انتقاد ناصر کنعانی از عدم رعایت حقوق بشر توسط دولت فرانسه: از کنسرت وزیران زن امور خارجه خبری نیست؟؛ شورای اروپا به فرانسه هشدار داد

Submitted on ش., 03/25/2023 - 11:58

ناصر کنعانی،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در توییتر با اشاره به بروز ناآرامی در فرانسه نوشت: اقدام پلیس فرانسه در توسل به خشونت علیه اعتراضات شهروندان این کشور غیرقابل قبول و نشانگر عدم التزام دولت فرانسه به اصول دموکراسی و آزادی بیان است.

این مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، دولت فرانسه را به اجتناب از رفتار دوگانه و استفاده ابزاری از حقوق بشر و عدم توسل به خشونت علیه معترضان توصیه کرد.

ناصر کنعانی،‌ همچنین، با انتشار تصویری از وزیران زن امور خارجه در جهان که در جریان جنبش انقلابی زن، زندگی، آزادی، حمایت خود را از معترضان به جمهوری اسلامی در ایران اعلام کرده بودند، نوشت: «پس وزرای زن و فمینیست اروپا، کانادا و استرالیا کجا هستند و چرا از کنسرت دسته جمعی آنها در حمایت از حقوق زنان معترض فرانسوی خبری نیست؟».

با دیدن صحنه‌های سرکوب خشونت‌آميز معترضان بویژه زنان در فرانسه توسط پلیس این کشور، این سؤال همچنان نزد افکار عمومی جهان و زنان فرانسه مطرح است که پس وزرای زن و فمینیست اروپا، کانادا و استرالیا کجا هستند و چرا از کنسرت دسته جمعی آنها در حمایت از حقوق زنان معترض فرانسوی خبری نیست!؟ pic.twitter.com/3Fy7P3sad4

حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، نیز روز جمعه ۴ فروردین، «سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم فرانسه» را «به شدت» محکوم کرد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، «دولت فرانسه» را به «رعایت حقوق بشر و اجتناب از توسل به زور علیه مردم کشورش که بطور مسالمت‌آمیز مطالبات خود را پیگیری» می‌کنند، توصیه کرد. 

همچنین، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی، ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات در فرانسه، «دولت فرانسه» را به «خاموش کردن صداهای مخالف» متهم کرد. 

در پی بروز درگیری میان معترضان و ماموران پلیس در فرانسه،‌ کمیسر حقوق بشر شورای اروپا، نسبت به «استفاده بیش از حد از زور»‌ علیه معترضان به اصلاحات در قانون بازنشستگی ابراز نگرانی کرد. 

این مقام شورای اروپا یادآوری کرد: اعمال خشونت پراکنده از سوی برخی از معترضان یا برخی اقدامات نادرست آنان نمی‌تواند استفاده از زور توسط عوامل دولتی را توجیه کند. 

در روزهای اخیر تظاهرات و اعتراضات شهروندان فرانسه نسبت به تغییر قانون بازنشستگی به درگیری‌هایی میان نیروهای پلیس و معترضان منجر شده است. این اعتراضات در پی تصمیم دولت امانوئل مکرون،‌ بدون توجه به رای نمایندگان مخالف در مجلس فرانسه،‌ برای افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال شدت گرفت. 

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز