استاد گدامحمد هروی، دوتار نواز نامدار هراتی چشم از جهان فروبست

Submitted on جمعه, 01/01/2021 - 13:18

نعمت‌الله هاشمی، رئیس اتحادیه هنرمندان موسیقی هرات امروز جمعه اول ژانویه، ضمن تایید خبر درگذشت استاد گدامحمد هروی تصریح کرد که این دوتارنواز مشهور در اثر سکته قلبی و در سن ۸۷ سالگی در زادگاه خود هرات چشم از جهان فروبست. وی گدامحمد هروی را به عنوان یکی از اساتید بی‌بدیل دوتار ولایت هرات توصیف کرد. 

آریا رئوفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ شهر هرات نیز در واکنش به خبر درگذشت گدامحمد هروی گفت که وی از جمله معدود دوتارنوازان اهل افغانستان است که با بیش از ۵۰ سال فعالیت هنری، کارنامه پرباری را به نام خود به ثبت رسانده است.

بر اساس اظهارات رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات، نام دوتار این شهر برای همیشه با گدامحمد هروی گره خورده است. وی همچنین این هنرمند پرآوازه را معرف «ارزشهای مهم فرهنگی» افغانستان خواند. 

آریا رئوفیان افزود که گدامحمد هروی، ساز دوتار هرات را  با«گوش جهانیان آشنا ساخت» و نگذاشت که موسیقی خراسانی افغانستان «کمرنگ و به فراموشی سپرده شود.» 

گدامحمد هروی یکی از معدود دوتارنوازان اهل افغانستان است که طی سفر به کشورهای اروپایی در کنسرت‌های موسیقی هنرنمایی کرده بود. این دوتارنواز نامدار همچنین در چندین جشنواره بین المللی در اروپا و آمریکا دوتار نواخته و مورد ستایش دوستداران هنر قرار گرفته بود. 

گدامحمد هروی که دوتار را نزد استاد امیر خوشنواز و استاد کریم هروی معروف به «پدر دوتار هرات» فرا گرفته بود، پس از شش دهه فعالیت در عرصه موسیقی فولکور افغانستان، شاگردان زیادی از خود به جا گذاشته است. 

این دوتارنواز مشهور سال گذشته در مصاحبه با یکی از رسانه های افغانستان در مورد وضعیت موسیقی محلی افغانستان بویژه ساز دوتار ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اگر توجه ای در این زمینه به کار برده نشود، موسیقی محلی در آینده از بین خواهد رفت. وی همچنین از کمرنگ بودن کار پژوهشی در زمینه موسیقی خراسانی در افغانستان، ابراز تاسف کرده بود.

ساز دو تار میراث مشترک فرهنگی منطقه بویژه شهر هرات افغانستان است. تاجایی که برخی از هنرمندان افغانستان، به هرات لقب «شهر دوتار» را داده اند. با این حال، دوتار در سال ۲۰۱۹ در فهرست جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید.

فرهنگیان و شماری از اعضای نهادهای مدنی ولایت هرات با برگزاری نشستی به عنوان «دوتار؛ زاده‌ هرات و میراث خراسان» نسبت به ثبت این ساز به عنوان میراث فرهنگی ایران در یونسکو اعتراض کردند. روح‌الامین امینی، شاعر و مسئول انتشارات «آن» گفت که ثبت دوتار در یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ایران، با نام و نشانی که امروز این کشور دارد، «جفایی بزرگ» به ساکنان ولایت‌های هرات، فراه و بادغیس است. روح‌الامین امینی افزود که ساکنان این ولایت‌ها که در خارج مرزهای ایران کنونی زندگی می‌ کنند، قرن ها با صدای دوتار زندگی کرده‌اند و ثبت انحصاری این ساز فقط به نام دایره کوچک، «اقدامی ناروا» است.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز