حملات پهپادهای انتحاری به پایتخت اوکراین، ۴ کشته برجای گذاشت

Submitted on ش., 10/22/2022 - 05:20

حملات پهپادهای انتحاری به پایتخت اوکراین، ۴ کشته برجای گذاشت

پهپادهای انتحاری حامل مواد منفجره روز دوشنبه پایتخت اوکراین را هدف حمله قرار داده و تاکنون چهار قربانی نیز داشته است.

طی چند هفته اخیر این دومین بار است که روسیه با استفاده از پهپادهای انتحاری اقدام به حمله به مرکز کی اف کرده است.

این انفجارها شهروندان را شوکه کرده و موجب ایجاد وحشت آن‌ها نیز شده است.

گفته می‌شود روسیه بوسیله پهپادهای شاهد ساخت ایران این عملیات را انجام داده است. در این میان برخی از نیروهای اوکراینی سعی داشتند این پهپادها را هدف قرار داده و سرنگون کنند.

تحلیلگران بر این باورند که پهپادهای انتحاری شاهد می‌توانند به گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که با استفاده از GPS به اهداف خاصی حمله کنند.

ویتالی کلیچکو، شهردار کی اف با اشاره به ۲۸ حمله متوالی پهپادها در روز دوشنبه گفت که نگران است که این شیوه در حملات رایج شود زیرا روسیه دنبال این است که ذخایر موشک‌های دقیق دوربردش را کمتر بکار ببرد.

یوری ایحنات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، گفت که حداقل ۱۳ دستگاه پهپاد در منطقه کی اف، سرنگون شدند که همگی از جنوب آمده بودند.

یکی از این پهپادها به یک ساختمان مسکونی چهار طبقه برخورد و سقف آن را سوراخ کرد و موجب خرابی حداقل سه آپارتمان شد.

کلیچکو افزود: چهار نفر از جمله یک زن ۶ ماهه باردار و همسرش ، یک زن مسن و یک مرد دیگر در این حملات کشته شدند.

دشمن شبانه روز مردم غیرنظامی را به وحشت انداخته است. پهپادها و موشک‌های کامیکازه نیز اوکراین هدف حملات مرگبار قرار داده‌اند. با این وجود دشمن فقط می‌تواند به شهرهای ما حمله کند، اما نمی‌تواند قلب ما را در هم بشکند.

آندری یرمک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز با انتشار پستی در شبکه‌های اجتماعی استفاده روسیه از پهپادهای شاهد ساخت ایران را تائید کرد.

زلنسکی قبلاً نیز گفته بود که روسیه ۲۴۰۰ پهپاد را به ایران سفارش داده و با تغییر نام از آن‌ها به عنوان هواپیماهای بدون سرنشین Geran-2 استفاده می‌کند.

فرمانده سپاه پاسداران اگرچه پیش از این بدون اشاره به جزئیات، از ارائه تسلیحات به قدرت‌های بزرگ جهان خبر داده بود ولی ایران ارسال تسلیحات به روسیه را تکذیب می‌کند.

بر همین اساس دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین به دلیل ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه خواستار تحریم ایران توسط اتحادیه اروپا شد.

اتحادیه اروپا در حال جمع‌آوری شواهدی درباره فروش پهپاد انتحاری ایران به روسیه است و اگر این ادعاها صحت داشته باشد ما آماده خواهیم بود تا با ابزارهایی که در اختیار داریم، نسبت به آن واکنش نشان دهیم.

هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران در هفته‌های اخیر در سایر نقاط اوکراین نیز مراکز شهری و زیرساخت‌های اوکراین از جمله نیروگاه‌های آن را هدف قرار داده‌اند.

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز