با افزایش ۱۰۰ میلیارد دلاری واردات، رکورد تجارت کانادا و چین شکست

Submitted on س., 02/28/2023 - 14:17

با افزایش ۱۰۰ میلیارد دلاری واردات، رکورد تجارت کانادا و چین شکست

داده‌های آمار کانادا نشان می‌دهد که تجارت کانادا و چین در سال ۲۰۲۲ برای اولین بار با رسیدن ارزش واردات کانادا از چین به مرز ۱۰۰ میلیارد دلار، به رکورد جدیدی رسید.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، به گفته اقتصاددانان با افزایش تقاضا، کسب‌وکارهای کانادا نگاهی فراتر از تنش‌های سیاسی بین دو کشور دارند. و زنجیره‌های تامین دوباره درصدد بازگشت شرایط به دوران پیش از همه‌گیری هستند.

جیمز براندر، استاد اقتصاد دانشکده بازرگانی دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت: «در غیاب سیاست‌های غیر تجاری دولت، مانند سیاست‌هایی که در حال حاضر تجارت با روسیه را محدود کرده، شرکت‌ها موضوعات سیاسی را از امور اقتصادی و تجاری جدا کرده‌اند.»

وی افزود: «البته، تنش‌هایی وجود دارد اما جریان‌های اقتصادی یا تجاری و به طور کلی فعالیت‌های اقتصادی، چندان تحت تأثیر تنش‌های سیاسی قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه یک سیاست صریح وجود داشته باشد.»

داده‌های مرکز آمار کانادا نشان می‌دهد که کانادا در سال گذشته با وارد کردن ۱۰۰ میلیارد و ۲۷ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار کالا از چین نه تنها نسبت به واردات ۸۶ میلیارد دلاری خود در سال ۲۰۲۱، میزان ۱۶ درصد افزایش واردات داشته بلکه رکورد جدیدی را به ثبت رسانده‌است.

بیشترین تجارت کانادا و چین

بیشترین کالای وارداتی کانادا از چین در سال ۲۰۲۲، کالاهای مصرفی با ۳۱ میلیارد دلار و پس از آن تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی به ارزش ۲۸ میلیارد دلار بوده است.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که صادرات کانادا به چین نیز به بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۲۷.۹ میلیارد دلار رسیده است. که پس از رکودی که درپی دستگیری منگ وانژو، مدیر اجرایی چینی هوآوی در سال ۲۰۱۸ و بازداشت مایکل اسپاور و مایکل کوریگ کانادایی در چین رخ داد، بالاترین نرخ صادرات بین دو کشور بوده است.

چین سال گذشته ممنوعیت سه ساله کانولای کانادایی را که پس از دستگیری منگ که از آن زمان به چین بازگشته بود، لغو کرد.

اما تنش‌ها بین اتاوا و پکن در بحبوحه ادعاهای مداخله چین در انتخابات کانادا و تایید دولت بر عملیات جاسوسی چین، همچنان بالاست.

آناستازیا اوفیمتسوا، مدیر برنامه بنیاد آسیا و اقیانوسیه کانادا در این رابطه گفت: «اگرچه اقتصاد و سیاست بسیار با هم گره خورده‌اند، اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد که با هم همسو شوند.»

وی افزود: «در این بین، کسب و کارها از پویایی تجارت جهانی تبعیت خواهند کرد. و به دنبال راه‌حل‌های مقرون به صرفه خواهند بود. در شرایط فعلی جهان، یافتن جایگزین برای چین؛ دومین اقتصاد بزرگ جهان، برای کسب و کارهای کانادایی آسان نیست.»

دانیل ترفلر، اقتصاددان دانشگاه تورنتو، نیز با بیان اینکه زنجیره تامین تولید به راحتی قابل جابجایی نیست گفت:

«البته انجام این کار بسیار دشوار و در یک دوره کوتاه دو، سه و یا حتی چهار ساله غیرممکن است.»

راهبرد جدید کانادا در مقابل چین، حفظ روابط تجاری، مقابله با اقدامات مشکل آفرین

بدلیل وجود جنون غیرمعمول گاو، واردات گوشت گاو کانادایی به چین متوقف شد

پکن : روابط کانادا و چین بر سر یک دوراهی پس از اظهارنظر ترودو «دیپلماسی اجباری»

منبع: سی‌تی‌وی

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز