اول ماه مه، احضار فعالان کارگری؛ حامد اسماعیلیون: اعتصاب، زندان و شکنجه؛ راه حل، عبور از حکومت فاسد جمهوری اسلامی است

Submitted on Mon, 05/01/2023 - 09:21

همزمان با روز جهانی کارگر، اول ماه می/یازدهم اردیبهشت، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، موج احضار فعالان کارگری در شماری از استان‌های ایران، از جمله استان‌های تهران، گیلان و کردستان افزایش یافته است.

در حالی که شماری از چهره‌ها و تشکل‌های کارگری و مدنی با انتشار بیانیه‌هایی به شرایط دشوار کارگران که جمهوری اسلامی بر آنان تحمیل کرده است، واکنش نشان داده و سرکوب‌ها را محکوم کردند، بر اساس گزارش‌ها دست‌کم ۵۰ فعال مدنی همزمان با روز جهانی کارگر احضار شدند.

حامد اسماعیلیون، یکی از چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر، همزمان با روز جهانی کارگر، در توییتر نوشت: «اول ماه می روز جهانی کارگر است؛ واژه‌ی کارگر دایره‌ی گسترده‌ای از آدم‌ها را دربر می‌گیرد که در ازاء نیروی کار خود دستمزد دریافت می‌کنند؛‌ معلمین، پرستاران، کارمندان و بسیاری مشاغل دیگر چنین هستند».

این کنشگر سیاسی، در ادامه با اشاره به شمار زیادی از «کارگران ایرانی» که در زندان و اعتصاب هستند، می‌افزاید: روز کارگر امسال در حالی در ایران فرا می‌رسد که بسیاری از کارگران ایرانی در زندانند یا در اعتصابند. برخی از آنها در دهه‌ها مبارزه برای احقاق حق و همچنین در هفت ماه گذشته جان بر سر مبارزه گذاشته‌اند.

حامد اسماعیلیون، به «دستمزدهای ظالمانه»،‌ «سرکوب اعتصابات و اعتراضات»، «زندان و شکنجه به جای حق ایجاد تشکل»، همچنین برگزاری «اعتصاب» اشاره داشته و تاکید کرده است: اینها «مسائل روز بسیاری از ایرانیان است که راه حل را در عبور از حکومت فاسد جمهوری اسلامی می‌دانند».

حامد اسماعیلیون، از اعضا انجمن جانباختگان هواپیمای اوکراینی پی‌اس ۷۵۲، که در ماه‌های اخیر به یکی از مخالفان شاخص جمهوری اسلامی تبدیل شده است، در پایان این متن، ضمن تبریک روز جهانی کارگر به «مبارزین»، بار دیگر نسبت به عدم فراموشی «جانباختگان آزادی و عدالت» تاکید کرده است.

اول ماهِ مِی روز جهانی کارگر است. واژه‌ی کارگر دایره‌ی گسترده‌ای از آدم‌ها را در برمی‌گیرد که در ازای نیروی کار خود دستمزد دریافت می‌کنند. معلمین، پرستاران، کارمندان و بسیاری مشاغل دیگر چنین‌اند. روز کارگرِ امسال در حالی در ایران فرا می‌رسد که بسیاری از کارگران ایرانی در زندانند…

همزمان با افزایش موج احضار و تهدید فعالان کارگری، در آستانه روز جهانی کارگر، اتحادیه آزاد کارگران ایران، گزارش داد: مظفر صالح‌ و شریف ساعدپناه، از اعضا هیات مدیره این اتحادیه، روز یک‌شنبه دهم اردیبهشت، توسط اداره اطلاعات به صورت تلفنی احضار و تهدید و بازجویی شدند.

برخی از منابع هم از احضار فعالان کارگری توسط ماموران امنیتی در تماس‌های تلفنی گزارش داده و افزوده‌اند: به این فعالان کارگری نسبت به عدم حضور در تجمع‌های کارگری هشدار داده شده است.

در حالیکه اعتصابات سراسری کارگری در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، نیروگاه‌ها و معادن، ادامه دارد، در روزهای اخیر، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس،‌ ضمن تکذیب هر گونه اعتصاب در پالایشگاه‌های گاز و پتروشیمی‌های تولیدی این منطقه، در عین حال گفته است: «در ۸ طرح پتروشیمی این منطقه تعدادی از کارگران فصلی به دلیل مشکلات معیشتی اعتصاب کردند که با پایان مهلت قانونی، ۴ هزار نفر از آن‌ها با کارگران جدید جایگزین می‌شوند».

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز