اوکراین ادعای رئیس جمهور بلغارستان مبنی بر مقصر دانستن کی‌یف در جنگ با روسیه را رد کرد

Submitted on ی., 07/16/2023 - 05:02

سفارت اوکراین در صوفیه، دیروز، شنبه شانزدهم ژوییه، با انتشار بیانیه‌ای موضع رومن رادف، رئیس‌جمهور بلغارستان، مبنی بر اینکه تامین تسلیحات برای اوکراین، جنگ را دامن زده‌ و باعث طولانی‌تر شدن نبرد می‌شود را رد کرده و اعلام کرد که کی‌یف تمام تلاش‌های ممکن را برای بازگرداندن صلح انجام می‌دهد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه سرزنش اوکراین برای جنگی که در آن «خائنانه از سوی همسایه شمالی خود مورد حمله قرار گرفت، یکی از رایج ترین تزهای حمایت کننده از تبلیغات روسیه و جنگ هیبریدی در اروپا است» تاکید شده است که تامین بودجه دفاعی اوکراین به این معنی است که می‌توان جان‌های بیشتری را نجات داد و منجر به افزایش تلفات نمی‌شود.

رومن رادف، رئیس‌جمهور بلغارستان، روز جمعه، در یک کنفرانس خبری درباره نشست اخیر ناتو، به خبرنگاران گفت که می‌خواهد به روشنی بیان کند که «اوکراین بر مبارزه در این جنگ اصرار دارد ... اما همچنین باید روشن باشد که صورت‌حساب این جنگ توسط کل اروپا پرداخت می‌شود».

اظهارات این رهبر طرفدار روسیه، بخشی از تلاش های مستمر وی برای دور نگه داشتن بلغارستان از حمایت نظامی مشترک اتحادیه اروپا از اوکراین است.

نیکولای دنکوف، نخست وزیر بلغارستان، روز جمعه، به سرعت به موضع رئیس‌جمهور این کشور واکنش نشان داده و مسئولیت حمله روسیه به اوکراین را به گردن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و دولت او انداخت. وی بر این باور است که سریع ترین راه متوقف کردن این جنگ خروج نیروهای روسیه از اوکراین است.

در طول بحران سیاسی که در دو سال گذشته، بلغارستان، عضو اتحادیه اروپا و ناتو را فراگرفته بود، رئیس‌جمهور این کشور از اختیارات خود برای تعیین دولت‌های موقتی که مخالف تامین تسلیحات برای کی‌یف بودند استفاده کرد.

با این حال، تلاش های رومن رادف از زمانی که دولت جدید طرفدار غرب صوفیه در ماه ژوئن تشکیل شد، تضعیف شده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز