وزیر خارجۀ اتریش در گفتگو با امیرعبداللهیان خواستار پایان دادن به سرکوب اعتراضات در ایران شد

Submitted on پ., 03/23/2023 - 13:43

الکساندر شالنبرگ وزیر امورخارجه اتریش، شامگاه چهارشنبه ۲۲ مارس (دوم فروردین)، در حساب کاربری خود از تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجۀ ایران خبر داد و نوشت: « گفتگویی صریح و شفاف با وزیر امور خارجۀ ایران داشتم».

وی در ادامۀ این توییت نوشت که در جریان این تماس تلفنی به همتای ایرانی خود گفته است: «اتریش انتظار دارد که سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در ایران متوقف شود، به حقوق زنان احترام کامل گذاشته شود و آزادی تمام زندانیان سیاسی و همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی محقق شود.»

الکساندر شالنبرگ همچنین تصریح کرد که در گفتگو با حسین امیرعبداللهیان، بر استقبال اتریش از توافق ایران با عربستان تأکید کرده و این توافق را «گام مهمی برای تنش زدایی در منطقه» دانست.

Frank and open phone call with Iranian FM @Amirabdolahian. Expect end of repression of peaceful protests, full respect for women’s rights, release of prisoners and full cooperation with @iaeaorg. Welcomed agreement with Saudi Arabia as a step towards de-escalation in the region.

این در حالی است که رسانه های داخلی ایران بدون ارائۀ گزارشی از محتوای این مکالمه که وزیر خارجۀ اتریش در توییتر به آن اشاره کرده است، این گفتگو را در راستای تقدیر ایران از میزبانی وین برای مذاکرات هسته‌ای عنوان کرده اند.

تأکید الکساندر شالنبرگ بر آزادی زندان سیاسی در ایران، در حالی صورت گرفته است که اخیراٌ یک شهروند اتریشی در جریان اعتراضات سراسری در این کشور بازداشت و به هفت سال و نیم زندان محکوم شد.

در پی صدور این حکم، وزارت خارجۀ اتریش سفیر ایران در وین را احضار کرد و مراتب اعتراض اتریش نسبت به این موضوع را به وی رساند.

همچنین پیش از این، الکساندر فن‌ در بلن، رئیس جمهوری اتریش، همزمان با صدمین روز اعتراضات سراسری در ایران، در توییتی نوشت: «هزاران نفر در ایران از ماه سپتامبر دست به تظاهرات زده‌اند. آنها جان خود را برای آزادی به خطر می‌اندازند. من شجاعت آنها را تحسین می کنم.»

از سوی دیگر، نمایندگان مجلس اتریش نیز کفالت تعدادی از معترضان بازداشتی در جریان اعتراضات سراسری اخیر در ایران را بر عهده گرفتند.

گفتگوی وزیر خارجۀ اتریش با همتای ایرانی خود در حالی صورت گرفته است که وزیر خارجۀ استرالیا نیز روز گذشته اظهار داشت که در گفتگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، سرکوب معترضان در ایران را محکوم کرده است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز