بیلان جنگ و مخالفت روسیه و چین با طرح ایالات متحده برای غزه

Submitted on جمعه, 03/22/2024 - 13:22

وزارت بهداشت حماس در غزه روز پنجشنبه اعلام کرد که تعداد قربانیان حملات مداوم اسرائیل به نوار غزه به ۳۱۹۹۸  نفر افزایش یافته است. در ۲۴  ساعت گذشته ۶۵  فلسطینی کشته و ۹۲ فلسطینی مجروح شده اند. مجموع مجروحان از زمان آغاز درگیری‌ها به ۷۴۱۸۸ نفر رسیده است.

درین حال ارتش اسرائیل برای چهارمین روز به عملیات خود در بیمارستان الشفا در شهر غزه ادامه می‌دهد، عملیاتی که طی آن حدود ۶۰۰ فلسطینی دستگیر و بیش از ۱۴۰ نفر دیگر کشته شدند. اسرائیل ادعا می کنند که همه آنها فعال هستند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه ای که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که اسرائیل قرار است هیئتی را برای مذاکره درباره توافق آتش بس غزه به قطر بفرستد. در این بیانیه آمده است که این هیئت به رهبری دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد، روز جمعه عازم قطر خواهد شد. گفتگوها شامل رئیس سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده، ویلیام برنز، نخست وزیر قطر، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی و وزیر اطلاعات مصر، عباس کامل است.

روسیه و چین قطعنامه مورد حمایت آمریکا در سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری در غزه است را وتو کردند

روسیه و چین قطعنامه سازمان ملل تحت حمایت ایالات متحده را که خواستار «آتش بس فوری و پایدار» در جنگ بین اسرائیل و حماس در غزه برای محافظت از غیرنظامیان و امکان رساندن کمک های بشردوستانه به بیش از 2 میلیون فلسطینی گرسنه هستند، وتو کردند. رای روز جمعه شورای امنیت ۱۵ نفره با ۱۱ موافق، سه مخالف و یک ممتنع بود.

پیش از رای گیری، واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد گفت که مسکو از آتش بس فوری حمایت می کند، اما او زبان قطعنامه را زیر سوال می برد و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده را به "گمراه کردن جامعه بین المللی" به دلیل "سیاسی شدن" متهم کرد.

ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل، سه قطعنامه را که خواستار آتش‌بس بودند، وتو کرده است، آخرین اقدامی که مورد حمایت اعراب بود که در ۲۰ فوریه ۱۳ عضو شورا با یک رای ممتنع از آن حمایت کردند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل میگوید : این روند تفکر کند در واشنگتن، به قیمت جان ۳۲۰۰۰ فلسطینی صلح‌جو تمام شده است، که دو سوم آنها زنان و کودکان هستند. شورای امنیت و کل جامعه بین‌الملل تلاش کرد چیزی کاملاً متفاوت بفروشد، یعنی یک فرمول ضعیف در مورد تعریف و تعیین ضرورت آتش‌بس

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل اضافه میکند : «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار رسمی در جده در ۲۰ مارس با خبرنگار الحدف، گفت، و من نقل می‌کنم، خوب، در واقع، ما در واقع قطعنامه‌ای داریم که در حال حاضر پیشنهاد می‌کنیم و در برابر امنیت سازمان ملل است. شورایی که خواستار آتش بس فوری در رابطه با آزادی گروگان ها است. و ما صمیمانه امیدواریم که کشورها از این امر حمایت کنند. پایان نقل قول. اما در متن پیش نویس آمریکایی که امروز به رای گذاشته شد، وجود دارد. بنابراین معلوم می شود که یا نماینده آمریکا در سازمان ملل یا وزیر امور خارجه آمریکا عمدا جامعه بین المللی را به اشتباه واداشته اند.

ژانگ جون، سفیر چین در سازمان ملل میگوید : بیش از ۱۶۰  روز از آغاز درگیری در غزه می گذرد، که با یک تراژدی انسانی مواجه شده است، که در آن بیش از ۳۲۰۰۰  غیرنظامی بی گناه جان خود را از دست داده اند و میلیون ها نفر از گرسنگی رنج می برند. فوری ترین اقدامی که شورا باید انجام دهد، راه اندازی یک آتش بس فوری، بی قید و شرط و پایدار است.

در حالیکه مسئولین ایالات متحده در برابر بررفتاری های اسرائیل حالت انتقادی بخود گرفته اند و صحبت از تغییر ستراتیژی است، با آنهم به نظر میایر که نقطه نظر امریکاییان با کشورهای قدرتمند دیگر، بسیار فاصله دارد.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز