افغانستان: عبدالله عبدالله از پیام تبریک اتحادیه اروپا به غنی ابراز ناخرسندی کرد

Submitted on پ., 02/20/2020 - 12:54

اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توسط کمیسیون انتخابات، زنگ بحران تازه‌ای را در افغانستان به صدا در آورده است. درپی همین شکنندگی وضعیت، جامعه جهانی و بیشتر نمایندگی‌های سیاسی کشورهای متحد افغانستان، سکوت اختیار کرده و تاکنون هیچ واکنشی در مورد اعلام نتیجه انتخابات نشان نداده‌اند.

از این میان، جوزپ بورل، مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا نخستین فردی بود که به نمایندگی از اتحادیه اروپا، چهارشنبه‌شب به رییس جمهور غنی زنگ زد و «برآیند روند انتخابات» را به او تبریک گفت.اتحادیه اروپا هرچند در این اعلامیه‌اش از احتیاط کار گرفته و به گونۀ مستقیم پیروزی اشرف غنی را تبریک نگفته اما تأکید کرده که از کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی باوجود چالش‌ها قدردانی کرده است.

در همین حال، عبدالله عبدالله که پس از اعلام نتیجه انتخابات، آن را تقلبی خواند و حکومت «همه شمول» خود را اعلام کرد، امروز پنجشنبه اول حوت/ ٢٠ فوریه، نامه‌ای خطاب به جوزپ بورل ارسال کرده و در مورد پیام تبریک او به اشرف غنی خواستار توضیح شده است.

در بخشی از نامه عبدالله عبدالله به جوزپ بورل چنین آمده است: «با تأسف و تعجب اطلاع حاصل نمودم که از طرف جناب شما پیام تبریکیه عنوانی تیم متقلب صادر گردیده است که خلاف توقع مردم افغانستان، تیم‌های انتخاباتی و برخلاف موضع‌گیری سازنده و بی‌طرفانه اتحادیه اروپا ارزیابی می‌گردد».

پس از مسئول سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، سفیر هند در کابل نیز پیام تبریکی را از آدرس کشورش شریک کرد و نیز امیر کویت هم پیروزی اشرف غنی را تبریک گفته است.در پیام تبریکی که سفیر هند در کابل شریک کرده، به دوباره انتخاب شدن اشرف غنی اشاره شده و تأکید شده که هند به همکاری‌ این کشور با حکومت جدید افغانستان ادامه می‌دهد.

برخلاف این پیام‌ها، "یوناما" یا دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل نیز شب گذشته (چهارشنبه) به اعلام نتیجه انتخابات واکنش نشان داد، اما در اعلامیه یوناما هیچ لفظی برای تبریک پیروزی اشرف غنی به کار نرفته است.در بخشی از اعلامیه یوناما به نگرانی‌های نامزدهای انتخاباتی اشاره شده و از کمیسیون‌های انتخاباتی خواسته تا در مورد نگرانی نامزدها در مورد بازرسی ویژه و بازشماری آرا، وضاحت دهند.

در کنار این واکنش‌ها، هنوز کشورهای دیگر از جمله آمریکا و کشورهای همسایه افغانستان چون ایران و پاکستان واکنش رسمی نشان نداده‌اند. پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات و جنجال‌هایی که درپی داشت، زلمی خلیلزاد فوراً به کابل آمد و تاکنون برای حل بحران پیش‌آمده، با شمار زیادی از طرف‌های درگیر دیدار داشته است.اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توسط کمیسیون انتخابات، زنگ بحران تازه‌ای را در افغانستان به صدا در آورده است.درپی همین شکنندگی وضعیت، جامعه جهانی و بیشتر نمایندگی‌های سیاسی کشورهای متحد افغانستان، سکوت اختیار کرده و تاکنون هیچ واکنشی در مورد اعلام نتیجه انتخابات نشان نداده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز