در پی درگذشت یک فلسطینی در بازداشت اسرائیل؛ چندین موشک از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک شد

Submitted on س., 05/02/2023 - 07:23

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، اندکی پس از اعلام خبر درگذشت خضرعدنان ۴۵ ساله که از اوایل فوریه در اعتراض به بازداشتش در اعتصاب غذا به سر می‌برد، چندین راکت‌ از نوار غزه که جهاد اسلامی در آن حضور پر رنگی دارد، به سمت اسرائیل شلیک شد.

اداره زندان های اسرائیل نیز در بیانیه ای از مرگ یک زندانی وابسته به جهاد اسلامی خبر داد که «در سلول خود از هوش رفته» و سپس در بیمارستان بستری شده است. جهاد اسلامی و باشگاه اسرای فلسطین، انجمن دفاع از حقوق فلسطینیان بازداشت شده توسط اسرائیل، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه مرگ خضر عدنان را تایید کرند.

قدوره فارس، رئیس باشگاه اسرای فلسطینی، به خبرگزاری فرانسه گفت که این اولین زندانی فلسطینی بود که در اسراییل بر اثر اعتصاب غذا جان خود را از دست داد.

ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرد که آژیرهای هشدار در یک کیبوتص (مزرعه اشتراکی) در نزدیکی غزه به صدا درآمده است. این بیانیه افزود که در مجموع سه موشک شلیک شده که در زمین‌های خالی سقوط کرده‌اند.

جنبش جهاد اسلامی، جنبشی که اسرائیل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را «تروریستی» می‌دانند، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل «بهای این جنایت را خواهد پرداخت». جهاد اسلامی افزود: «قهرمان آزاده خضر عدنان به دلیل جنایتی که دشمن در مقابل دیدگان جهانی که بی عدالتی و تروریسم را تایید، از آن محافظت می‌کند و آن را می‌پوشاند، به شهادت رسید».

خضر عدنان، اهل شمال کرانه باختری اشغالی، بارها توسط اسرائیل زندانی شده بود و چندین بار دست به اعتصاب غذا زده بود و به نمادی برای فلسطینیان تبدیل شده بود.

همسر خضر عدنان، راندا موسی جمعه به خبرگزاری فرانسه توضیح گفته بود که همسرش از«هر گونه کمک و هرگونه معاینه پزشکی» خودداری کرده است. او افزوده بود: «او در سلولی است که شرایط بازداشت در آن بسیار دشوار است. آنها (اسرائیل) از انتقال او به بیمارستان غیرنظامی و اجازه ملاقات وکیلش خودداری کردند».

در واکنش به مرگ عدنان، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که کنترل نوار غزه را در دست دارد اعلام کرد که « مسئولیت کامل کشته شدن خضر عدنان بر عهده اشغالگر» است. حازم قاسم، سخنگوی جنبش حماس این اتفاق را «اعدام خونسردانه توسط سرویس های امنیتی اسرائیل» خواند و نسبت به تشدید احتمالی تنش‌ها هشدار داد.

قاسم همچنین از جامعه جهانی انتقاد کرد و گفت: «هیچ کاری انجام نمی‌دهد، از اسرای فلسطینی حمایت نمی‌کند و اشغالگری را تشویق می‌کند تا به جنایات خود ادامه دهد».

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز خواستار تحقیقات بین المللی درباره مرگ این زندانی شده و گفته است که به دادگاه کیفری بین المللی شکایت خواهد کرد. محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، مرگ عدنان را یک «قتل عمدی» خواند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز