هم‌زمان با قیام دانشجویان و دانش‌آموزان ایران، ابراهیم رئیسی از شکست دشمن در دانشگاه‌ها سخن گفت + ویدئوهای تظاهرات

Submitted on ش., 10/08/2022 - 11:04

پیش از ظهر شنبه هشتم اکتبر، گروهی از دختران جوان با برداشتن روسری‌ها در میدان سعادت‌آباد تهران تجمع کردند. در کرج نیز دختران دانش‌آموز با شعار "آخوند باید گم بشه" به خیابان آمدند. در برخی دانشگاه‌های کشور اعتراضات دانشجویان با شعارهایی تند علیه بسیج و خامنه‌ای ادامه یافت.

خبرگزاری هرانا می‌نویسد که میدان آزادی کرمان شاهد تظاهرات مردم بوده است. همین خبرگزاری از تیراندازی در سنندج مطلع شده و بر اساس ویدئوهای رسیده احتمال می‌دهد که یک نفر جان خود را از دست داده باشد. از مشهد خبرهایی از فضای ملتهب شهر و تجمعات پراکنده دریافت شده. در مهاباد، مغازه‌ها بسته و کسبه دست به اعتصاب زده‌اند. ویدئوهایی از اعتصاب بازاریان تهران نیز پخش شده اما گستردگی اعتصاب هنوز به درستی معلوم نیست. در میدان تجریش هم بسیاری از مغازه‌ها بسته‌ است. ویدئوهای رسیده از شیراز بیشتر مغازه‌ها را تعطیل نشان می‌دهد.

 

حوالی ظهر، در درون محوطۀ دانشگاه تهران، در پشت نرده‌های مشرف به خیابان انقلاب، دانشجویان جمع شده و علیه نیروهای سرکوب شعار می‌دادند. در دانشگاه امیرکبیر شعار "نیکای ما رو بردن، جنازه‌شو آوردن" (اشاره به قتل نیکا شاکرمی، دختر هفده ساله) شنیده می‌شد.

در نارمک، دختران دانش‌آموز شعار می‌دادند: "اگه با هم یکی نشیم، یکی یکی کشته میشیم". تجمعات کوچک دانش‌آموزان در بسیاری از مدارس شکل گرفته اما دریافت خبر دقیق از همۀ آنها ممکن نیست.

 

 

آنچه بر زمینۀ همۀ این التهابات بیشتر جلب نظر می‌کند، رفتار و سخنان ابراهیم رئیسی است که به مناسبت "آغاز سال تحصیلی" به دانشگاه الزهرا رفت. اظهارات او، به پیروی از سخنان چند روز قبل خامنه‌ای، متکی بر انکار مطلق واقعیات جاری بود. رئیسی گفت: "دشمن تصور می‌کرد که می‌تواند در دانشگاه امیال خود را دنبال کند، غافل از اینکه دانشجویان و اساتید ما بیدار بوده و اجازه تحقق خیال‌های باطل دشمن را نخواهند داد".

 

 

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که سخنرانی رئیسی با "حضور پرشور دانشجویان همراه بود"...

رئیسی حتی حضور گستردۀ زنان در دانشگاه‌های کشور را به رخ کشید و در پایان به "دانشجویان جدیدالورود" تبریک گفت.

 

 

این در حالی است که حتی در دانشگاه الزهرا گروه‌های پراکندۀ دانشجویان علیه حضور رئیسی شعار دادند. طبق آخرین خبرهای رسیده، فضای اطراف دانشگاه شریف همچنان شدیداً امنیتی است و در برخی نقاط گاز اشک آور پرتاب شده است. اما سایت "نورنیوز" نزدیک به شورای امنیت ملی ادعا می‌کند که "تمامی دانشجویان دانشگاه شریف که در حاشیه تجمعات دستگیر شده بودند، آزاد شدند". نور نیوز در عین حال می‌افزاید: "تعداد محدودی از دانشجویان این دانشگاه در تجمعات خارج از دانشگاه و حتی خارج از تهران بازداشت شده‌اند که دانشگاه پیگیر آزادی آنان نیز هست".

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز