به پزشکان بدون مرز در ایران اجازه فعالیت داده نشد؛ چرا تندروها در ایران از همکاری جهانی در هراس هستند؟

Submitted on س., 03/24/2020 - 12:37

در پی اعلام سازمان پزشکان بدون مرز مبنی بر اعزام تیم پزشکان و متخصصان و ارسال محموله‌‌های کمک‌های پزشکی و ۵۰ تخت به ایران به منظور راه‌اندازی یک بیمارستان صحرایی در اصفهان، علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت ایران، روز سه‌شنبه ۵ فروردین، در حساب توییتر خود نوشت: «با اجرای طرح بسيج ملى مقابله با كرونا و نيز استفاده از تمام ظرفيت درمانی نيروهاى مسلح، فعلا نيازى به برپايى تخت بيمارستانى توسط نيروهاى خارجى نيست و این حضور منتفی است».

پیش از این، برخی از رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی و سپاه پاسداران ایران به مقامات دولتی در خصوص برپایی بیمارستان صحرایی هشدار داده بودند. 

ساعاتی پس از این اظهارات، علیرضا وهاب‌زاده، معاون وزیر بهداشت ایران، در یک پیام توییتری دیگر نوشت: «درگروه اعزامی،هیچ متخصص عفونی یا مرتبط با کرونا حضور نداشت.یک پزشک اورژانس و میزان کمی تجهیزات مصرفی، که در داخل هم قابل تولید است، داروی خاص و تحریمی هم نبوده که به کاهش اثرات تحریم کمک کند».

این مقام وزارت بهداشت ایران، که فعلا برپایی بیمارستان صحرایی از سوی پزشکان بدون مرز در ایران را منتفی دانسته، دلیل اتخاذ این تصمیم را وجود «ده‌ها بیمارستان صحرایی نیروهای مسلح در آماده‌باش وبسیاری ازبیمارستان‌های خالی» عنوان کرده است. 

سازمان پزشکان بدون مرز، روز سه شنبه ۵ فروردین، ضمن تایید توقف عملیات تیم اعزامی به ایران، گفته است: افراد تیم اعزامی در ایران تا زمان مشخص شدن وضعیت باقی خواهند ماند.

سازمان پزشکان بدون مرز، روز دوشنبه ۴ فروردین، از اعزام یک تیم ۹ نفره از متخصصان و کارشناسان به منظور کمک‌رسانی به کادر پزشکی در ایران در مقابله با ویروس کرونا خبر داد.

افراطگرایان از چه چیزی نگرانند؟

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز دوشنبه ۵ فروردین، به نقل از ناصر موسوی لارگانی، نماینده مجلس و رییس مجمع نمایندگان اصفهان، نوشت: «ورود پزشکان بدون مرز فرانسوی به اصفهان یا هر شهر دیگری همزمان با هشدار آیت‌الله خامنه‌ای جای تاسف دارد». 

هشدار نماینده مجلس ایران به مقامات دولت و تاکید بر عنوان «پزشکان بدون مرز فرانسوی» در حالی عنوان شده است که سازمان پزشکان بدون مرز یک نهاد جهانی غیردولتی است که طرح‌های انسان‌‌دوستانه را در مناطق جنگی و کشورهای در حال توسعه که با خطر بیماری‌های بومی مواجه هستند، به اجرا می‌گذارد. 

این نهاد غیردولتی که ۸۵ درصد بودجه آن از سوی بخش خصوصی تامین می‌شود به ابتکار برخی چهره‌های فرانسوی ایجاد شد و مقر اصلی آن در ژنو سوییس و بخش لجستیک آن در شهر بوردو در فرانسه قرار دارد. این نهاد جهانی به هیچ یک از دولت‌های جهانی وابستگی ندارد. 

سازمان پزشکان بدون مرز با چندین هزار پزشک و متخصص بیماری‌های مختلف از سراسر جهان همکاری می‌کند. 

ناصر موسوی بارگانی، نماینده مجلس ایران، ضمن هشدار به مقامات وزارت بهداشت، یادآوری کرده است که آنان «سابقه بسیار بد فرانسه در موضوع ورود خون‌های آلوده به ایران» را فراموش نکنند. 

اشاره این نماینده مجلس ایران به پرونده خو‌ن‌های آلوده در سال‌های ۱۳۶۲ و ۶۳ است که فراورده‌های خونی آلوده به ویروس «اچ‌آی‌وی» توسط انستیتو مریو فرانسه به ایران وارد شد و ۹۷۶ بیمار هموفیلی که این فراورده‌های خونی را دریافت کرده بودند به ایدز مبتلا شده و پرونده‌ای در این ارتباط در دستگاه قضایی ایران گشوده شد. رسیدگی به این پرونده قضایی هنوز تمام نشده است اما دادگاه در سال ۱۳۸۳، وزارت بهداشت ایران و سازمان انتقال خون را در خصوص این پرونده محکوم کرد.

محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعاهای مطرح شده درباره کمک‌رسانی سازمان پزشکان بدون مرز در ایران، روز سه‌شنبه ۵ فروردین، در حساب توییت خود، نوشت: حساسیت تندروها نسبت به حضور پزشکان بدون مرز، بر خلاف ادعایشان، به خاطر نگرانی از جنگ بیولوژیکی نیست؛ دغدغه‌ی آنها این است که همکاری‌های بین‌المللی تَرَکی در دیوار تحریم‌ها ایجاد نکند.

 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

برایگان دانلود کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز