فرمانده اسرائیلی: سلاح‌های جامانده آمریکا در افغانستان به دست گروه‌های فلسطینی رسیده است

Submitted on ی., 06/18/2023 - 10:52

پس از خروج نیروهای آمریکایی در اول ماه ژوئیه ۲۰۲۱ و حاکم شدن دوباره طالبان بر افغانستان، آمریکا اکثریت جنگ‌افزارها و وسایط نظامی خود را در افغانستان جاگذاشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا که چگونگی خروج آمریکا از افغانستان را «شرم‌آورترین» برهه تاریخ آمریکا می‌داند، مدعی شده که دستکم ۷۰۰ هزار از بهترین سلاح‌های این کشور در افغانستان جا مانده است.

حالا یکی از فرمانده‌هان ارشد نظامی اسرائیل در گفتگو با رسانه «نیوز ویک» ادعا کرده که برخی از این جنگ‌افزارهای آمریکایی به نیروهای فلسطینی که برضد اسرائیل در نبرد هستند، رسیده است.

حالا با رسیدن این سلاح‌های آمریکایی به دست نیروهای فلسطینی، حکومت اسرائیل در مورد سرنوشت جنگ‌افزارهای آمریکایی که به نیروهای اوکراینی توزیع شده نیز نگران شده است.

این فرمانده اسرائیلی به نیوز ویک گفته که حکومت اسرائیل در مورد «خطر جنگ‌افزارهایی» که از سوی آمریکا و کشورهای غربی به اوکراین فرستاده شده، نگران است و بیم دارد که مبادا این جنگ‌افزاره نیز به دست «دشمنان» اسرائیل در خاورمیانه به شمول ایران، نیافتد.

این فرمانده اسرائیلی در مورد خطرات افتادن این سلاح‌ها به دست مخالفان اسرائیل گفته که «یکی این است که در مورد قابلیت‌های (این سلاح‌ها) تحقیق کنند و بعد بفهمند که چطور (این سلاح‌ها) را تولید کنند. من مشخصا در مورد ایران صحبت می‌کنم. نگرانی دیگر این است که ممکن برخی از این قابلیت‌ها به دست حزب‌الله و حماس بیافتد.»

اینکه آیا این ادعای فرمانده اسرائیلی حقیقت دارد یا خیر، مشخص نیست، اما پیش از این نیز دونالد ترامپ ادعا کرده بود که سلاح‌های جامانده این کشور در افغانستان زیر حاکمیت گروه طالبان، این گروه را به دومین فروشنده بزرگ سلاح در جهان تبدیل کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز