در روز جهانی محو خشونت علیه زنان، زنان افغانستان همچنان با انواع خشونت مواجه هستند

Submitted on جمعه, 11/25/2022 - 09:44

شماری از زنان معترض افغانستان به مناسبت روز ۲۵ نوامبر، روز جهانی محو خشونت علیه زنان، برای پایان دادن به این نوع خشونت کمپین راه اندازی کرده اند.

تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان که بخشی از زنان معترض این کشور است، گفته است که به رغم تمام محدودیت ها، کمپینی را برای پایان دادن به خشونت علیه زنان راه اندازی کرده اند.

این زنان معترض تاکید کرده‌اند که زنان افغانستان با انواع خشونت مثل (خودکشی، تجاوز، قتل، سرکوب، شکنجه، محروم ساختن از تحصیل و ازدواج های اجباری) روبرو هستند.

اعضای تیم اتحاد و همبستگی زنان افغانستان می‌گویند که  طالبان تمام آزادی های زنان را سلب کرده‌ وآنها به صورت کامل خانه نشین شده‌اند.

آنها تاکید دارند که طالبان هر روز فرمان تازه‌ای علیه زنان صادر می‌کنند و آنها را به صورت کامل از زندگی عمومی دور کرده اند.

به گفتۀ آنان، طالبان اعتراض زنان را که برای دفاع از حقوق اساسی آنها صورت گرفته بارها سرکوب کرده و برخی از زنان را در زندان ها شکنجه کرده و یا مجبور به ترک کشور کرده اند.

این زنان از جامعه جهانی میخواهند که طالبان را مجبور نمایند تا به حقوق زنان احترام گذاشته و برای آنها اجازه تحصیل، کار و زندگی بدهند.

اما طالبان هر روز قیودات بیشتری بر زنان افغانستان وضع کرده‌اند. حتی در روز های اخیر چندین زن در انظار عمومی به جرم صحبت کردن با مردان بیگانه و یا فرار از منزل شکنجه شده و شلاق زده شدند.

سازمان ملل در بیانیه‌ای به مناسبت ۲۵ نوامبر، "روز جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان" از طالبان خواستار پایان دادن فوری به خشونت علیه زنان شده است.

این سازمان گفته است که زنان افغانستان از تابستان سال ۲۰۲۱ تاکنون خشونت و وخامت حقوقی مبنی بر جنسیت را تجربه می‌کنند و این امر نگران کننده است.

در این بیانیه تاکید شده است که بحران افغانستان با محدودیت های وضع شده بر حقوق اساسی زنان (محدودیت کار، تحصیل و مشارکت در زندگی عمومی) افزایش می یابد.

این سازمان گفته است که قوانین مشخصی برای حمایت از حقوق زنان در افغانستان وجود ندارد و صدور فرمانهای طالبان حذف سازمان یافته زنان از زندگی اجتماعی را شتاب می‌دهد و سنت هایی را که باعث تداوم نابرابری جنسیتی می‌شود پر رنگ تر می‌سازد.

همچنان این سازمان به سنت و فرهنگ افغانستان اشاره کرده که بخشی از آن خشونت علیه زنان را به عنوان کنترل بر خانم ها مجاز میدانند.

همزمان با این سازمان عفو بین الملل به مناسبت روز جهانی پایان دادن به خشونت علیه زنان گفته است که مبارزه زنان افغانستان برای تحقق حقوق بشر نباید نادیده گرفته شود.

این سازمان نیز در بیانیه‌ای گفته است که از زمان تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، حقوق زنان همواره در این کشور نقض شده و زنان افغان با انواع خشونت روبرو هستند.

عفو بین الملل از جامعه جهانی خواسته است تا با اعمال فشار بر طالبان آنها را مجبور به رعایت حقوق زنان نمایند و از طالبان نیز خواستار توقف خشونت علیه زنان گردیده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز