آیا توافق ایران و عربستان می‌تواند مقدمه‌ای برای هموار شدن راه صلح در یمن باشد؟

Submitted on چ., 03/15/2023 - 11:59

در حالی که بیش از هشت سال از آغاز جنگ نیابتی یمن و زورآزمایی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در این جنگ می‌گذرد، شماری از کارشناسان حوزه خاورمیانه می‌گویند توافق پنج روز پیش میان تهران و ریاض ممکن است وضعیت یمن را دگرگون کند.  

بنا بر تحلیل‌های کارشناسان مسائل خاورمیانه، اگر توافق اخیر بتواند پیامد ملموسی در منطقه داشته باشد، این پیامد را بیش از هر نقطه دیگری در یمن، جایی که حوثی‌های طرفدار ایران با ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند، می‌توان مشاهده کرد.  

در همین حال، دولت یمن که از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حمایت می‌شود، ابراز امیدواری کرده است که توافق روز جمعه (دهم مارس)، تهران و ریاض سرآغاز دو جدیدی در روابط کشورهای منطقه باشد و به مداخله جمهوری اسلامی ایران در یمن پایان دهد.

حوثی‌های طرفدار ایران نیز که یک روز بعد از اعلام توافق تهران و ریاض برای از سرگیری روابط سیاسی، گفت‌وگوهای خود را با دولت یمن در ژنو آغاز کردند، ضمن ابراز امیدواری در مورد مبادله زندانیان گفته‌اند که «منطقه نیاز به بازگشت به  وضعیت عادی» دارد.  

هرچند توافقنامه مبادله زندانیان میان حوثی‌ها و دولت یمن حدود پنج سال پیش در استکهلم به امضا رسید، اما این توافقنامه پیامد و نتیجه ملموسی در پی نداشت. با توجه به تغییرات اخیر در منطقه، هانس گروندبرگ، نمایند سازمان ملل تأکید کرده است که دو طرف باید گفت‌وگوها را جدی بگیرند.

دور جدید گفت‌وگوهای حوثی‌ها و دولت یمن در مورد مبادله زندانیان که سازمان ملل متحده از آن به گرمی استقبال کرده، قرار است به مدت یازده روز طول بکشد.

افزون بر موضوع تبادل زندانیان، ریاض صيداوی(Riadh Sidaoui)، مدیر «مرکز عربی پژوهش‌ها، مطالعات سیاسی و اجتماعی» مستقر در ژنو، معتقد است که توافق اخیر میان ایران و عربستان پس از گشایش سفارت‌خانه‌های دو کشور می‌تواند تاثیر مثبتی روی همه جنبه‌های پرونده یمن بگذارد.

به رغم چشم ‌انداز مثبت برای پایان جنگ در یمن از سوی برخی از کارشناسان،سعد عبدالله الحمید (Saad Abdullah al-Hamid)، کارشناس مسائل سیاسی مستقر در ریاض، می‌گوید که عربستان «پیش از اعلام خوشبینی» ترجیح می‌دهد «حسن نیست ایران» را در خصوص وضعیت یمن محک بزند.  

در همین حال، سایمون مابون (Simon Mabon)، استاد روابط بین‌الملل و کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه لنکستر در بریتانیا تاکید دارد که ریاض می‌خواهد از طریق توافق با تهران، مسیر خروج از باتلاق جنگ یمن را برای خود هموار سازد. به گفته وی، پایان جنگ در یمن می‌تواند پیش‌شرطی برای آشتی عربستان با رقیب دیرینه‌ این کشور ایران باشد.

این اظهارات در مورد توافق ایران و عربستان و همچنین احتمال پایان جنگ در یمن در حالیست که بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا، تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه این کشور در امور یمن نیز برای «پیشبرد آتش‌بس» به ریاض رفته است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز