دو غول کانادا چشم انداز قیمت مسکن را ارائه می دهند و فروش گسترده چنین املاکی در انتاریو را پیشنهاد می کنند

Submitted on چ., 01/03/2024 - 20:03

سرعت فروش خانه در انتاریو در سال ۲۰۲۳ در پایین ترین حد خود در دهه های اخیر قرار گرفت و شواهد کمی وجود دارد که نرخ وام مسکن به سرعت به طور قابل توجهی کاهش می یابد و پیش بینی می شود که رکود تا اوایل سال ۲۰۲۴ ادامه یابد.

به گفته طیف وسیعی از منابع صنعتی، در حالی که قیمت‌ها از اوج‌های همه‌گیر کاهش یافته است، نرخ‌های بهره بالا و خریداران در حاشیه باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها شده و فروش را در بسیاری از مناطق انتاریو کاهش داده است.

در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۰۱ که جمعیت منطقه حدود ۲۵ درصد کمتر از امروز بود، فروش خانه در منطقه تورنتو بزرگ کمتر بود.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد خانه‌های فروخته شده در انتاریو در سال گذشته نسبت به سال قبل نزدیک به ۱۳ درصد کاهش یافته است، چیزی که انجمن املاک و مستغلات کانادا آن را کاهش قابل توجهی می‌خواند.

سی‌بی‌سی نیوز با سه کارشناس بازار مسکن گفت‌وگو کرد تا بداند آن‌ها از بازار مسکن در سال ۲۰۲۴ چه انتظاری دارند. انتظار می رود فروش "به رکود ادامه دهد"

کارشناسان عموما معتقدند فروش در نیمه اول سال ۲۰۲۴ کاهش خواهد یافت، مگر اینکه نرخ وام مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یابد یا فروشندگان شروع به پذیرش پیشنهادات کمتر کنند.

ران باتلر، یکی از نمایندگان باتلر وام‌تگیج، می‌گوید: «روند کلی که احتمالاً شاهد آن هستیم، ادامه ی رکود است. او تردید دارد که نرخ وام مسکن در اوایل سال ۲۰۲۴ به سرعت کاهش یابد یا به اندازه کافی پایین باشد که خریداران شروع به خرید خانه کنند.

جان پاسالیس، رئیس Realosophy Realty Inc.، افزود که خریداران با افزایش هزینه های وام مواجه هستند و فروشندگان هنوز قیمت های درخواستی خود را به اندازه کافی برای جبران آن کاهش نداده اند.

ریشی سوندی، اقتصاددان بانک TD انتظار دارد فروش در سال آینده نسبتاً پایین بماند، اما کمی بهتر از سال ۲۰۲۳ باشد. سوندی گفت: "ما فکر می کنیم ممکن است به کف رسیده باشیم. سطح فروش در انتاریو (در سال ۲۰۲۳) بسیار پایین بود.

قیمت تا کجا خواهند رفت؟
اتفاق نظر زیادی در مورد اینکه قیمت ها تا کجا خواهند رفت وجود ندارد، تا حدی به این دلیل که انتظار می رود عوامل عرضه و تقاضا اثرات متناقضی داشته باشند.

به عنوان مثال، در حالی که بالاترین نرخ وام مسکن در یک دهه تقاضا را کاهش داده است، رشد سریع جمعیت باعث افزایش تقاضا شده است و ساخت و ساز خانه های جدید با سرعت خود ادامه نداده است.

شرکت املاک و مستغلات رویال لی پیج پیش بینی می کند که تا پایان سال ۲۰۲۴، میانگین قیمت مسکن در منطقه تورنتو بزرگ ۶ درصد و در اتاوا ۴/۵ درصد افزایش خواهد یافت.

در مقایسه، شرکت املاک و مستغلات ReMax پیش بینی می کند که قیمت مسکن در منطقه تورنتو بزرگ تا سال ۲۰۲۴ به طور متوسط ​​۳ درصد کاهش می یابد، در حالی که قیمت ها در اتاوا ۲ درصد افزایش می یابد.

پاسالیس گفت که "احساس خرید" تاثیر قابل توجهی بر قیمت ها در سال ۲۰۲۴ خواهد داشت.

او گفت: «اگر احساس می‌کنید که قیمت‌ها واقعاً خیلی بالا هستند و قرار است پایین بیایند، مهم نیست که چقدر انگیزه خرید دارید، در حاشیه خواهید بود. اما در حال حاضر فکر می کنم احساسات خریدار ریشه دوانده است."

انتظار می رود ساخت خانه های جدید کند شود
دولت نخست وزیر داگ فورد متعهد شده است که ۱/۵ میلیون خانه جدید در انتاریو بسازد و اکنون وارد سومین سال از جدول زمانی ۱۰ ساله خود می شود، اما هنوز به سرعت ساخت سالانه مورد نیاز برای رسیدن به این هدف نرسیده است.

آمار نهایی برای سال ۲۰۲۳ هنوز منتشر نشده است، اما سرعت ساخت خانه های جدید تا نوامبر از ۹۶۰۰۰ واحد در سال گذشته کاهش یافته است.

پیش بینی های فعلی حاکی از کاهش بیشتر رشد در سال جاری است. دلیل آن این است که توسعه‌دهندگان به دلیل نرخ‌های بهره بالا برای تامین مالی پروژه‌ها با مشکل مواجه شده‌اند، تورم قیمت مصالح ساختمانی را افزایش داده است و کمبود نیروی کار همچنان مانع صنعت ساخت‌وساز می‌شود.

سوندی گفت: «ما انتظار داریم بازار مسکن در سال ۲۰۲۴ شروع به فروکش کند.» این شواهد مبتنی بر کاهش فروش در بازار پیش از ساخت طی دو سال گذشته پس از شروع افزایش نرخ‌های وام مسکن است.

سوندی انتظار فروپاشی در ساخت و ساز خانه های جدید را ندارد، تا حدی به این دلیل که دولت های استانی و فدرال این پروژه ها را از HST مستثنی می کنند و انتظار دارد مسکن اجاره ای ساخته شده رشد کند.

بنا بر گزارش تورنتوپرشنز،‌ در همین حال، داده ها نشان می دهد که حدود ۳۰ شهر انتاریو سهمیه خود را از صندوق ۱/۲ میلیارد دلاری دولت برای ساخت سریعتر در سال ۲۰۲۴ دریافت نخواهند کرد زیرا تعداد ساخت و ساز مسکن آنها در سال ۲۰۲۳ استانداردها را برآورده نمی کند.

عدم اطمینان در صنعت کاندو
کاندوها بخشی از بازار املاک و مستغلات انتاریو هستند که به نظر می رسد در سال ۲۰۲۴ وضعیت بدتری داشته باشند، تا حدی به این دلیل که بخش بزرگی از آنها متعلق به سرمایه گذاران است.

پاسالیس گفت: "با سررسید وام مسکن آنها، خرید این آپارتمان ها برای آنها سخت تر می شود." او گفت: "در طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده ممکن است شاهد باشیم که سرمایه گذاران بیشتری املاک را به دلیل عدم توانایی پرداخت بدهی های زیادی بفروشند."

باتلر افزود که انتظار دارد بسیاری از سرمایه گذاران را ببیند که در حال تلاش برای فروش آپارتمان های کوچک در مرکز شهر هستند زیرا برنامه های آنها برای تبدیل آنها به اجاره های کوتاه مدت به پایان می رسد.

تا پایان نوامبر، هیئت املاک و مستغلات منطقه تورنتو 23128 فروش آپارتمان در سال ۲۰۲۳ را گزارش کرد که ۴۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ داشت.

گزارش نوامبر از شرکت تحقیقاتی Urbanation نشان داد که به نظر می رسد فروش آپارتمان های جدید در منطقه بزرگ تورنتو حتی بیشتر کاهش یافته است و در یک سال ۴۷ درصد کاهش یافته است.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز