هفتادمین شب خیزش سراسری ایران؛ سپاه از گسیل ادوات زرهی به مرزهای غربی کشور خبر داد

Submitted on جمعه, 11/25/2022 - 06:44

در هفتادمین شب از اعتراضات سراسری در ایران، استان کردستان و چند شهر کردنشین دیگر در غرب ایران و نیز محله‌هایی در تهران و چند شهر دیگر دستخوش تظاهرات و ناآرامی بود.

در شامگاه پنجشنبه سوم آذر، گروه‌هایی از ساکنان پایتخت در هفت‌حوض، تجریش، پونک، تهرانپارس، پیروزی، ستارخان و اکباتان به خیابان آمده و شعارهای اعتراضی سر دادند. در برخی محله‌های دیگر مانند چیتگر نیز، اهالی مانند شب‌های دیگر از پنجره‌های خانه‌ها شعارهای ضدحکومتی دادند.

تهران تجریش سوم آذر#مهسا_امینی pic.twitter.com/iV4q3cfAaF

تظاهرات روز و شب گذشته عمدتا در پی انتشار فراخوان‌ها برای حمایت از مردم کردستان در برابر سرکوب فراگیر به ویژه در شهرهای جوانرود، بوکان و مهاباد برگزار شد و معترضان در تهران شعار می‌دادند: «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران».

نظیر این تظاهرات در شهرهای دیگر از جمله مشهد، کرمانشاه و اصفهان نیز برگزار شد و مأموران حکومتی شب هنگام در خیابان حکیم نظامی اصفهان به سوی جمعیت تیراندازی کردند.

اصفهان حکیم نظامی سوم آذر#مهسا_امینی pic.twitter.com/rfy1bv9kO0

در شامگاه پنجشنبه اوضاع در شهرهای کردنشین غرب کشور به شدت امنیتی بود و به ویژه شمار زیادی از مأموران بسیجی و لباس‌شخصی با حضور در خیابان‌های بوکان، جوانرود، پیرانشهر و اشنویه به هراس‌افکنی و تخریب اموال شهروندان پرداختند.

حضور پرشمار نیروهای سپاه پاسداران در خیابان‌های جوانرود برای ایجاد رعب و وحشت.پنج‌شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱#مهسا_امینی#ژینا_امینی pic.twitter.com/HEIRpGCgeu

سازمان حقوق بشری کردستان، هه‌نگاو با همرسان کردن تصاویری از یورش نیروهای حکومتی به شهروندان در خیابان‌ها و سطح شهرها از جمله در مهاباد، نوشته است که آنها با هجوم به خودروهای شخصی و ایجاد رعب و وحشت، سرنشینان خودروها را می‌ربایند یا با شلیک‌های عامدانە آنها را مجروح و به حال خود رها می‌کنند.

تصاویر متعددی از هجوم نیروهای حکومتی به شهروندان در خیابانها و سطح شهرها به هه‌نگاو ارسال شده است. آنها با هجوم به اتومبیل شهروندان و ایجاد رعب و وحشت سرنشینان اتومبیلها را میربایند و یا با شلیکهای عامدانە آنها را مجروح و به حال خود رها می‌کنند.مهاباد؛ ۲ آذر ۱۴۰۱#مهسا_امینی pic.twitter.com/yH5vazdKBJ

مأموران همچنین به ربودن و بازداشت قهری و خشن شهروندان در کردستان و شهرهای دیگر ادامه می‌دهند.

در همین حال مراسم خاکسپاری شمال خدیری‌پور، از جان‌باختگان اعتراضات اخیر در مهاباد در ساعات اولیه بامداد جمعه ۴ آذر، تحت فشار نهادهای حکومتی برگزار شد.

هه‌نگاو همچنین از کشته شدن هیمن امان، جوان اهل بوکان پس از ربوده شدن زیر شکنجه خبر داده است.

تصاویر متعددی از هجوم نیروهای حکومتی به شهروندان در خیابانها و سطح شهرها به هه‌نگاو ارسال شده است. آنها با هجوم به اتومبیل شهروندان و ایجاد رعب و وحشت سرنشینان اتومبیلها را میربایند و یا با شلیکهای عامدانە آنها را مجروح و به حال خود رها می‌کنند.مهاباد؛ ۲ آذر ۱۴۰۱#مهسا_امینی pic.twitter.com/yH5vazdKBJ

در روز جمعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از قصد خود برای پررنگ‌تر کردن حضور نظامی خود در غرب ایران به بهانه مبارزه با «تجزیه‌طلبان» خبر داد.

سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اعلام خبر «تقویت یگان‌های زرهی» در مرزهای غرب و شمال‌غرب کشور گفت:

وی گفت که هم‌اکنون برخی یگان‌های زرهی و نیروی مخصوص نزسا در حال عزیمت به استان‌های مرزی غرب و شمالغرب کشور هستند و تصریح کرد:

این اقدام نیروی زمینی سپاه به منظور تقویت یگان‌های مستقر در مرز و جلوگیری از نفوذ تیم‌های تروریستی وابسته به گروهک‌های تجزیه طلب مستقر در اقلیم شمال عراق صورت گرفته است.

انتقال تجهیزاد و یگان‌های زرهی سپاه از قرارگاه حمزه ارومیه به سوی مرزهای اشنویه پنج‌شنبه ۳ آذر ۱۴۰۱#مهسا_امینی#ژینا_امینی pic.twitter.com/ziOvJxNslo

جمهوری اسلامی از چند روز پس از آغاز اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی همواره کوشیده است تا مسئولیت این اعتراضات را به گردن «جدایی‌طلبان» انداخته و به این ترتیب سرکوب‌های خونین خود را توجیه کند. با این حال مردم معترض در شهرهای مختلف ایران همچنان شعارهای وحدت‌بخش در همبستگی با گروه‌های قومی مانند کرد و بلوچ سر داده و کشتار شهروندان به دست حکومت به ویژه در کردستان و سیستان و بلوچستان را محکوم می‌کنند.

نیروی زمینی سپاه از اوایل مهر ماه سال جاری عملیات‌های موشکی، پهپادی و توپخانه‌ای با نام‌های ربیع۱ و ربیع۲ را علیه گروه‌های کرد مستقر در اقلیم کردستان عراق انجام داده است.

هه‌نگاو تصاویری را از اعزام نیروهای نظامی با اتوبوس و نیز «ده‌ها فروند بالگرد» به شهرهای کردستان از جمله بوکان همرسان کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز