اتحاد جهانی جامعه مدنی: درپی سرکوب طالبان، جامعه مدنی افغانستان با «سکوت کامل» روبه‌رو شده است

Submitted on پ., 07/27/2023 - 11:44

یافته‌های این گزارش اتحاد جهانی جامعه مدنی نشان می‌دهد که در ماه مارس ۲۰۲۳ فضای مدنی در افغانستان تا سرحد مسدود شدن و نابودی تقلیل داده شده که از زمان آغاز روند نظارت وضعیت مدنی توسط این نهاد، پائین‌ترین حد ممکن بوده است.

اتحاد جهانی جامعه مدنی، مخالفت طالبان با جامعه مدنی و سیاست‌های این گروه را از عوامل اصلی سقوط جامعه مدنی در افغانستان می‌داند و می‌گوید:

جامعه مدنی در افغانستان با تهدید و ضرب و شتم تقریبا با سکوت کامل روبه‌رو شده، درحالی که آنانی که به خارج فرار کرده‌اند، خانواده‌های‌شان در افغانستان آزار و اذیت می‌شوند.

میزان بلند سرکوب جامعه مدنی که از سوی طالبان اعمال می‌شود، نظارت و مستندسازی موارد نقض حقوق بشری در افغانستان را به شدت پرچالش کرده است.

از زمان برگشت طالبان به قدرت، گزارش‌های زیادی در مورد اعمال محدودیت بر جامعه مدنی نشر شده است. فعالان برای انتقاد از طالبان به‌‌گونه خودسرانه بازداشت و مورد شکنجه قرار می‌گیرند و دیگران نیز با آزار و اذیت، تهدید و خشونت روبه‌رو هستند. در این میان، شمار زیادی از فعالان نیز تاکنون توسط طالبان کشته شده‌اند.

نهاد اتحاد جهانی جامعه مدنی در گزارش خود آورده که زیر حاکمیت طالبان، آزادی تشکل و داشتن نهادهای مدنی به شدت محدود شده است و مقام‌های طالبان، رویکردی بدون مدارا را در رویارویی با نهادهایی که در حوزه حقوق بشر و حقوق زنان کار می‌کنند، درپیش گرفته‌اند.

بخش دیگر از این گزارش به آزادی بیان اختصاص یافته است. یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که از زمان برگشت طالبان به قدرت تاکنون، صدها تن به دلیل بیان صلح‌آمیز دیدگاه‌ خود از سوی طالبان بازداشت شده‌اند. 

در این میان، آسیب‌پذیرترین قشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای، مدافعان حقوق بشر، فعالان جامعه مدنی، استادان دانشگاه، آگاهان سیاسی و کاربران بانفوذ رسانه‌های اجتماعی بوده‌اند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز