۱۴ ماهیگیر ایرانی که از سوی الشباب در سومالی بازداشت شده بودند، به ایران بازگشتند

Submitted on ی., 12/25/2022 - 13:19

خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی گزارش داد که این ۱۴ ماهیگیر، در آب‌های بین المللی در نزدیکی کشور آفریقایی سومالی به اسارت گروه الشباب درآمدند و پس از رایزنی وزارت خارجه و نمایندگی جمهوری اسلامی در کنیا و سران قبایل سومالی آزاد شدند.

این افراد عصر شنبه در مراسمی در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران مورد استقبال قرار گرفتند و سپس به زادگاهشان چابهار در جنوب کشور اعزام شدند.

آزادی آنها تقریبا یک ماه پس از آن صورت گرفت که پلیس سومالی اعلام کرد بیست خارجی - چهارده ایرانی و شش پاکستانی - را در حاشیه قلمرو تحت کنترل این گروه افراطی، وابسته به القاعده کشف کرد.

پلیس سومالی ادعا کرده بود که برخی در سال ۲۰۱۴ توسط الشباب ربوده شده بودند، در حالی که برخی دیگر در اواسط سال ۲۰۱۹ در سواحل جنوبی هارادهره ربوده شدند. پلیس هیچ جزئیاتی در مورد نحوه آزادی آنها ارائه نکرد.

الشباب که بخش هایی از مناطق روستایی سومالی را کنترل می‌کند، به مدت پانزده سال در تلاش برای سرنگونی دولت مرکزی بوده و از طریق فعالیت‌های جنایتکارانه از جمله آدم‌ربایی و باج‌خواهی، گروه خود را تأمین مالی می‌کند.

سومالی در سال‌های اخیر گرفتار دزدی دریایی نیز بوده است، حملات به کشتی‌های دریایی در سواحل این کشور پس از اینکه در سال ۲۰۱۱ به ۱۷۶ مورد رسید، اکنون به شدت کاهش یافته است.

در سال ۲۰۲۰، سه ماهیگیر ایرانی که گمان می رود آخرین گروگان های دزدان دریایی سومالیایی باشند، پس از پنج سال اسارت آزاد شدند.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز