جعفر پناهی دو روز بعد از اعتصاب غذا به قید وثیقه آزاد شد

Submitted on جمعه, 02/03/2023 - 13:30

بعدازظهر جمعه ۱۴ بهمن ماه، روابط عمومی کانون کارگردانان سینمای ایران اعلام کرد: جعفر پناهی پس از نزدیک به هفت ماه، به قید وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

در ادامه آمده است که ۱۰۶ روز قبل، حکم اعاده دادرسی پناهی در دیوان عالی پذیرفته شده ولی به رغم صراحت قانون، او از زندان آزاد نشده بود. کانون کارگردانان سینمای ایران از همه کسانی که در این مدت برای آزادی جعفر پناهی تلاش کرده بودند، سپاسگزاری کرد.

بعدازظهر جمعه، در مقابل زندان اوین، شماری از شخصیت‌های سینمایی به استقبال جعفر پناهی رفتند. محمدرسول اف که خود کمتر از یک ماه قبل از زندان آزاد شد، فاطمه معتمدآریا، مجتبی میرتهماسب و مجید برزگر از این جمله بودند. طاهره سعیدی، همسر پناهی وی در مقابل زندان انتظار وی را می‌کشید.

او در این یادداشت نوشت: «قاطعانه اعلام می‌کنم‌ در اعتراض به رفتارهای فراقانونی و غیر انسانی دستگاه قضایی و امنیتی و این گروگان گیری محرز از بامداد روز دوازدهم بهمن دست به اعتصابات غذای خشک زده و تا زمان آزادی، از خوردن و آشامیدن هرگونه غذا و مصرف دارو امتناع می‌کنم.»

آقای پناهی تاکید کرده بود: «آن قدر در این وضعیت باقی خواهم ماند، تا شاید جسم بی‌جانم از زندان رهایی یابد.»

جعفر پناهی در سال ۱۳٨٨ نیز به زندان افتاده بود. او سپس به ۶ سال حبس تعزیری، ممنوع‌الخروجی و ۲۰ سال محرومیت از فیلم‌سازی محکوم شد. با اینحال پناهی هیچگاه دست از فعالیت برنداشت و با کمترین امکانات فیلم ساختن را ادامه داد.

در تابستان گذشته، پناهی برای پیگیری وضعیت دو فیلمساز بازداشت شده، محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دادسرای اوین رفته بود اما خود نیز بازداشت شد.

وی دو روز قبل اعلام کرد که «در اعتراض به رفتارهای فراقانونی و غیر انسانی دستگاه قضایی و امنیتی» از روز  ۱۲ بهمن دست به اعتصاب غذای خشک زده و «تا زمان آزادی، از خوردن و آشامیدن هرگونه غذا و مصرف دارو امتناع» می‌کند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز