فیگارو : ایران از آشوب جنگ اوکراین برای پیشبرد برنامۀ اتمی خود سود می‌برد

Submitted on پ., 03/02/2023 - 06:37

فیگارو سپس نوشته است که شمارش معکوس برنامۀ اتمی ایران کم‌کم به انتها می‌رسد و بروز شکاف‌های عمیق در جامعۀ بین‌المللی در نتیجۀ جنگ اوکراین باعث شده که توجه لازم به بحران اتمی ایران نشود و رژیم اسلامی تهران از این بی توجهی یا متوجهی به سود برنامۀ اتمی خود استفاده کند حتا اگر این اقدام پاسخ نظامی خطرناک آمریکا و اسرائیل را در پی داشته باشد.

فیگارو در ادامه افزوده است : کلیه اقدام هایی که تاکنون به اسرائیل و آمریکا نسبت داده شده - از عملیات خرابکارانه گرفته تا قتل محسن فخری‌زاده-، پیشروی حکومت ایران به سوی سلاح اتمی را کُند نکرده‌ است. افزون بر این، بعید نیست که روسیه نیز از این پس در ازای کمک‌های تهران در زمینه‌های نظامی و دور زدن تحریم‌های غرب، بر رقابت اتمی ملاهای ایران چشم ببندد و  ممکن است به دلیل حمایت چین از محور "مسکو-تهران"، پاسخ نظامی آمریکا یا اسرائیل علیه جمهوری اسلامی به یک منازعۀ جهانی تبدیل شود.

در مصاحبه‌ای جداگانه با روزنامۀ فیگارو، "الوئیس فایه"، پژوهشگر انستیتوی مطالعات بین‌المللی فرانسه با اشاره به سخنان اخیر معاون وزیر دفاع آمریکا، کالین کال، گفته است که حتی اگر ایران بتواند در کمتر از دوازده روز مواد لازم برای ساختن نخستین سلاح اتمی خود را فراهم کند، تولید این سلاح به یک تا دو سال زمان نیازمند است.

پژوهشگر فرانسوی سپس افزوده است : اما، از آنجا که حکومت ایران مانع بازرسی از تأسیسات اتمی خود می‌شود، بعید نیست که رژیم اسلامی ایران بخشی از فعالیت‌های خود را به ویژه در خصوص سانتریفیوژها از نگاه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنهان نگه دارد و مخفیانه مسیر خود را به سمت توانایی تولید سلاح اتمی طی کند. پژوهشگر فرانسوی سپس همانند ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات آمریکا، گفته است که طی کردن این مسیر اما نیازمند یک تصمیم سیاسی از سوی رهبر جمهوری اسلامی است که هنوز گرفته نشده است.

"الوئیس فایه" سپس گفته است : هنوز نمی دانیم که اسرائیل چگونه می‌خواهد مانع از دستیابی رژیم ایران به سلاح اتمی شود و هنوز روشن نیست که آیا دولت آمریکا – به ویژه دولت بایدن - از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران پشتیبانی خواهد کرد یا نه.

به گمان پژوهشگر فرانسوی نباید گذاشت در هر حال که جمهوری اسلامی به کره شمالی ثانی تبدیل شود، زیرا چنین تحولی پی آمدهای ویرانگری به دنبال خواهد داشت و برای پیشگیری از آن حفظ کانال‌های دیپلماتیک با تهران بسیار مهم است.

"الوئیس فایه" سپس افزوده است که با جنگ اوکراین و دخالت جمهوری اسلامی ایران در آن در دفاع از مسکو، موضع و موقعیت ایران تغییر یافته است و مناسبات روسیه و ایران نیز متعادل شده است. به گفتۀ "الوئیس فایه" رژیم اسلامی یا دست‌کم محافل راهبردی آن از وزن و اهمیت مناسبات رو به گسترش خود با روسیه برای آیندۀ رژیم ایران در صحنۀ بین‌المللی آگاه هستند.

قرار است فردا جمعه دوازدهم اسفند ماه، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سفر به تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، دیدار کند. به گفتۀ منابع دیپلماتیک هدف از این دیدار ازسرگیری گفتگو با تهران در عالیترین سطح است.    

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز