آمریکا، اروپا و کشورهای خاورمیانه سریعاً سرگرم تقویت سامانه‌های دفاعی علیه حکومت ایران هستند

Submitted on ی., 11/20/2022 - 11:06

او همچنین گفت که ایالات متحد آمریکا سرگرم ایجاد یک ساختار دفاع هوایی و دریایی مشترک در خاورمیانه است و آنچه مدت‌ها درباره‌اش صحبت می‌شد، اکنون به یاری همکاری های نوآورانه و فنون جدید در حال شکلگیری است. ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، دیروز شنبه نوزدهم نوامبر در کنفرانس منامه گفت که آمریکا بیش از صد پهپاد تا سال آیندۀ میلادی در منطقۀ خلیج فارس مستقر می‌سازد. اعلام این خبر همزمان است با حملۀ پهپادی هفتۀ گذشته به یک نفتکش متعلق به یک ثروتمند اسرائیلی در دریای عمان. آمریکا و اسرائیل این حمله را به جمهوری اسلامی ایران نسبت دادند.

در اظهارات امروز خود برت مک گرک گفت که آمریکا تاکنون مانع از اجرای شماری از تهدیدهای حکومت ایران شده است. به گفتۀ منابع آگاه، حکومت ایران قصد داشته حمله‌ای را علیه عربستان سعودی به اجرا بگذارد. به گفتۀ مسئول خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا، به دلیل همکاری امنیتی دائمی و تنگاتنگ میان این کشور و عربستان، حکومت ایران موفق نشد حملۀ اخیر خود را به اجرا بگذارد.

در همسویی با این اظهارات، وزیر امور خارجۀ انگلستان، جیمز کلورلی، دیروز شنبه نوزدهم نوامبر در کنفرانس امنیتی منامه گفت که جمهوری اسلامی ایران از خاورمیانه تا اوکراین سرگرم خونریزی است. وی با اشاره به حمایت تسلیحاتی جمهوری اسلامی از جنگ پوتین در اوکراین و تحویل پهپادهای رزمی به مسکو، قول داد که دولت لندن در همکاری با متحدان خود با تهدید جمهوری اسلامی ایران مقابله کند.

جیمز کلورلی که این سخنان را با اشاره به سرکوب خونین اعتراض های جاری در ایران ایراد می کرد، همچنین گفت : "در حالی که مردم ایران علیه دهه‌ها ظلم و سرکوب به‌پاخاسته‌اند، رهبران ایران در کل منطقه و تا کی‌اف سرگرم خونریزی و نابودی هستند. وزیر امور خارجۀ انگلستان سپس گفت که سلاح های جمهوری اسلامی ایران کل منطقه را تهدید می کنند و امروز برنامۀ اتمی این کشور بیش از هر زمان پیشروی کرده و رژیم اسلامی پهپادهای مسلح  برای کشتن غیرنظامیان اوکراین در اختیار روسیه می‌گذارد.

جیمز کلورلی همچنین تصریح کرد که بریتانیا مصمم است که در کنار دوستان خود با تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران مقابله کند. جمعه هجدهم نوامبر، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا از اشاعۀ سلاح های خطرناک و ناامن از سوی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و بعید ندانست که اتحادیۀ اروپا تحریم‌های تازه‌ای را علیه حکومت ایران اعمال کند.

روزنامۀ "واشنگتن‌پست" به نقل از منابع اطلاعاتی کشورهای غربی نوشت که حکومت ایران با امضای قراردادی با روسیه به این کشور کمک می کند تا صدها پهپاد تهاجمی در خاک خود تولید کند. به نوشتۀ "واشنگتن پست" این قرارداد در اوایل ماه جاری نوامبر در ایران امضا شده و دو کشور پیشرفت های سریعی در زمینۀ انتقال طرح‌ها و ترکیبات کلیدی تولید پهپادهای رزمی در روسیه طی ماه های آینده انجام داده‌اند.در این حال، سازمان اطلاعات اوکراین اعلام کرد که بلاروس قصد دارد برای تولید گلوله‌های توپخانه‌ای ۱۵۲ میلیمتری و ۱۲۲ میلیمتری با ایران همکاری کند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز