درگیری‌های شدید در کردستان؛ خبرگزاری‌های دولتی از "آشوب گسترده" در تهران خبر دادند

Submitted on ی., 10/09/2022 - 01:05

در بارۀ وضعیت شهر جوانرود (استان کرمانشاه)، برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌نویسند: "خیابانها تسخیر شده... نیروی انتظامی فرار کرد اما سپاهی‌ها وارد شده‌اند. ولی آنها هم دارند فرار می‌کنند. تمام راههای ورود به شهر مسدود شده"...

این نوع خبرها هنوز قابل بررسی و تأیید نیست.

سازمان کرد "هەنگاو" خبر می‌دهد که در شهرهای جوانرود، سنندج، بوکان و سقز درگیری شدید میان مردم معترض و نیروهای سرکوبگر در جریان است".

این بار، خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نیز به ناچار برخی "آشوبهای سازماندهی شده"  را گزارش کرده‌اند. ایرنا می‌نویسد که در روز شنبه ۱۶ مهر، به ویژه تهران "شاهد آشوب و خرابکاری نقطه‌ای بود". ایرنا می‌افزاید: "به نظر می‌رسد که تیم‌های ۱٠ تا ۱۵ نفره" در محلات مختلف به آتش زدن اموال عمومی مشغول بوده‌اند.

ایرنا می‌افزاید: "در  خیابان ملت تهران که محدوده بازار فروشندگان لوازم یدکی خودرو محسوب می‌شود، جمعی حدودا ۲۰۰ نفره اقدام به سر دادن شعار و همچنین آتش زدن سطل‌های زباله کردند که منجر به ایجاد بار ترافیکی در این محدوده و همچنین تعطیلی واحدهای صنفی از بیم تخریب و آسیب شد... بازار تهران در محدوده ناصرخسرو نیز وضعیت مشابهی داشت".

این خبرگزاری که تا امروز از گزارش تظاهرات پرهیز می‌کرد، در بارۀ دانشگاه‌ها می‌نویسد: "نزدیک به دو ساعت پس از حضور رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه الزهرا، برخی دانشجویان در محوطه بیرونی دانشگاه تجمع و شعارهای اعتراضی سر دادند و ۱۵۰ نفر نیز در دانشگاه امیرکبیر، ۱۰۰ نفر در دانشکده فنی دانشگاه تهران، ۳۰ نفر در دانشگاه شریف، ۳۰ نفر در دانشگاه علامه و ۳۵ نفر در دانشگاه آزاد علوم پزشکی در منطقه زرگنده تجمع و شعاردهی کردند".

سایت نورنیوز، متعلق به شورای امنیت ملی نیز می‌نویسد که در پایتخت، محلات فلاح، پونک، شهرک غرب، سعادت آباد، لاله‌زار، خیابان انقلاب، ناصرخسرو و نارمک شهاد "تجمعات پراکنده" بودند.

خبرگزاری ایرنا سپس به سراغ شهرستان‌ها رفته و می‌نویسد: "این شیوه از ایجاد آشوب و ناامنی در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز اجرا شد. در برخی شهرهای استان کردستان از جمله بوکان و سقز، تجمعات عناصر آشوبگر و انجام اقدامات تخریبی به ویژه مسدود کردن معابر و آتش زدن اموال عمومی، منجر به توقف فعالیت کسبه و بازاریان در شهرهای سقز‌ و بوکان‌ شد و برخی مغازه‌داران برای مصون ماندن از تعرضات عناصر آشوبگر، اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند".

این خبرگزاری دولتی از "تحرکات ضد امنیتی در شهرستان سلماس با پرتاب کوکتل مولوتف به مسجد جامع شهر" خبر می‌دهد و بالاخره در پایان می‌نویسد: "این تجمعات تقریبا پراکنده شده و فضای آرام حاکم است"... 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز