استقبال رسانه‌های حکومتی ایران از اخبار منفی رسانه های روسی علیه ترودو/ بازتاب اعتراض ترودو به تبعیض علیه بومیان کانادا

Submitted on ش., 06/06/2020 - 01:22
ایران استار: اظهارات ترودو درباره تبعیض علیه بومیان، نرخ بیکاری در کانادا و رایزنی وزارت امورخارجه کانادا در منطقه خاورمیانه از مهمترین اخبار و عناوینی بود که در رسانه‌های ایران با محوریت کانادا بازتاب داشت. رسانه‌های حکومتی در ایران همچنین از  یک خبر منفی رسانه‌های روسیه علیه ترودو استقبال کرده‌اند.
 

Sarafi Arz Taheri Exchange Toronto Canada

افزایش نرخ بیکاری در کانادا
خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز، نوشت: به دنبال تعطیلی بخش بزرگی از کسب و کارها در نتیجه شیوع گسترده کرونا، نرخ بیکاری کانادا در ماه می با ۰.۷ درصد افزایش در مقایسه با ماه قبل به ۱۳.۷ درصد رسید. این نرخ بیکاری که بالاترین نرخ بیکاری از ژانویه سال ۱۹۶۶ تاکنون محسوب می شود با وجود آن رقم خورد که در ماه می ۲۹۲ هزار نفر دیگر شاغل شدند که از این تعداد، یک ۲۱۹هزار شغل تمام وقت و ۷۳ هزار شغل پاره وقت بوده است.  
طی این مدت نرخ مشارکت در بازار کار به ۵۸.۵ درصد رسیده که کمترین نرخ مشارکت در تاریخ مدرن اقتصاد این کشور بوده است. هم چنین نرخ بیکاری جوانان که شمار افراد فاقد شغل ۲۰ تا ۲۴ سال را اندازه می گیرد با ۱.۲ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۲۸.۴ درصد رسیده است.
متوسط نرخ بیکاری کانادا در بازه زمانی ۱۹۶۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۶۱ درصد بوده که پایین‌ترین رقم ثبت شده مربوط به ژوئن ۱۹۶۶ با ۲.۹ درصد و بالاترین رقم ثبت شده مربوط به دسامبر ۱۹۸۲ با ۱۳.۱ درصد بوده است.
ناتان جانسن، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه " آر بی سی" گفت: در ماه می شمار قابل توجهی از افراد به سر کار خود بازگشتند اما هنوز تا جبران وضعیت پیش آمده ناشی از کرونا راه طولانی در پیش داریم به ویژه آن که در ماه آوریل حدود دو میلیون نفر از شاغلین کانادایی کار خود را به طور موقت یا دایمی از دست دادند
به طور متوسط در بازه زمانی ۱۹۷۶ تا ۲۰۱۹، اقتصاد کانادا در هر ماه ۱۸ هزار و ۱۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است که بالاترین اشتغال زایی ماهانه مربوط به اوریل ۲۰۱۹ با ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ مورد و کمترین اشتغال زایی نیز مربوط به ژانویه ۲۰۰۹ با منفی ۱۲۴ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی بوده است.
 
اعتراض ترودو به تبعیض علیه بومیان کانادا
خبرگزاری ایرنا نوشت: پس از قتل یک زن بومی کانادایی توسط پلیس این کشور، نخست وزیر کانادا تأکید کرد که تبعیض پلیس علیه بومیان باید پایان یابد.
جاستین ترودو گفت: کانادایی‌های زیادی هستند که در مقابل مأمور اجرای قانون، احساس ترس و نگرانی می‌کنند. در هفته‌های گذشته شمار زیادی از مردم کانادا ناگهان به این باور رسیده‌اند که تبعیض، یک واقعیت آشکار است.
وی افزود: تبعیض باید تمام شود. ما روی این مسأله کار می‌کنیم.پلیس کانادا روز پنجشنبه یک فرد بیست و شش ساله به نام «شانتل مور» را در خانه‌اش به ضرب گلوله به قتل رساند.
در یک حادثه دیگر، ویدیویی منتشر شده که نشان می‌دهد پلیس کانادا عمداً با خودرو با یکی از بومیان این کشور برخورد کرده و او را دستگیر می‌کند.
گلن هر از رهبران بومیان کانادا با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: نژادپرستی بیش از ۲۰۰ سال است که در اینجا حضور دارد.
 
تحریم ونزوئلا به نفع شرکت کانادایی
سایت عصر ایران نوشته است وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته جاری چهار شرکت کشتیرانی را به دلیل انتقال نفت ونزوئلا تحریم کرد.
آمریکا اوایل سال ۲۰۱۹ نیز شرکت دولتی نفت ونزوئلا را تحریم کرد. همچنین ۲ هفته پیش یک قاضی ایالات متحده مجوز ادامه فروش پالایشگاه‌ها و تأسیسات نفتی متعلق به شرکت سیتگو CITGO ونزوئلا را که در خاک آمریکا قرار دارند، صادر کرد.
بر اساس این حکم، قاضی ارشد «لئونارد پی استارک» به شرکت استخراج معدن طلای «کریستالکس» کانادا امکان داده می‌شود که زیان یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری خود را ناشی از مصادره اموالش در دوره حکومت هوگو چاوز رییس جمهوری فقید این کشور، جبران کند.
دولت ونزوئلا از دهه ۱۹۸۰ مالکیت سیتگو را در اختیار دارد. این شرکت دارای سه پالایشگاه در ایالت‌های لوئیزیانا، تگزاس و ایلینوی و همچنین شبکه‌ای از خطوط لوله است که از ۲۳ ایالت آمریکا می‌گذرند و پنج تا ۱۰ درصد بنزین مصرفی شهروندان ایالات متحده را تأمین می‌کنند.

بازتاب اخبار منفی علیه ترودو در روسیه
رسانه های روسی که به نظر می رسد از تصمیم اخیر ترودو در  مخالفت با گروه جی هفت از وی عصبانی هستند، مطالب و اخبار منفی علیه وی منتشر می کنند. در همین باره  بخش فارسی خبرگزاری اسپوتنیک ادعا کرد  نزدیک به ۶۰ درصد از شهروندان کانادا به توانایی‌های «جاستین تروردو»، نخست‌وزیر این کشور برای جلوگیری از وقوع بحران اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا اعتماد ندارند.
این رسانه وابسته به دولت روسیه مدعی شد که نظرسنجی مؤسسه انگوس راید، بیش از نیمی از مردم کانادا معتقدند که ترودو نمی‌تواند مانع از وقوع رکود اقتصادی شود.
این خبر اسپوتنیک در رسانه های وابسته به حکومت ایران بازتاب داشته است.
 
کمک کانادا به ازبسکتان برای مقابله با کرونا
خبرگزاری دولتی ایرنا نوشت عبدالعزیز کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان و فرانسوا فیلیپ وزیر امور خارجه کانادا طی گفت‌وگوی تلفنی اوضاع افغانستان را بررسی کردند.
زرای امور خارجه ازبکستان و کانادا بر لزوم برقراری صلح در افغانستان، جلب این کشور به پروسه های اقتصادی و بازرگانی و زیربنایی در آسیای مرکزی تاکید کردند
وزیر اور خارجه کانادا در این زمینه اعلام کرد که این کشور برای مبارزه با کرونا به ازبکستان معادل 250 هزار دلار اختصاص می دهد.
 
 

منبع
iranstar

بیشترین بازدید اخبار امروز