چین: با رقابت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه مخالفیم

Submitted on ش., 03/11/2023 - 09:37

بنا بر گزارش اسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت امورخارجه چین، امروز ضمن اشاره به اینکه کشورش "هیچ منفعت خودخواهانه ای را دنبال نمی کند" تصریح کرد که پکن برای ترویج صلح و ثبات مشترک به حمایت از کشورهای خاورمیانه در "حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و رایزنی" ادامه خواهد داد.

در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است:

پکن اخیرا به دلیل محکوم نکردن تهاجم روسیه به اوکراین و متهم کردن ایالات متحده و ناتو به تحریک درگیری، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. پیشنهاد چین برای برقراری آتش‌بس و مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین نیز عمدتاً به دلیل حمایت چین از روسیه به جایی نرسید. 

با این حال، در خاورمیانه، چین به عنوان یک بی طرف تلقی می شود که با ایران و عربستان سعودی و همچنین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین روابط قوی دارد.

توافق نامه ای که روز گذشته برای برقراری مجدد روابط ایران و عربستان و بازگشایی سفارتخانه ها پس از هفت سال صورت گرفت، از سوی کشورهای عربی خلیج فارس به عنوان کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه تعبیر شده و یک پیروزی دیپلماتیک بزرگ برای چین تلقی می شود.

چین در هماهنگی با روسیه، سعی کرده است تا به طور پیوسته نظم لیبرال غربی تحت رهبری ایالات متحده را از بین برده و با بهره گیری از بی توجهی واشنگتن به برخی موضوعات، از فرصت ها استفاده کند.

این کشور، پیشتر به سوی ایجاد روابط در اقیانوس آرام جنوبی حرکت کرده و یک توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان امضا کرد که اجازه می داد کشتی های نیروی دریایی چین در آبهای جزایر سلیمان حضور یابند.

پس از چین، ایالات متحده، استرالیا و دیگر کشورها نیز به سرعت برای تقویت روابط در اقیانوس آرام اقدام کرده و تلاش های چین برای امضای قراردادهای مشابه با کشورهای جزیره ای دیگر در نهایت ناکام ماند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز