ایران سه هفته به عراق فرصت داد تا پایگاه های احزاب کرد ایرانی را تعطیل کند

Submitted on Mon, 08/28/2023 - 06:49

ناصر کنعانی احزاب کرد ایرانی در اقلیم کردستان عراق را "گروه‌های تروریستی مسلح تجزیه‌طلب" نامید و گفت : مطابق توافق صورت گرفته میان ایران و عراق، دولت بغداد متعهد شده که تا بیست و هشتم شهریور ماه جاری این احزاب را خلع سلاح و پایگاه‌های آنان را تعطیل کرده و "آنها را به اردوگاه‌هایی که دولت عراق در نظر گرفته منتقل کند."

ناصر کنعانی سپس تصریح کرد که دولت بغداد مفاد این تفاهم را "به مقامات اقلیم کردستان عراق ابلاغ کرده است و منتظریم این توافق اجرایی شود." سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت تهران سپس گفت که "موعد ٢۸ شهریور ماه ... به هیچ وجه تمدید نخواهد شد"  و "در صورت عدم اجرای توافق دولت ایران ... در چارچوب تأمین امنیت" خود عمل خواهد کرد.

ناصر کنعانی در جای دیگری از سخنانش حضور نظامی آمریکا در سوریه و همچنین ملاقات فرستادۀ ویژه دولت آمریکا با خانوادۀ جمشید شارمهد را محکوم کرد و از دولت آمریکا خواست توضیح دهد که "چه نسبتی با جمشید شارمهد دارد" که از سوی جمهوری اسلامی ایران به اتهام اقدام تروریستی به اعدام محکوم شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجۀ جمهوری اسلامی در حمایت از همکاری های نظامی ایران و روسیه گفت که این همکاری ارتباطی با برجام و جنگ اوکراین ندارد. کنعانی سپس تلویحاً گفت که ارسال پهپادهای رزمی از سوی ایران به روسیه ادامه خواهد یافت مادام که ارسال گستردۀ سلاح به اوکراین از سوی کشورهای غربی متوقف نشده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز