هشدار تحلیل‌گران: همکاری پهپادی ایران و روسیه می‌تواند تاثیر چشمگیری بر جنگ اوکراین داشته باشد

Submitted on چ., 07/26/2023 - 05:41

بنا بر گزارشی که شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان‌، دیروز، بیست و پنجم ژوییه، منتشر کرد، تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، روز جمعه ٢١ ژوییه، در جریان یک جلسه توجیهی به گروه کوچکی از خبرنگاران گفتند که با پایان احداث تأسیسات تولید پهپاد روسیه که با کمک ایران در حال ساخت است، مسکو پهپادهای بیشتری از آنچه تاکنون از ایران تهیه کرده، در اختیار خواهد داشت.

تحلیل‌گران اطلاعات دفاعی آمریکا، در جلسه روز جمعه هشدار داده‌اند که ساخت این تأسیسات احتمالاً اوایل سال آینده میلادی به پایان می‌رسد و به این ترتیب، پهپادهای جدید روسیه می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر درگیری ها در اوکراین داشته باشند. 

ایالات متحده پس از بررسی چند پهپاد سرنگون شده در اوکراین می‌گوید علیرغم انکار مکرر تهران مبنی بر ارائه تجهیزات به روسیه برای استفاده در اوکراین، "شواهد غیرقابل انکاری" وجود دارد که این پهپادها ایرانی هستند.

به گفته یک مقام ارشد تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، روسیه در درجه اول از پهپادها برای حمله به زیرساخت‌های مهم و دفاع هوایی اوکراین استفاده می‌کند.

تحلیل‌گران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، در جلسه توجیهی روز جمعه، بقایای پهپادهای کشف شده در اوکراین در سال ٢٠٢٢ را به نمایش گذاشته و آنها را با بقایای هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران که در سال گذشته در عراق کشف شده بودند مقایسه کردند. اندازه و شکل یکی از این لاشه‌ها که تنها بال‌ها و موتور آن باقی مانده بود نشان می‌داد که پهپاد شاهد ۱۳۱ ایران است که مشابهش در عراق هم پیدا شده است.

ایالات متحده بر این باور است که شرکت‌های غربی می‌توانند با نظارت بیشتر بر زنجیره‌های فروش خود انحراف غیرقانونی تامین این قطعات برای کمک به ساخت پهپادها را مشخص کنند.

دولت بایدن سال گذشته یک کارگروه گسترده راه اندازی کرد تا بررسی کند که چگونه قطعات ساخت ایالات متحده و کشورهای غربی، از جمله قطعات میکروالکترونیک ساخت آمریکا، در پهپادهای ساخت ایران در روسیه استفاده می‌شود. 

بنا بر ارزیابی تحلیل‌گران، گمان می‌رود ایران تا به امروز، بیش از ٤‬٠٠ پهپاد (شاهد ١٣‬١، ١٣‬٦‬ و مهاجر) را به روسیه ارائه کرده است. ذخایری که روسیه تقریباً به طور کامل از آن استفاده کرده است.

سی‌ان‌ان گزارش داده است که ایران، پهپادها، گلوله‌ها و گلوله‌های خمپاره را از طریق دریای خزر به روسیه منتقل کرده و به این منظور اغلب از کشتی‌هایی استفاده می‌کند که «تاریک» هستند و داده‌های ردیابی خود را خاموش کرده‌اند تا خود را پنهان کنند.

دولت جو بایدن اواخر سال گذشته میلادی علناً اعلام کرد که معتقد است تهران و مسکو در نظر دارند برای جنگ اوکراین خط مونتاژ هواپیماهای بدون سرنشین را در روسیه برپا کنند. 

ایالات متحده در ماه آوریل، تصاویری از یک کارخانه تولید پهپاد در داخل منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا در حدود هزار کیلومتری شرق مسکو را منتشر کرده بود که تحلیل‌گران می‌گویند ایران مرتبا تجهیزات لازم برای کمک به ساخت این تأسیسات را به روسیه ارسال می‌كند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز