دادستان کل آمریکا سه نفر را به توطئه برای ترور یک خبرنگار و کنشگر ایرانی-آمریکایی متهم کرد

Submitted on ش., 01/28/2023 - 09:16

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز جمعه در یک نشست خبری اعلام کرد ایالات متحده علیه سه عضو یکی از سازمان‌های تبهکار اروپای شرقی که قصد داشتند در ازای دریافت پول از حکومت ایران، یک روزنامه‌نگار ایرانی–آمریکایی را در خاک ایالات متحده به‌قتل برسانند، اعلام جرم کرده است. در بیانیه ای که در صفحه رسمی وزارت دادگستری آمریکا منتشر شده آمده است:

"حداقل از ژوئیه ٢٠٢٢، به این سازمان مسئولیت داده شده بود تا یک شهروند آمریکایی ایرانی الاصل را که پیشتر نیز هدف ارعاب، آزار و اذیت و ربوده شدن توسط دولت ایران قرار گرفته بود به قتل برسانند".

وزارت دادگستری آمریکا، رافت امیروف، پولاد عمروف و خالد مهدی‌اف را سه فرد بازداشت شده معرفی کرده و می‌گوید آنها به دست داشتن در پولشویی و تلاش برای انجام توطئه قتل به درخواست جمهوری اسلامی متهم هستند. خالد مهدی‌اف کسی است که سال گذشته مسلح به یک قبضه اسلحه کلاشینکف در برابر خانه مسیح علی‌نژاد در نیویورک دستگیر شد.

این وزارتخانه با تاکید بر مقابله قاطعانه با تهدید قوای بیگانه علیه جان شهروندان آمریکایی، از فردی که قرار بوده ترور شود نامی نبرده اما وی را اینگونه توصیف کرده است:

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز اقدام آمریکا را جدیدترین اقدام جهت "خنثی کردن طرح‌های توطئه علیه این قربانی و دیگر آمریکایی‌ها" دانسته و افزود:«این یک الگوی نگران‌کننده از تلاش‌های حمایت‌شده توسط حکومت ایران برای کشتن، شکنجه و ارعاب فعالان برای ساکت کردن آن‌ها به دلیل صحبت از حقوق اساسی و آزادی‌های ایرانیان در سراسر جهان است».

لیزا موناکو، معاون دادستان کل ایالات متحده نیز در جریان نشست خبری روز جمعه ضمن اشاره به تلاش نیروهای وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا و حمله‌های سایبری‌ گروه‌های وابسته به حکومت ایران علیه زیرساخت‌های آمریکا، اعلام کرد که کشورش "جمهوری اسلامی، شبکه‌های وابسته به آن و همچنین نیروهای نیابتی‌اش را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند". 

مسیح علی‌نژاد، کنشگر سیاسی مخالف جمهوری اسلامی که در نیویورک زندگی می‌کند پیشتر در گفتگوی تلفنی با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه در این زمینه گفته بود که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به وی گفته توطئه‌ای که برای سوء قصد به او طراحی شده، «کار جمهوری اسلامی» بوده است. دولت آمریکا در آن زمان تایید کرد که چهار نفر، از جمله یک «مامور اطلاعاتی ایران» را به برنامه‌ریزی برای ربودن مسیح علی‌نژاد متهم کرده است.

جمهوری اسلامی همواره دخالت خود در این گونه عملیات را تکذیب کرده است. سعید خطیب زاده سخنگوی وقت وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ایسنا در این خصوص گفته بود: "این ادعای جدید دولت آمریکا که دشمنی آشکار و پنهانش با ایران بر کسی پوشیده نیست، آن قدر بی‌پایه و مضحک است که واقعا ارزش پاسخگویی ندارد".

 

 

 

 

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز