در اولین سالگرد جنگ اوکراین، بریتانیا پنج نفر از مدیران ارشد صنایع هوایی قدس و ۹٢ فرد و نهاد روسی را تحریم کرد

Submitted on جمعه, 02/24/2023 - 11:51

جیمز کلورلی وزیر امور خارجۀ بریتانیا، روز جمعه ۲۴ فوریه (۵ اسفند)، با اعلام این بستۀ تحریمی جدید، گفت: «صادرات تمامی کالاهایی که بنا بر شواهد، تا به امروز توسط روسیه در جنگ اوکراین به‌کار برده ‌شده، ممنوع خواهد شد».

بر اساس بیانیۀ وزارت خارجۀ بریتانیا، بستۀ تحریمی جدید، صدها کالا از جمله قطعات هواپیما، تجهیزات رادیویی و قطعات الکترونیکی که می‌تواند توسط صنایع نظامی روسیه به ویژه در تولید پهپاد استفاده شود را در بر می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: «بر پایۀ اطلاعات نظامی، تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، بر توانایی این کشور در تولید تجهیزات نظامی صادراتی همچون خودروهای زهی، هواپیماهای جنگنده و سامانۀ پدافند هوایی، تأثیر می‌گذارد. بدین ترتیب، نقش روسیه به عنوان یکی از صادرکنندگان تسلیحات و همچنین بخش صنعتی-نظامی این کشور، توسط تحریم‌های بین‌المللی تضعیف خواهد شد».

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا، در این بیانیه تأکید کرد: «اوکراینی‌ها جریان نبرد را به سمت روسیه تغییر می‌دهند اما به تنهایی قادر به انجام این کار نیستند. به همین دلیل ما باید برای کمک به پیروزی اوکراین بیشتر تلاش کنیم.»

وی افزود: «امروز ما نخبگانی که صنایع کلیدی پوتین را اداره می کنند، تحریم می کنیم و متعهد می شویم که صادرات هر کالایی به روسیه که نیروهای این کشور در میدان جنگ با اوکراین از آن استفاده می کنند را ممنوع کنیم».  

بر اساس بیانیۀ وزارت خارجۀ بریتانیا، در این بستۀ تحریمی جدید، مدیران ارشد شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه موسوم به «روس‌اتم»، به علاوۀ ۳۴ نفر از مدیران اجرایی دو شرکت بزرگ دفاعی روسیه و ۴ بانک (از جمله بانک MTS)، هدف تحریم قرار گرفته اند.

وزارت خارجۀ بریتانیا در این بیانیه با اشاره به ارتباطات عمیق شرکت «روس‌اتم» با مجموعۀ نظامی-صنعتی روسیه، نوشته است که این شرکت دولتی، فناوری و مواد مورد نیاز برای تأمین خط مقدم روسیه را به تولیدکنندگان تسلیحات از جمله شرکت‌های دفاعی تحت تحریم، ارائه می‌کرده است.

وزارت خارجۀ بریتانیا با اشاره به نام افراد و نهادهایی که در قلب مجموعۀ نظامی-صنعتی پوتین مورد تحریم قرار گرفته‌اند، همچنین از تحریم ۵ نفر از مدیران ارشد ایرانی فعال در صنایع هوایی قدس خبر داده است.

جیمز کلورلی با اشاره به اینکه تحریم این افراد به دلیل تحویل پهپاد به روسیه بوده است، تأکید کرد: «این اقدام نشان دهندۀ تعهد ما به ادامه فشار بر کشورهای ثالث تأمین کنندۀ تسلیحات برای ارتش روسیه است».

بر اساس بستۀ تحریمی جدید بریتانیا علیه روسیه، همچنین ۶ نهاد روسی که در ساخت یا تعمیر تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح روسیه از جمله نیروی هوایی و نیروی دریایی این کشور دخیل بوده اند نیز مورد تحریم قرار گرفته اند.

بر اساس بیانیۀ وزارت خارجۀ بریتانیا همچنین شماری از متحدان نزدیک رئیس جمهوری روسیه، از جمله ماتیاس وارنیگ مدیرعامل شرکت «نورد استریم ۲» و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، الکسی دیومین که پیش از این محافظ ارشد امنیتی پوتین بود و نقشی کلیدی در الحاق کریمه به روسیه داشت، الکسی کوزاک پسر دیمیتری کوزاک معاون سابق نخست وزیر و متحد پوتین و نیز ۲۰ نفر از مدیران اجرایی شرکت «گازپروم»، مورد تحریم های جدید بریتانیا قرار گرفته اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز