معاون اول رئیس‌جمهور: دولت جمهوری اسلامی ایران دولتی پولدار است

Submitted on ش., 11/03/2018 - 21:43

معاون اول رئیس‌جمهور: دولت جمهوری اسلامی ایران دولتی پولدار است
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به میزان بدهی خارجی دولت جمهوری اسلامی ایران گفت: ما دولتی هستیم که در شرایط فعلی بدهی خارجی‌مان بسیار اندک است، همچنین دارایی‌های دولت بسیار زیاد است و به نوعی دولتی پولدار هستیم.
ایسنا نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور عصر شنبه در مراسم معارفه وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به در پیش بودن سالروز استکبار ستیزی اظهار کرد: 13 آبان به جهت تاریخی روز مهمی برای مردم ایران است. در تاریخ نهضت انقلاب اسلامی درسال‌های مختلفی در این روز اتفاقات مهمی رخ داده است که نهایتا در سال 58 این روز با تسخیر لانه جاسوسی و روز مبارزه با استکبار نام گرفت.

وی همچنین به اعلام زمان اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکایی‌ها اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها و ترامپ به دلایلی تصمیم به بازگشت تحریم‌ها در این روز گرفته‌اند. آن‌ها در ارتباط با ملت ایران کارنامه بسیار سیاهی دارند به ویژه در حرکت مردمی که از انقلاب اسلامی آغاز شد مشاهده می‌کنیم که هر کجا که دست بگذاریم آمریکایی‌ها با دشمنی خاصی حضور داشته‌اند و در همه آنها نیز از ملت ایران سیلی خورده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اینکه گفته می‌شود هدف آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید ملت ایران نیست بلکه دولت است حرف دروغی است؛ آنها مکررا به این موضوع پرداخته‌اند و سعی دارند از نظر رسانه‌ای و روانی فضا را در دست بگیرند اما نیت آنها مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه به بیان تاریخچه‌ای از مذاکرات هسته‌ای ایران با آمریکا پرداخت و اظهار کرد: در مذاکرات هسته‌ای چه از دوره دکتر خاتمی که بیش از 10 سال مذاکرات به طول انجامید و چه در دوره جدید که 18 ماه مذاکرات انجام شد، گاهی اوقات با مقامات آمریکایی در مذاکرات نفس گیر به یک تفاهم رسیدیم اما آن‌ها اصرار داشتند که به دنیا القا کنند، ایرانیان قابل اعتماد نیستند. این در حالیست که همه دنیا بعد از توافق‌های انجام شده و بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این نتیجه رسیدند که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است.

وی با اشاره به اعلام خروج رئیس جمهوری آمریکا از برجام طی چند ماه بعد از روی کار آمدنش خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری آمریکا بعد از روی کار آمدن گفت که برجام بدترین قراردادی است که تاکنون آمریکایی‌ها بسته‌اند و با نهایت پررویی از آن کنار رفت؛ آن‌ها بعد از خروج از برجام دو هدف اصلی را دستور کار خود قرار دادند؛ نخستین هدف آن‌ها، هدف روانی بود که بر اساس آن تلاش کردند تا شرایط روانی جامعه را تحت تاثیر قرار دهند و شاید بتوان گفت که در این زمینه نیز تا حدودی موفق شدند اما پیدا بود مردم با آگاهی که دارند ظرف مدتی کوتاه متوجه می‌شوند که آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و سعودی‌ها چقدر در این فشار روانی نقش دارند.

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاکید شد:
آمریکایی‌ها مجبور به فاصله گرفتن از توهم قطع فروش نفت ایران شده‌اند
گزارشی از اعلام مواضع و اظهارات مقامات آمریکا در خصوص تحریم‌ها علیه مردم ایران در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه ارائه شد که نشان می‌دهد واقعیت‌های اقتصادی جهانی، آنها را ناگزیر کرده که از توهّمات قطع فروش نفت ایران فاصله بگیرند.
به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، در جلسه امروز، شنبه 12 آبان، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه که با حضور رؤسای قوای مقننه و قضاییه و به ریاست حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی تشکیل شد، گزارشی از اعلام مواضع دولت آمریکا و اظهارات مقامات آن کشور در خصوص تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این گزارش نشان می‌دهد واقعیت‌های اقتصادی جهانی، آمریکایی ها را ناگزیر کرده است که از توهّمات قطع فروش نفت ایران، فاصله بگیرند. در مقابل، دیگر کشورهای جهان از جمله چین، روسیه و اتحادیه اروپا، به صراحت مخالف سیاست‌های تحریمی آمریکا موضع گرفته‌اند.

شورای عالی هماهنگی اقتصادی، سیاست تقویت تولید ملی و گسترش تعامل سازنده براساس منافع مشترک با دیگر کشورهای جهان را مورد تأکید مجدد قرار داد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که دولت آمریکا، هم در مجبور کردن دیگر کشورها به کاهش روابط اقتصادی با ایران و هم در سیاه‌نمایی آینده و ایجاد جَو منفی روانی در جامعه ایران ناکام خواهد ماند.

در این جلسه رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار پول و سیاست بانک مرکزی برای مدیریت این بازار از جمله در زمینه مبارزه قاطع با پولشویی ارائه کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه گزارشی از عملکرد 7 ماهه و وضعیت بودجه کشور طی ماه‌های آینده سال جاری ارائه نمود که بر اساس این گزارش، پرداخت اعتبارات عمرانی در 7 ماه نخست امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 100 درصد افزایش داشته و تدابیر لازم برای تأمین منابع برای اعتبارات هزینه‌ای با صرفه‌جویی‌های لازم، صورت گرفته است.

سهمیه‌بندی بنزین تا چند ماه آینده | سهمیه‌بندی راه حل عبور از بحران بنزین است
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید تنها راه کاهش مصرف سوخت سهمیه‌بندی بنزین است که تا چند ماه دیگر عملیاتی می‌شود.
به گزارش خانه ملت، هدایت‌الله خادمی با اشاره به طرح دولت برای کنترل مصرف سوخت اظهار داشت: دولت تا امروز برنامه مدون و دقیقی برای مدیریت مصرف سوخت در کشور ندارد، با این حال سهمیه بندی سوخت برای خودرو ها را در نظر داشت اما هنوز در این زمینه تصمیم نهایی اتخاذ نشده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: با این حال برای کنترل و کاهش مصرف باید موضوع دو نرخی مدنظر قرار گیرد تا اگر فردی مصرف بیشتری دارد سوخت را گران تر خریداری کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: از آنجایی که در زمان تحریم هستیم و احتمال دارد نتوانیم سوخت وارد کنیم، همچنین میزان قاچاق سوخت افزایش یافته است، به نظر می رسد اگر خام فروشی نمی کردیم و نفت خام را به فرآورده ها با ارزش افزوده بیشتر از جمله بنزین تبدیل می کردیم، آمریکا و کشورهای دیگر نمی توانستند به راحتی ایران را تحریم کنند.

وی تاکید کرد: با عدم خام فروشی نفت می توانستیم صادرات بنزین به کشورهای افغانستان، پاکستان و سایر کشورهای همسایه داشته باشیم نه اینکه نگران کمبود بنزین و به فکر راه ها واردات بنزین باشیم.

سهمیه بندی راه حل عبور از بحران بنزین است
خادمی در ادامه با تاکید براینکه تنها راه حل سهمیه بندی و احیای کارت سوخت است، بیان داشت: راه دیگر می تواند گران کردن سوخت باشد که با توجه به شرایط کشور، نه اقتصاد و نه مردم تحمل این گرانی را ندارد، البته معلوم نیست قمیت سوخت در کشور چه مبلغی است و گفته می شود در حال حاضر ارزان فروخته می شود.

این نماینده مجلس توضیح داد: از آنجایی که هر روز ارزش پول ملی کشور کاهش پیدا می کند که دلایل اقتصادی دارد حتی اگر قمیت سوخت را لیتری 10 هزار تومان در نظر بگیریم 6 ماه آینده نیز این نرخ به دلیل کاهش ارزش ریال در مقابل دلار، ارزان محسوب می شود. اما در کشورهایی که اقتصاد درستی دارند ارزش پول ملی شان در مقایسه با ارزهای خارجی تقریبا ثابت می ماند ، 10 ها سال قیمت سوخت ثابت می ماند، ارزان نیست و قاچاق نمی شود.

وی با بیان اینکه مشکل در اقتصاد ایران است، ادامه داد: با افزایش قیمت سوخت در ایران، قیمت 10 ها کالای دیگر از جمله کالهای اساسی افزایش می یابد، این در حالی است که چندین میلیون زیر خط فقر داریم و چندین میلیون نفر در صف پیوستن به کمیته امداد و بهزیستی هستند.

طرح دوم دولت حیف و میل اموال کشور است
خادمی در خصوص طرح جدید بیان داشت: در دولت مطرح است که سهمیه بنزین به همه خانوارها تعلق ‌گیرد و هر خانواری که به سهمیه بنزین خود نیاز ندارد و آن را مصرف نمی‌کند، می‌تواند سهمیه خود را به دولت داده و وجه آن را به شکل نقدی دریافت کند، این کار بسیار بدی است به نوهای حیف ومیل اموال کشور است، از سوی دیگر مردم به زندگی در فقر عادت می کند و باعث می شود کسی کارنکند، این روش بسیار خطرناک است.

سهمیه بندی بنزین تا چند ماه آینده
وی تاکید کرد: سهمیه سوخت باید به خودرو داده شود و کسانی که مصرف بیشتر دارند باید سوخت را گران تر تهیه کنند برای این منظور نیز بایددست دولت برای تعیین نرخ دوم باز باشد.

این نماینده مجلس در خصوص احیای کارت سوخت اظهارداشت: قرار بود احیای کارت سوخت و بنزین دو نرخی اجرایی شود این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه دیده شده است و دولت در بودجه سال 97 افزایش 60 درصدی نرخ سوخت را دیده بود که مجلس آن را نپذیرفت، به نظر می رسد با توجه به شرایط تحریمی تا چند ماه آینده سهمیه بندی بنزین اجرایی شود.

در بنزین خودکفا می شویم اگر مصرف مدیریت شود
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان واردات بنزین بیان داشت: حدود 10 تا 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور می شود اما میزان مصرف سوخت در کشور افزایش یافته است با این حال اگر مصرف سوخت مدیریت شود، با راه اندازی دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت.

حقوق ۹۵.۵ درصد بازنشستگان زیر ۳ میلیون تومان است | ۳۰ هزار میلیارد برای همسان سازی
دیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه ۹۵.۵ درصد بازنشستگان زیر ۳ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند گفت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان است
جمشید تقی‌زاده در گفت‌و‌گو با ایرنا ضمن بيان اين مطلب، افزود: 30 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان نیاز داریم، درخواست ما این است که 15 هزار میلیارد تومان در بودجه سال 98 برای این امر تخصیص یابد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: سال 98 باید سال اجتماعی باشد و بودجه‌ها باید به این سمت بیایند، واقعیت این است که بسیاری از بازنشسته‌ها عیالوار و مستاجر هستند و با حقوق 2 میلیونی نمی‌توانند گذران امور کنند.

وی با بیان اینکه می‌دانیم که در نظر گرفتن چنین اعتباری در لایحه بودجه بسیار مشکل است، تصریح کرد: این اعتبار از اهمیت بالایی برخوردار است و باید به قشر بازنشستگان نگاه ویژه‌ای شود.

تقی زاده بیان کرد: در حال حاضر ماهانه 3250 میلیارد تومان به بازنشستگان حقوق می‌پردازیم که رقم بسیار بزرگی است، اما در این شرایط تلاش کردیم، در این مدت حقوق بازنشستگان را به موقع پرداخت کنیم تا امنیت روانی جامعه هدفمان مختل نشود.

وی با بیان اینکه 15 هزار میلیارد تومان باید برای همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان تصویب شود که این امر نیازمند همراهی مجلس و دولت است، گفت: وظیفه ما این است که حرف بازنشستگان را بشنویم و آن را منتقل کنیم و از آن سو وضعیت دولت را نیز برایشان بازگو کنیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: روی شفافیت و پاسخگویی تمرکز و تلاش کردیم تا ساختار ضد فساد ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه اصلاح حاکمیت شرکتی را در بخش اقتصادی دنبال می‌کنیم و در حال واگذاری شرکت‌ها هستیم، افزود: در این راستا همه جوانب امر را در نظر می‌گیریم و شرکت‌ها را به اشخاصی که اهلیت آن را دارند واگذار می‌کنیم.

افزایش وام بازنشستگان
تقی زاده با بیان اینکه وام ضروری بازنشستگان از 4 به 5 میلیون تومان افزایش یافته و به 400 هزار نفر تعلق می‌گیرد، بیان کرد: تا کنون 26 هزار و 500 نفر وام خود را دریافت کرده‌اند و 33 هزار نفر دیگر در ماه آینده مشمول می‌شوند و به این ترتیب تا اسفند 200 هزار بازنشسته وام ضروری می‌گیرند و 200 هزار سهمیه دیگر در شش ماه اول سال آتی توزیع می‌شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی گفت: شمار سفرهای زیارتی و سیاحتی بازنشستگان از 100 به 200 هزار مورد رسیده است، همچنین علاوه بر این 50 درصد تخفیف هتل برای بازنشستگان درنظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات احداث خانه‌های امید است، به دنبال تکمیل این خانه‌ها هستیم و در تهران 40 هکتار و در شهرستان‌ها 20 هکتار زمین برای ایجاد دهکده‌های سلامت نیاز داریم که در حال رایزنی برای دریافت آن هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سه چهارم بودجه بازنشستگان از سن 60 سالگی به بعد صرف درمان می‌شود، افزود: برای سلامت بازنشستگان و پیشگیری قبل از درمان هر قدر لازم باشد هزینه خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: شعار ما این است که بازنشستگان در خانه نمانند و به صحنه بیایند و در راستای این شعار حتما جشنواره‌های ورزشی را توسعه می‌دهیم و در حال رایزنی هستیم تا فدراسیون ورزش‌های بازنشستگی راه اندازی کنیم.

منبع
hamshahrionline
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز