بانک کانادا به بردگان خانه هشدار داد تا در ماه های آینده وضعیت مالی خانواده را بررسی کنند! احتمالاً بازار مسکن در نیمه دوم سال رونق می گیرد

Submitted on Mon, 04/24/2023 - 21:57

بانک مرکزی کانادا هشدار داد که وضعیت مالی برخی از خانوارهای کانادایی در ماه های آینده به دلیل افزایش سریع نرخ های بیمه در سال گذشته و افزایش نرخ وام مسکن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

در حالی که نرخ بهره معیار، خود را در ۴/۵ درصد ثابت نگه داشته است، بانک مرکزی آخرین پیش بینی خود را در مورد تأثیر افزایش هزینه های استقراض بر کانادایی ها را منتشر کرد.


نرخ روز چهارشنبه ۴/۲۵ درصد بالاتر از پایین ترین سطح خود در طول همه گیری بود، زمانی که بسیاری از کانادایی ها از نرخ های پایین تر وام مسکن برای ورود به بازار املاک و مستغلات استفاده کردند.

این امر باعث افزایش هزینه های ماهانه برای برخی از مالکان مسکن با وام مسکن با نرخ متغیر و کسانی که قراردادهای وام با نرخ ثابت خود را تمدید می کنند، افزایش داد.

به عنوان مثال، سایت مقایسه نرخ Ratehub در اوایل سال جاری تخمین زد که صاحبان خانه های کانادایی که برای خرید خانه در ژانویه ۲۰۲۲ وام مسکن با نرخ متغیر می گیرند، به طور متوسط ​​حدود ۱۵۰۰ دلار بیشتر در ماه برای همان وام بعد از اینکه بانک مرکزی آخرین نرخ را تثبیت کرد،‌می پردازند.

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی کانادا منتشر کرد، با در نظر گرفتن تمام بدهی های موجود در ترازنامه کانادایی ها، پرداخت های بهره سالانه ۴۵ درصد افزایش یافت و به مجموع ۱۳۳ میلیارد دلار تا سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ رسید.

در گزارش سیاست پولی سه ماهه بانک مرکزی آمده است: «با تمدید وام مسکن صاحبان خانه‌، سهم درآمدی که به پرداخت سود اختصاص می‌یابد همچنان در حال افزایش است».

پیش بینی های بانک مرکزی در مورد اینکه چگونه بار وام مسکن می تواند بر بودجه کانادایی ها تأثیر بگذارد
پرداخت ماهانه بهره وام مسکن، به عنوان درصدی از درآمد قابل تصرف کانادایی ها، در سه ماهه سوم سال جاری به ۵/۵ درصد خواهد رسید. این گزارش خاطرنشان کرد که این بالاترین رقم از دهه ۱۹۹۰ است.

در گزارش سیاست پولی بانک مرکزی آمده است: وام گیرندگان ممکن است بتوانند بخشی از این افزایش هزینه ها را کاهش دهند، با این حال، بودجه آنها همچنان فشار این هزینه ها را در سه ماهه آینده احساس خواهد کرد.

کاهش نرخ بهره قبل از پایان سال بعید است
تیف مکلم، رئیس کل بانک مرکزی، آب سردی را بر پیش بینی های بازار برای شروع کاهش نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۳ توسط بانک مرکزی ریخت.

او به خبرنگاران گفت: «از نظر ما، کاهش نرخ به طور ضمنی در منحنی بازار محتمل‌ترین سناریو نیست.»

بانک مرکزی در حالی که روز چهارشنبه نرخ ها را بدون تغییر نگه داشت، همچنین هشدار داد که نرخ ها ممکن است "در صورت لزوم" بیشتر افزایش یابد و تورم را به هدف بانک مرکزی یعنی ۲ درصد بازگرداند.

به گزارش گلوبال نیوز، در حالی که بانک مرکزی کانادا افزایش بیشتر نرخ بهره را در روز چهارشنبه رد نکرد، جیمز لرد، مدیرعامل شرکت Ratehub گفت که دومین افزایش متوالی نرخ بهره باید به دارندگان وام مسکن کانادایی احساسی از هزینه های ماهانه خود بدهد.

کارولین راجرز، معاون ارشد بانک مرکزی بانک مرکزی آمریکا پس از تصمیم‌گیری نرخ به خبرنگاران گفت که شور و شوق برای بازار مسکن در طول همه‌گیری همه‌گیر «به‌طور ناپایدار بالا بود» و با افزایش سریع نرخ‌ها، «سخت‌تر شدن» هم در فروش و هم در قیمت‌ها وجود داشته است، اما قیمت مسکن همچنان بالاتر از سطوح قبل از همه گیری

راجرز در پاسخ به این سوال که آیا بار بالای بدهی وام مسکن کانادایی ها در میان نرخ های بهره بالا نگران کننده است یا خیر، گفت که کاهش درآمد قابل تصرف بخشی طبیعی از چرخه نرخ بهره است.

این سیاست پولی در کار است، تقاضا را در اقتصاد کاهش می‌دهد و تعادل را باز می‌گرداند. ما باید تورم را به هدف بازگردانیم.»

واکنش بازار مسکن به حفظ نرخ سود چیست؟
بانک مرکزی کانادا در این گزارش اشاره کرد که نرخ های بهره بالا ترجیحات کانادایی ها را در بازار وام مسکن تغییر داده است. وام گیرندگان جدید به جای وام های محبوب با نرخ ثابت پنج ساله، یا وام های با نرخ متغیر رایج در طول همه گیری به طور فزاینده ای از وام های مسکن با نرخ ثابت با شرایط یک تا چهار ساله طرفداری می کنند.

در این گزارش آمده است: "این نشان می دهد که بسیاری از وام گیرندگان معتقدند نرخ وام مسکن ظرف چند سال کاهش می یابد."

بازار مسکن در نیمه دوم سال گرم می شود

در همین حال، بانک مرکزی کانادااعلام کرد که انتظار دارد تقاضای مسکن در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، به دلیل سطوح بالای مهاجرت، افزایش یابد.

لرد به گلوبال نیوز گفت که فعالیت مسکن هر ماه اندکی افزایش یافته است که به اعتقاد او به دلیل آرام‌تر شدن بازار وام مسکن پس از ثابت نگه داشتن نرخ‌های بهره توسط بانک مرکزی در ماه گذشته است.

او گفت: «من فکر می‌کنم با تثبیت نرخ وام‌های مسکن، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که برخی از خریدارانی که منتظر بودند ببینند وام‌های مسکن چگونه تغییر می‌کنند، ممکن است برای خرید اقدام کنند.

لی زلاتکین از Lowstrates گفت: «با دو بار متوالی تعلیق نرخ‌ها، ما همچنان شاهد گرم شدن بازار مسکن در مناطق پرجمعیت مانند ونکوور و منطقه بزرگ تورنتو خواهیم بود.

هیئت منطقه ای املاک و مستغلات تورنتو (TRREB) در این ماه گزارش داد که میانگین قیمت یک خانه در منطقه تورنتو در ماه مارس 1,108,600 دلار در مقایسه با 1,096,500 دلار در ماه قبل بود.

با این حال، میانگین قیمت هنوز نزدیک به ۱۵ درصد کمتر از 1.2887 میلیون دلار در ماه مارچ سال گذشته است.

در ونکوور، قیمت معیار ترکیبی برای تمام املاک مسکونی در ونکوور بزرگ در ماه گذشته به 1143900 دلار رسید که ۹/۵ درصد نسبت به ماه مارچ ۲۰۲۲ کاهش و ۱/۸ درصد نسبت به فوریه افزایش داشت.
تورنتوپرشنزداتکام
https://www.torontopersians.com/

منبع
torontoPersians
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز