بیش از ۳۵۰ شخصیت فرانسوی با نشر فراخوانی خواستار راه‌اندازی برنامه اضطراری برای پذیرش زنان افغانستانی شدند

Submitted on جمعه, 04/21/2023 - 15:11

روزنامه لوموند روز جمعه ۲۱ آوریل/اول اردیبهشت، با انتشار گزارشی در مورد فراخوان اخیر نوشت که این شخصیت‌های برجسته فرانسوی از دولت فرانسه خواسته‌اند تا مسیر پذیرش زنان افغانستانی که پس از تسلط دوباره طالبان به ایران و پاکستان فرار کرده‌اند را هموار کند.   

ویرژینی دپانت، نویسنده و کارگردان، انییس ژاوی، خواننده، هنرپیشه، فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان، سولِن چالوون فیوریتی،خبرنگار باسابقه حوزه افغانستان، عتیق رحیمی، نویسنده مشهور فرانسوی-افغانستانی، سونیا غزالی، خبرنگار رادیوی بین‌المللی فرانسه و نجات والو بالقاسم، وزیر پیشین آموزش ملی فرانسه و دیگر نویسندگان و روزنامه‌نگاران برجسته رسانه‌های فرانسوی فراخوان اخیر را امضا کرده‌اند.

آن‌ها در فراخوان اخیر خود با اشاره به وضعیت زنان و دختران افغانستانی از زمان بازگشت طالبان به قدرت خطاب به سران دولت فرانسه نوشته‌اند که این کشور «مدافع ترویج دیپلوماسی فمنیستی» همه «امکانات لازم» برای کمک به زنان افغانستانی را در اختیار دارد.

در بخشی از فراخوان شخصیت‌های برجسته فرانسوی آمده است که افغانستان تنها کشوری در جهان است که دختران و زنان در آن از حق رفتن به مدرسه، دانشگاه و همچنین حق کار کردن محروم هستند. متن این فراخوان همچنین افغانستان را «سرکوبگرترین کشور جهان» برای حقوق زنان و دختران توصیف کرده است. 

امضاکنندگان این فراخوان  از مقامات دولت فرانسه خواسته‌اند تا سازوکاری برای پذیرش بشردوستانه زنان و دختران افغانستانی که به خاطر این محرومیت‌ها به ایران و پاکستان پناه برده‌اند را هر چه زودتر راه‌اندازی کنند تا به آن‌ها اجازه ورود به فرانسه داده شود.

 

Femmes afghanes : « La France, si prompte à affirmer conduire une diplomatie féministe, a les moyens d’agir pour elles ». J'ai signé cette tribune lancée par @Franceterdasile en faveur de l'accueil et de l'asile pour les femmes afghanes. @SINGAWorld https://t.co/lUJoTsyrZQ

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز