در زندان. اما خبرگزاری ایرنا می‌نویسد که "به ادعای استفان دوجاریک، باقر نمازی از زندان آزاد، و ایران را ترک کرده است".

آقای جارد گنسر، وکیل دو زندانی اعلام کرده است: تا زمانی که هر دو نفر به ایالات متحده بازنگشته‌اند، از پا نخواهیم نشست. وی افزود: "برای اولین بار طی هفت سال اخیر، سیامک نمازی در منزل، در کنار خویشاوندانش در تهران است". به گفتۀ او سیامک نمازی با مرخصی یک هفته‌ای و قابل تمدید از زندان بیرون آمده است.

در طول مذاکرات اتمی، یکی از موضوعاتی که بارها مطرح شد، مبادلۀ زندانی میان آمریکا و ایران بود.نزدیک به پنج ماه قبل، سیامک نمازی در مطلبی که در نیویورک تایمز منتشر شد، از جو بایدن تقاضا کرده بود که به رغم بن‌بست در مذاکرات، مبادلۀ زندانیان با تهران را بپذیرد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران قبلاً ادعا کرده بود که مذاکرات اتمی با مسئلۀ زندانیان هیچ ارتباطی ندارد، اما تهران برای مبادلۀ زندانی آماده است.

اما در هفته‌های اخیر، هیچ امیدی به پیشرفت مذاکرات باقی نمانده بود، ولی اینک، در حالی که اعتراضات ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی شدت گرفته، خبر آزادی دو زندانی ایرانی – آمریکایی منتشر شده است.

این در حالی است که طی دو هفته اعتراض در شهرهای ایران دست کم ۱۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند. شمار کشته‌شدگان این وقایع نیز حداقل ۸۳ نفر اعلام شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز