هشدار سازمان حقوق بشر ایران: ۱۰۹ معترض در معرض خطر اعدام قرار دارند

Submitted on س., 01/10/2023 - 07:24

سازمان حقوق بشر ایران، در تازه‌ترین گزارش خود درباره آمار کشته‌شدگان و هشدار نسبت به خطر اجراء احکام اعدام شماری از معترضان اخیر، اعلام کرد: این فهرست بر اساس آخرین اطلاعات تا روز جمعه ۱۶ دی ماه روزآمد شده است. 

در حالیکه واکنش‌های جهانی نسبت به اجراء احکام اعدام دو تن دیگر از معترضان، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی ادامه دارد، این نهاد مدافع حقوق بشر نسبت به خطر اجراء احکام اعدام دست‌کم ۱۰۹ نفر از معترضان این جنبش اعتراضی هشدار داده است. 

سازمان حقوق بشر ایران، همچنین، در این گزارش توجه جامعه مدنی ایران و جامعه جهانی را به «تشدید سرکوب‌ها از طریق دستگیری خودسرانه»، «آزارهای جسمی و جنسی در دوران بازداشت و بازجویی» و «صدور احکام فله‌ای» برای معترضان جلب کرده است. 

علاوه بر گزارش‌هایی که تاکنون در رسانه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران درباره موارد متعدد تعرض جنسی به معترضان منتشر شده است و در گزارش ماه نوامبر «سی‌ان‌ان» هم به مواردی مستند از این گزارش‌ها اشاره شده است، سازمان حقوق بشر ایران نیز در گزارش اخیر خود تاکید کرده است: بر اساس «نمونه‌های آزار جنسی معترضان دستگیرشده در بسیاری از نقاط ایران»، «می‌توان نتیجه گرفت که این  نه یک عمل خودسرانه، بلکه یک سازوکار سیستماتیک و هماهنگ‌شده از سوی حکومت است». 

در این گزارش به نقل از محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، نسبت به «تعداد پرشمار از زندانیان کمتر شناخته شده»، به خصوص در استان‌ سیستان و بلوچستان که در معرض خطر «شکنجه» و «صدور احکام اعدام» قرار دارند، هشدار داده شده است. 

بر اساس آخرین آمار سازمان حقوق بشر ایران، این فهرست در مقایسه با آمار پیشین که روز ششم دی ماه منتشر شده بود، با افزایش نام ۲۱ معترض دیگر که در خطر صدور یا اجراء احکام اعدام قرار دارند، روزآمد شده است. 

این نهاد مدافع حقوق بشر، در عین حال، تصریح کرده است: آخرین آمار این نهاد بر اساس مستندات درباره جان‌باختن ۴۸۱ شهروند در جریان اعتراضات انقلابی علیه جمهوری اسلامی آمار «حداقلی» است و آمار واقعی می‌تواند بیش از آمار ذکر شده در این گزارش باشد. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز