آیا «پشه ببری» و تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های تلخ جدیدی را به تورنتو می‌آورند؟

Submitted on پ., 03/02/2023 - 11:38

آیا «پشه ببری» و تغییرات آب و هوایی، بیماری‌های تلخ جدیدی را به تورنتو می‌آورند؟

«تب دنگی»، «زیکا» و «چیکونگونیا» زمانی بیماری‌های «حاره‌ای» محسوب می‌شدند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی، پشه‌های حامل این ویروس‌ها را به سمت شمال و شهرهای معتدل مانند تورنتو سوق داده است.

به گزارش رسانه هدهد کانادا، بر اساس مدل‌سازی شرکت BlueDot در تورنتو، این شهر بین ۳۹ تا ۶۱ درصد احتمال دارد که ظرف یک دهه آینده میزبان پشه Aedes albopictus شود.

این پشه که معمولاً به عنوان پشه ببری آسیایی شناخته می‌شود، یکی از دو گونه مرتبط با ویروسی است که باعث «تب ‌دنگی» می‌شود. و حدود ۴۰۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و سالانه ۴۰ هزار نفر را در سراسر جهان می‌کشد. و ویروس زیکا که می‌تواند باعث نقص مادرزادی شود و از زنان باردار آلوده به جنین آنها منتقل می‌شود.

کارشناسان خارجی تاکید می‌کنند که دیده شدن این پشه در یک منطقه لزوما به این معنا نیست که شهرهایی مانند تورنتو در معرض خطر قریب‌الوقوع تبدیل شدن به کانون بیماری‌های گرمسیری قرار دارد.

«دکتر ایزاک بوگوچ»، متخصص بیماری‌های عفونی، خاطرنشان می‌کند که پشه ببری آسیایی در شمال ویندزور – انتاریو دیده شده است. اما نزدیک‌ترین منطقه شیوع تب دنگی به تورنتو جنوب فلوریدا است که حداقل با این شهر بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

وی افزود: به مرور زمان احتمالاً تعداد بیشتری از این پشه‌ها در تورنتو دیده خواهند شد اما اگر بخواهیم این پشه را منشا بیماری بدانیم باید بگویم اینطور نیست.

در سال ۲۰۱۹، آژانس بهداشت عمومی کانادا گزارشی منتشر کرد و در آن هشدار داد که تغییرات آب و هوایی پتانسیل ایجاد جمعیت پشه‌های عجیب و غریب را در کشور بالا می‌برد. و همچنین خطر ابتلای مسافران کانادایی به این بیماری‌ها را در خارج از کشور افزایش می‌دهد.

«هوایپینگ ژو»، یک استاد ریاضیات و مدیر مرکز کانادایی مدل‌سازی بیماری در دانشگاه یورک، با توجه به گسترش پشه‌های آئدس بر خلاف مدل BlueDot که خطر این پشه را برای تورنتو زیاد می‌داند، معتقد است بر اساس تحقیقات او تورنتو حداقل تا سال ۲۰۵۰ درگیر بیماری‌های منتقله از پشه ببری نمی‌شود.

نجات زیستگاه طبیعی حیوانات می‌تواند ما را از بیماری‌های همه گیر آینده نجات دهد

تمام آنچه که باید در رابطه با بیماری آبله میمون بدانید

هشدار آژانس بازرسی مواد غذایی کانادا در رابطه با آفت مگس خالدار:

منبع: thestar

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز