فهرست های جدید موجودی خانه در کانادا افزایش یافت، بانک ها انتظار دارند قیمت مسکن کاهش یابد

Submitted on جمعه, 10/13/2023 - 20:29

افزایش نرخ بهره در کانادا باعث می شود که سرمایه گذاران از بازار مسکن دوری کنند که به تعادل تقاضا کمک می کند. داده های انجمن املاک و مستغلات کانادا (CREA) نشان می دهد که فروش خانه های موجود در سراسر کشور در ماه سپتامبر کاهش یافته است. این افت به تنهایی چشمگیر نیست، اما وقتی آن را با موجودی های قوی ترکیب می کنید، قابل توجه است. شرایط بازار آنقدر سریع سرد شده است که بزرگترین بانک های کانادا حتی پیش بینی های خود را برای کاهش قیمت مسکن تعدیل می کنند.

فروش املاک و مستغلات کانادا نسبتاً عادی است
فروش املاک و مستغلات کانادا انتظارات را برآورده نمی کند، اما تغییر نزولی ندارد. حجم فروش بر اساس تعدیل فصلی در ماه سپتامبر ۱/۹ درصد کاهش یافت، در حالی که نرخ سالانه تعدیل نشده ۱/۹ درصد افزایش یافت. ماه سپتامبر با بیش از ۳۵ هزار فروش خانه ی مسکونی موجود، تقریباً با فروش قبل از همه گیری برابری کرد. اگرچه با انتظارات اخیر متفاوت است، اما هنوز با "بازار راکد" فاصله زیادی دارد.

موجودی املاک و مستغلات کانادا به بالاترین سطح عادی می رسد
موجودی یک جنبه جالب از املاک و مستغلات کانادا است. بر اساس تعدیل فصلی، فهرست‌های جدید در سپتامبر ۶/۳ درصد افزایش یافت و ششمین ماه متوالی رشد را برای بازار رقم زد. داده های تعدیل نشده نشان می دهد که موجودی انبارها ۱۴/۲ درصد بیشتر از ماه مشابه سال گذشته بوده است. به گفته رابرت کاوچیچ، اقتصاددان ارشد BMO، این شبیه به بالاترین سطح نرمال قبل از همه گیری است.

کاوچیچ توضیح داد: به عبارت دیگر، دوره منحصر به فرد عدم وجود کامل فهرست در اوایل سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده است و اکنون شاهد عرضه بیشتر هستیم.

بازار املاک و مستغلات کانادا به ندرت شاهد چنین عرضه فراوانی بوده است

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، فروش کم و موجودی بیشتر برای ایجاد قدرت غیرعادی ترکیب می شوند. نسبت فروش به فهرست های جدید (SNLR) در سپتامبر به ۵۱/۴ درصد کاهش یافت که ۴ درصد نسبت به ماه قبل کاهش داشت. این امر تقاضای نسبی قیمت را در سطحی نزدیک به تعادل کامل قرار می دهد.

در فصل بهار، زمانی که بازار در حال گرم شدن بود، این نرخ به ۶۸ درصد رسید که بسیار فراتر از استانداردهای بازار فروشنده بود. در طول ۱۰ سال گذشته میانگین SNLR ماهانه ۶۱ درصد بوده است. بنابراین، بازار مسکن با عرضه مناسب برای اکثر مردم غیرعادی است. کاوچیچ معتقد است که این یکی از ضعیف ترین دوره ها برای بازار دهه گذشته می باشد.

با سرد شدن بازارها، بانک مرکزی کانادا پیش بینی قیمت را کاهش داد
در اوایل ماه جاری، بانک تی دی پیش بینی خود از بازار مسکن را بر اساس بازدهی کاهش داد. به نظر می رسد BMO در مورد چشم انداز پس از افزایش عرضه محتاط تر است.

کاوچیچ هشدار داد: در مجموع، فهرست های بیشتر، نرخ های محدود کننده وام مسکن، تقاضای محتاطانه سرمایه گذاران و چشم انداز اقتصادی ضعیف، همگی به شرایط سخت بازار اشاره می کنند.

وی افزود: ما معتقدیم ریسک قیمت دوباره در اواسط سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت. خریداران در بازار هستند و اکنون فروشندگان زیادی وجود دارد. بازار برای برآورده کردن نرخ وام مسکن فعلی و شرایط خرید خانه به قیمت‌های پایین‌تری نیاز دارد.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز