جایگاه کانادا در جهان از نظر آزادی اقتصادی

Submitted on پ., 10/14/2021 - 13:21

بر اساس یک مطالعه که به تازگی توسط مؤسسۀ Fraser منتشر شده است، کانادا از نظر آزادی اقتصادی دیگر در میان ده کشور برتر جهان قرار ندارد.


از میان 165 کشور که در ارزیابی سالانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، کانادا از نظر آزادی اقتصادی اکنون در جایگاه چهاردهم قرار دارد. این گزارش با عنوان «آزادی اقتصادی جهان در سال 2021» توسط اندیشکدۀ محافظه کار مالی فریزر، اذعان می‌دارد که روند کاهش آزادی اقتصادی کانادا از سال 2016 آغاز شده است.


فرد مک‌ماهون یکی از مؤلفین این مطالعه می‌گوید: «به دلیل مالیات‌های بالاتر و مقررات فدرال و استانی بیشتر، کانادایی‌ها اکنون کمتر از نظر اقتصادی آزاد هستند، که به معنای رشد اقتصادی آهسته‌تر و سرمایه‌گذاری کمتر در کانادا است.»


«زمانی که مردم در دنبال کردن فرصت‌های خود و تصمیم‌گیری‌ها آزادی بیشتری داشته باشند، می‌توانند زندگی مرفه‌تر، شاد‌تر و سالم‌تری داشته باشند.»


این گزارش سالانه توسط مؤسسۀ فریزر در همکاری با شبکۀ آزادی اقتصادی [Economic Freedom Network] تهیه شده است که یک گروه متشکل از مؤسسات تحقیقاتی و آموزشی از بیش از صد کشور جهان است.


بر اساس داده‌های سال 2019 – پیش از اثرگذاری پاندمی جهانی کووید 19 – این مطالعه که مقررات دولت، آزادی تجارت بین‌المللی، اندازۀ دولت، حقوق ملک، هزینه‌های دولت، و مالیات را ارزیابی می‌کند، نتیجه گرفت که هنگ کنگ آزاد‌ترین اقتصاد در جهان است.


هرچند هشدار داد که به دلیل سرکوب‌های دولت چین بر آزادی اقتصادی و دموکراتیک هنگ کنگ در سال 2020، رتبۀ هنگ کنگ در سال‌های آینده پایین خواهد آمد. هرچند در ارزیابی سال جاری هم هنگ کنگ رتبۀ اول را به خود اختصاص داد.


به ترتیب رتبه، پس از هنگ کنگ، سنگاپور، نیوزلند، سوئیس، گرجستان، ایالات متحده، ایرلند، لیتوانی، استرالیا و دانمارک 10 کشور برتر آزاد از نظر اقتصادی در جهان به شمار می‌روند.


پس از آن، کشور‌های موریس در آفریقا جایگاه یازدهم، بریتانیا جایگاه دوازدهم، استونی جایگاه چهاردهم، و کانادا جایگاه چهاردهم را به خود اختصاص دادند.  


سال گذشته ارزیابی‌های اولیه کانادا را در جایگاه هشتم قرار داده بود، هرچند بازبینیِ داده‌ها مقام سیزدهم را برای کانادا در نظر گرفت یکه رتبه نسبت به سال جاری بالاتر بود.


در میان کشوررهای گروه هفت، رتبۀ چهاردهم کانادا از ایالات متحده و بریتانیا پایین‌تر است، اما نسبت به کشور‌های ژاپن (جایگاه 18)، آلمان (22)، ایتالیا (47) و فرانسه (53) عملکرد بسیار بهتری از نظر آزادی اقتصادی دارد.


جایگاه کشور‌های روسیه، هند، برزیل و چین بر اساس آزادی اقتصادی به ترتیب: 100، 108، 109 و 116 است.


ده کشوری که از نظر اقتصادی کمترین آزادی را در جهان دارند به ترتیب: جمهوری آفریقای مرکزی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سوریه، جمهوری کنگو، ایران، زیمبابوه، الجزایر، لیبی، سودان و در پایان ونزوئلا هستند.


این مطالعه می‌گوید که مردمی که در کشور‌های با آزادی اقتصادی بالا زندگی می‌کنند، از رفاه بیشتر، آزادی‌های سیاسی و مدنی بیشتر و امید به طندگی طولانی‌تر بهره مند هستند.


در مطالعه آمده است: «میانگین سرانۀ تولید ناخالص داخلی چهار کشور برتر آزادی اقتصادی 50619 دلار است در حالی که میانگین سرانۀ تولید ناخالص داخلی چهار کشور پایانی فهرست 5911 دلار است.»


«نرخ فقر (0.9 درصد نسبت به 34.1 درصد)  هم در کشور‌هایی که آزادی اقتصادی بیشتری دارند بسیار پایین‌تر است.»

منبع
iraniancanada

بیشترین بازدید اخبار امروز