چه کسی مجبور به پرداخت صدها میلیارد دلار وام معوق مسکن است؟

Submitted on س., 04/12/2022 - 20:09

مالیات دهندگان کانادایی ممکن است مجبور به پرداخت صدها میلیارد وام مسکن معوق شوند
با افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی و بیش از نیمی از کل وام‌های مسکن جدید که با نرخ‌های متغیر تصویب شده‌اند، بسیاری از جمله یک نماینده محافظه‌کار فدرال معتقدند قیمت خانه‌های کانادا رو به کاهش است.

این نماینده محافظه کار در ویدئویی که به تازگی از جلسه کمیته مالی فدرال در اوایل سال جاری منتشر شده است، سؤالات جدی در مورد شرکت وام مسکن و مسکن کانادا (CMHC) می پرسد. اما رومی باورز، مدیر اجرایی CMHC نتوانست کل مبلغ وام مسکن را ارائه کند.

این وام ها بر دوش مالیات دهندگان منتقل می شود.

پیر پویلیور، مفسر محافظه‌کار مالی می‌خواهد بداند که مبلغ کل وام‌های مسکن CMHC در حال حاضر چقدر است؟ بورز به سرعت عددی را ارائه کرد: ۴۰۴ میلیارد دلار.

پویلیور همچنین پرسید: "پس ارزش کل تضمین ها چقدر است؟ مجموع اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن و اوراق وام مسکن کانادا بر اساس قانون ملی مسکن چقدر است؟" پاسخ ۴۶۰ میلیارد دلار بود.

این نماینده تاکید کرد: «بنابراین شما دو عدد ۴۰۴ میلیارد و ۴۶۰ میلیارد دلار را جمع کنید می شود ۸۶۴ میلیارد دلار . آیا این کل مبلغی است که دولت برای حمایت از وام مسکن نیاز دارد؟»
باورز اذعان کرد نمی شود دقیقاً گفت که این عدد مبلغ حمایتی دولت است، اما وقتی از او در مورد کل مالیات دهندگان واقعی در صورت سقوط بازار پرسیده شد، چیزی نگفت.

چرا این مهم است؟
پویلیور توضیح داد: "این خیلی من را نگران می کند، ما صدها میلیارد دلار بدهی احتمالی ناشناخته داریم. اگر مردم نتوانند بدهی ها را پرداخت کنند، شرکت مورتگیج شما زیان های پیش فرض را به بانک ها پرداخت می کند و و اگر این شرکت ها پرداخت نکنند دولت پرداخت می کند و در نهایت این مردم هستند که باید در قبالش مالیات بیشتری می پردازند. »

وی خاطرنشان کرد: "اگر قیمت مسکن به سطح سال ۲۰۲۰ بازگردد، قیمت خانه تقریباً ۲۵ درصد کاهش خواهد یافت. اگر مردم در خرید خانه مقروض شوند و نتوانند قرض خود را بپردازند، مالیات دهندگان خسارت های بدهی ها را پرداخت خواهند کرد." او خاطرنشان کرد: "من می خواهم این بدهی ها را مدیریت کنم. روسای شرکت هایی که دارای شرکت های ریسکی هستند این اعداد را می دانند و می توانند به آنها پاسخ دهند.

SaultOnline گزارش می دهد که Poilievre در مورد اینکه چرا فکر می کند حباب مسکن کانادا ممکن است بترکد صحبت کرد.

او گفت: «نیمی از وام‌های مسکن مصوب سال گذشته با نرخ متغیر بود.» این خطرناک است زیرا با افزایش نرخ بهره، پرداخت‌های وام مسکن افزایش می‌یابد. امروز میانگین قیمت مسکن در کانادا ۸۱۱۰۰۰ دلار است که از ۴۳۶۰۰۰ دلار قبل از تصدی ترودو افزایش یافته است.

بنا به گزارش تورنتوپرشنز، وی همچنین خاطرنشان کرد که نزدیک به ۲۰ درصد از وام گیرندگان وام مسکن سال گذشته ۵ درصد پیش پرداخت داشته اند که حداقل محسوب می شود. واقعیت بدتر از این است، این افراد با ۵ درصد پیش پرداخت باید ابتدا بیمه رهن خود را بپردازند که در بیشتر موارد حدود ۴ درصد وام مسکن است، بنابراین آنها فقط مالک ۱ درصد از سرمایه خانه خود با مورتگیج ۸۰۰۰۰۰ دلار هستند.

"گزینه نرخ شناور را فرض کنید. زیرا نرخ شناور ۱/۶%، ۳ واحد درصد کمتر از نرخ تورم است. به عبارت دیگر، نرخ بهره واقعی برای استقراض پول اکنون منفی است."

اما با فرض افزایش دو درصدی نرخ بهره، همانطور که Scotiabank گفته است، افزایش دو درصدی وام ۸۰۰۰۰۰ دلاری مسکن، پرداخت وام مسکن را ۱۶۰۰۰ دلار در سال افزایش می دهد.

او نگران است که اکثر خانوارهایی که این نوع وام‌های مسکن را دارند نمی‌توانند از عهده این رشد برآیند و ممکن است نتوانند بدهی خود را بدهند و باری بر دوش مالیات‌دهندگان بگذارند. با فرض اینکه هزاران نفر همزمان این کار را انجام دهند، بازار سقوط خواهد کرد.

به طور خاص، تمام کسانی که ۱٪ از سهام خود را دارند، اگر قیمت خانه به سادگی به سطح سال ۲۰۲۰ بازگردد که ۲۵٪ کاهش است، ارزش خانه آنها ۲۴٪ کمتر از مبلغ وام مسکن خواهد بود. اگر این افراد مقروض باشند، خانه را با زیان ۲۴ درصدی به بانک برمی گردانند، سپس بانک صورت حساب را به CMHC منتقل می کند و CMHC ضرر را در قالب پرداخت بیمه به مؤدی منتقل می کند. این خطری است که ما با آن روبرو هستیم.

در پایان نیز نگرانی های خود را بیان کرد.
"در پایان، توانایی دولت برای صرفه جویی در همه چیز نیز محدود است. اگر سقوط گسترده ای رخ دهد، دولت چه خواهد کرد؟ برای قرض گرفتن پول بیشتر؟ اگر کسی نمی خواهد قرض خود را بدهد، باید پول بیشتری چاپ شود. آیا این به معنای تورم بیشتر است؟» پویلیور Poilievre معتقد است که این راه حل نیست. او معتقد است که تنها یک راه وجود دارد.

"تنها راه نجات این است که به سرعت پاسخگویی مالی را بازگردانیم، و زمان در حال اتمام است. ما زمان زیادی برای ظاهر شدن این آشفتگی نداریم.

تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز