گزارشگر ار‌اف‌ای در سوئد : عامل قرآن‌سوزی از شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران بوده

Submitted on س., 07/25/2023 - 05:33

علی بهادری جهرمی نگفت که منظور او از "رژیم‌های کودک‌کُش" چیست. او، اما، تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا سازمان همکاری کشورهای اسلامی با تشکیل جلسه‌ای فوق العاده اقدامی "منسجم و هماهنگ... در مقابل این پروژۀ اسلام‌هراسی صورت" بدهد.     

در این حال، گزارشگر رادیو بین‌المللی فرانسه در استکهلم بانی قرآن سوزی در این شهر را یکی از نزدیکان حکومت ایران در عراق دانست و افزود : اگر چه این دست اقدام‌ها، کار افراد منزوی و بدون حمایت به نظر می‌رسند، اما پی‌آمد و تاثیر آن در صحنۀ بین‌المللی بسیار قوی است و بانیان قرآن سوزی نیز به خوبی از این امر آگاه هستند.

گزارشگر ار اف ای در استکهلم سپس تصریح کرده است که بانی آخرین قرآن سوزی در مقابل یک مسجد سپس در برابر سفارت عراق در استکهلم یک مسیحی عراقی است که پیش از این عضو یک گروه شبه نظامی وابسته به حکومت ایران بوده که در زمان مبارزه با گروه داعش در عراق تأسیس شد.

خبرنگار ار اف ای در استکهلم تصریح کرده است که گذشتۀ این فرد کاملاً مبهم و در نتیجه شبه‌برانگیز است و او بیشتر به فرصت طلبی می ماند که قصد داشته به موضوع مهم رسانه‌ها تبدیل شود.  

گزارشگر "ار اف ای" در استکهلم سپس تصریح کرده است که افراد دیگری از جمله برای سوزندان تورات و انجیل به نشانۀ انتقام‌گیری از قرآن‌سوزی از پلیس سوئد تقاضای مجوز کرده‌اند. یکی از این افراد به نوشتۀ خبرنگار "ار اف ای" یک ایرانی است که قصد دارد قرآن و عکس علی خامنه‌ای را همزمان آتش بزند.

پیش از این، خود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دولت سوئد را متهم کرده بود که با دادن چنین مجوزهایی "در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است." خامنه‌ای همچنین از سوئد خواسته بود که عامل قرآن‌سوزی را "به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد." او همچنین خواستار اشد مجازات برای عامل این اقدام شده و گفته بود که اشد مجازات "مورد اتفاق همۀ علمای اسلام است."

گفتنی است که حمید نوری به جرم دست داشتن در اعدام صدها زندانی سیاسی ایرانی در سال ١٣٦٧ توسط دادگاه استکهلم به بیست سال زندان محکوم شده است و کلیه تلاش‌های دولت ایران برای به دست آوردن آزادی  وی در ازای آزادی اتباع سوئدی زندانی در ایران تاکنون ناکام مانده‌اند.  

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز