بایدن تهدیدات هسته‌ای پوتین را غیرمسؤولانه خواند و او را به نقض منشور سازمان ملل متهم کرد

Submitted on پ., 09/22/2022 - 12:59

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر/۳۰ شهریورماه، طی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، تهدیدات هسته‌ای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را غیرمسؤولانه خواند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس‌جمهوری آمریکا در این سخنرانی همچنین همتای روس خود را به خاطر اظهارات اخیر وی به شدت مورد انتقاد قرار داد و گفت که ولادیمیر پوتین با آغاز جنگ در اوکراین، منشور سازمان ملل متحد را نقض کرده است.

جو بایدن در ادامه  تصریح کرد که به رغم ادعاهای ولادیمیر پوتین، هیچ کشوری روسیه را تهدید نکرده و برعکس، این دولت مسکو است که با نقض منشور سازمان ملل متحد به خاک اوکراین حمله کرده است.

افزون بر رئیس‌جمهوری آمریکا، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت که تصمیم ولادیمیر پوتین برای بسیج بخشی از نیروهای ذخیره ارتش روسیه، تنش‌ها را افزایش خواهد داد. وی همچنین تهدید ولادیمیر پوتین به استفاده از سلاح هسته‌ای را «خطرناک و غیرمسؤولانه» توصیف کرد.

ینس استولتنبرگ در ادامه افزود که تنها راه پایان دادن به جنگ اوکراین این است که «ثابت کنیم رئیس‌جمهوری روسیه در میدان نبرد پیروز نخواهد شد». دبیرکل ناتو تاکید کرد که هر وقت «ولادیمیر پوتین متوجه این موضوع شد، باید پای میز مذاکره بنشیند و با اوکراین برای رسیدن به یک توافق منطقی گفت‌وگو کند».

اظهارات اخیر جو بایدن و ینس استولتنبرگ در حالیست که ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه دستور بسیج ۳۰۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش روسیه را صادر کرد. وی ضمن حمایت از طرح جدایی‌طلبان مورد حمایت دولت مسکو برای الحاق مناطق اشغالی اوکراین به روسیه، به غرب هشدار داد که در مورد استفاده از سلاح هسته‌ای بلوف نمی‌زند.

ولادیمیر پوتین  که در یک سخنرانی تلویزیونی سخن می‌گفت، با انتقاد از گسترش ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، خطاب به مردم کشور خود افزود: «اگر تمامیت ارضی کشور ما به خطر بیفتد، ما بدون شک از همه ابزارهای موجود برای حفاظت از خاک و مردم خود استفاده خواهیم کرد و این حرف بلوف نیست.»

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز