بوریس جانسون استعفا داد ولی تا انتخاب نخست وزیر جدید باقی می‌ماند

Submitted on ی., 07/10/2022 - 00:44

بوریس جانسون، نخست‌ وزیر بریتانیا روز پنجشنبه استعفا داد و تائید کرد اراده حزبش بر برکناری وی است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، وی همچنین از رهبری حزب محافظه‌کار کناره‌گیری کرد. اما قصد دارد تا زمانی که رقابت رهبری برگزار می‌شود، به عنوان نخست وزیر باقی بماند.

جانسون گفت پس از استعفاهای متعدد کابینه جدیدی تشکیل داده اما بسیاری خواهان کناره‌گیری او هستند.

این یک شکست تحقیرآمیز برای جانسون است که موفق شد بریتانیا را از اتحادیه اروپا خارج و یکی از موفق‌ترین کمپین‌های واکسیناسیون انبوه در جهان را برای مبارزه با کووید۱۹ اجرا کند.

این خبر پس از آن منتشر شد که آخرین رسوایی اخلاقی پیرامون رهبری جانسون باعث شد حدود ۵۰ قانون‌گذار ارشد از دولت کناره‌گیری کنند. و او قادر به ادامه کار نباشد.

«بسیار به دستاوردهای این دولت از برگزیت گرفته تا هدایت کشور در گذر از همه‌گیری، و رهبری غرب در ایستادگی در برابر تهاجم روسیه به اوکراین افتخار می‌کنند.»

صبح پنجشنبه پس از استعفای دو تن دیگر از اعضای کابینه‌اش و یکی از نزدیک‌ترین متحدانش، ندیم زهاوی، رئیس خزانه‌داری، علناً به او گفته شد که به صلاح کشور است که استعفا دهد. و او مجبور شد شکست خود را بپذیرد.

انتخابات داخلی برای انتخاب رهبر جدید حزب محافظه‌کار و نخست وزیر بعدی احتمالا در تابستان برگزار می‌شود.

زاهاوی که اوایل این هفته در حالی که بوریس جانسون تلاش می‌کرد کابینه خود را تقویت کند، ترفیع گرفت. گفت او و گروهی از همکارانش نگرانی‌های خود را در روز چهارشنبه به طور خصوصی به نخست‌ وزیر ابراز کرده‌اند. و پس از نادیده گرفتن توصیه‌های وی به جانسون برای استعفا، موضوع رسانه‌ای شد.

«دلم از این شکسته است که او به توصیه‌ها گوش نداد و دستاوردهای باورنکردنی این دولت را کمرنگ کرد. اما کشور مستحق حکومتی است که نه تنها باثبات باشد، بلکه با صداقت عمل کند.

تا صبح روز پنجشنبه ۵۰ منشی کابینه، وزیر و مقامات سطح پایین طی دو روز از دولت کناره گیری کردند. و اغلب نخست‌ وزیر را به دلیل عدم صداقت مورد انتقاد قرار دادند.

با پر نشدن بیش از ۲۰ پست، کار برخی از کمیته‌های پارلمانی را متوقف کرده بود، زیرا هیچ وزیری در دسترس نبود تا از جانب دولت صحبت کند.

بوریس جانسون ۵۸ ساله بریتانیا را در طی برگزیت و همه‌گیری کووید۱۹ هدایت کرد و در سال ۲۰۱۹ به پیروزی بزرگی در انتخابات دست یافت.

وی علیرغم ادعاهایی مبنی بر نزدیک بودن بیش از حد به حامیان احزاب، محافظت از حامیان در برابر اتهامات قلدری و فساد، و گمراه کردن پارلمان در مورد احزاب دولتی که قوانین قرنطینه همه‌گیر را زیر پا گذاشتند، توانست تقریباً سه سال بر مسند قدرت بماند.

افشای اخیر نیز در رابطه مطلع بودن جانسون از اتهامات سوء رفتار جنسی یکی از  قانونگذاران حزب محافظه کار و ارتقای او به یک مقام ارشد در دولت، میخ آخر را بر تابوت رهبری جانسون کوبید.

تست کروناویروس بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس مثبت شد

کلاه ملکه انگلیس و کراوات جانسون نخست وزیر، حاوی پیام برکسیتی

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز