نگاهی به قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2018 بر مبنای دو گزارش در مقیاسی جهانی

Submitted on پ., 10/18/2018 - 21:10

نگاهی به قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال 2018 بر مبنای دو گزارش در مقیاسی جهانی
شاخص نوماد کاپیتالیست لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان

نگاهی به قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در دو مقیاس شاخص نوماد کاپیتالیست و Passport Index – وقتیکه شما تصمیم به سفر می گیرید، به همراه داشتن پاسپورت قدرتمند باعث تمایز بزرگی در انتخاب مقصد سفر شما ایجاد می کند. این یک حقیقت است که امروزه داشتن پاسپورت قدرتمند نعمتی ارزشمند محسوب می شود.

بر اساس گزارش اخیر منتشر شده درباره قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان توسط نوماد کاپیتالیست (nomad capitalist) ارزش شهروندی کشورهای جهان در سال 2018 رتبه بندی نموده و منتشر شده است.
درباره شاخص نوماد کاپیتالیست و لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان بیشتر بدانید؟

نوماد کاپیتالیست در سال 2012 جهت اشتراک گذاری یادداشت های میدانی در خصوص کسب و کار، سرمایه گذاری در کشورهای مختلف، سبک و کیفیت زندگی و… توسط اندرو هندرسون تاسیس شد.

هندرسون خود فردی کارآفرین و سرمایه گذار بین المللی بود که در برخی مقالات از او بعنوان یک جهانگرد بزرگ نیز یاد می‌شود تصمیم به ایجاد این وب سایت گرفت تا با منتشر کردن گزارش‌های کارشناسی بتواند سطح آگاهی را از شرایط زندگی کشورها برای تمام مردم دنیا بالا ببرد.

از آن زمان تا کنون وب سایت nomad capitalist تبدیل به یکی از پربازدیدترین وب سایت‌های جهان از لحاظ تنوع بین المللی شد و امروزه گفته می شود بیش از سه میلیون بازدید کننده خاص بصورت سالانه از این سایت صورت می گیرد.

مقالات و تحلیل‌های این وب سایت بسیار جالب توجه است که یکی از آنها معرفی بهترین و بدترین پاسپورت‌های جهان است.
شاخص پاسپورت نوماد کاپیتالیست هرساله به منظور آموزش شهروندان جهان در خصوص ارزش حقیقی شهروندی کشورها، لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان را منتشر می‌کند.

این در حالی است که اغلب شاخص‌ها تنها سفر آزادانه را مورد سنجش قرار میدهند، اما شاخص نوماد کاپیتالیست شهروندان کشورهای مختلف برای زندگی بصورت آزادانه، ممانعت از بررسی موشکافانه حین سفر، پرداخت مالیات و… مورد بررسی قرار میدهد.

به نوعی می‌توان این‌طور عنوان نمود که از منظر یک شهروند که خواستار آزادی برای به حداقل رساندن تعهدات مالیاتی، تنوع ثروت و سفر کردن راحت مورد قضاوت قرار گرفته است.

پنج عامل اصلی و مهم در نظر گرفته شده برای رتبه بندی شاخص نوماد کاپیتالیست برای انتشار هرساله لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان به شرح زیر می‌باشد:

یک: آزادی بصورت کلی – ده درصد

دو: واقعیت های عینی (ادراک) – ده درصد

سه: تابعیت دوگانه – ده درصد

چهار: مالیات – سی درصد

پنج: سفر بدون نیاز به اخذ روادید (ویزا) – پنجاه درصد
نگاهی به 25 کشور اول لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در شاخص نوماد کاپیتالیست برای سال 2018

کشور کانادا در این رتبه بندی جایگاه هفدهم قرار دارد که در مقایسه با سال گذشه سه پله نزول کرده است. پس از بررسی این لیست نگاهی به گزارش سالانه Passport Index می‌اندازیم.

شاخص نوماد کاپیتالیست لیست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان

گزارش کامل سال 2018 (دریافت نسخه پی دی اف)

اما هرساله گزارشی نیز توسط Passport Index ارایه می شود که معیار آن تنها قدرت سفر کردن بدون ویزا را نشان میدهد.

بر اساس گزارش Passport Index سال 2018 کشور سنگاپور با داشتن قدرتمندترین پاسپورت جهان در رتبه نخست قراردارد. که نسبت به سال گذشته تغییری رخ نداده است.

و پس از آن کشورهای آلمان، دانمارک و سوئد در رتبه بندی‌های بعدی قرار گرفته اند.
کشور کانادا نیز در بخش رنگ جهانی سوم با امتیاز 114 کشور سفر بدون ویزا، 49 کشور صدور ویزا در فرودگاه مقصد و 35 کشور نیاز به صدور روادید قبل از سفر در رتبه 22 قرار دارد.

لازم به توضیح است که کانادا در سال 2017 با رتبه ششم قابلیت سفر بدون ویزا به 154 کشور دنیا را داشت. (گزارش کامل Passport Index)

لازم به توضیح است که در گزارش دیگر rival index در سال 2018 ژاپن دارای مقام اول قدرتمندترین پاسپورت جهان است و بعد از آن سنگاپور و آلمان در رتبه بندی‌های دیگر جای دارند.

در این شاخص که مربوط به نماد صلح با دیگر کشورهای جهان نیز می‌باشد کانادا در کنار دانمارک، بلژیک، سوئد و هلند در مقام پنجم قرار دارد.

تصویری از گزارش Passport Index برای سال 2018 در زیر:

گروه کشورهای عضو پنج چشم برای مقابله با نفوذ جهانی چین تشکیل شد
کشورهای عضو گروه پنج چشم یعنی ایالات متحده آمریکا، کانادا، نیوزیلند، انگلستان و استرالیا با یکدیگر بر سر مقابله با نفوذ چین در جهان هم‌پیمان شدند. جنگ تجاری در ابعاد گسترده‌تری در حال آغاز است.

به نقل از اکونومیست، کشورهای عضو گروه پنج چشم یا فایو آیز با یکدیگر هم‌پیمان شدند تا از ابتدای سال آینده آخرین اطلاعات طبقه بندی شده درباره فعالیت‌های چین را با یکدیگر اشتراک گذاری کنند.

بنا بر همین گزارش این کار با هدف مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی چین صورت می‌گیرد. اگر چه برخی از اعضای گروه پنچ چشم معتقدند که باید این همکاری جهت مقابله با اقدامات خارجی روسیه نیز افزایش یابد.

گفته می‌شود که دولت فرانسه نیز در گفتگوهای اعضای گروه پنج چشم مشارکت داده شده و اعضای این گروه تصمیم گرفته‌اند که همکاری‌های خود را با کشورهای دیگری از جمله ژاپن و آلمان نیز گسترش دهند.
از دولت‌های فعال در گروه پنج چشم و حتی آلمان و ژاپن، حاضر به اظهارنظر رسمی در این باره نشده‌اند.

یکی از مقامات آمریکا در این باره می‌گوید: مشاوره با متحدان و همفکرانمان در این موضوع که چگونه باید قاطعانه به استراتژی بین‌المللی چین پاسخ داد، منجر به ایجاد چنین هم‌پیمانی شد.

ریشه‌های پنج چشم را می‌توان در دوره پس از جنگ جهانی دوم و هنگامی یافت که نیروهای متفقین، منشور آتلانتیک را برای رسیدن به اهداف خود برای جهان پس از پایان جنگ نوشتند، دانست.

در طول جنگ سرد سامانه نظارتی اشلون در آغاز بدست پنج چشم توسعه داده شد تا بر ارتباطات اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و بلوک شرق نظارت کنند.

اگرچه امروزه این سامانه، میلیاردها تماس شخصی مردم جهان را نظارت می‌کند.
گفتنی است که کشورهای عضو گروه پنج چشم همگی عضو توافق چندجانبه یوکی‌یواس‌ای هستند که پیمانی برای انجام شنود الکترونیک است.

تاریخچه گروه پنج چشم به اواخر دهه ۱۹۹۰ میرسد زمانیکه وجود اشلون به اطلاع عموم رسید و باعث بحث‌های زیادی در پارلمان اروپا و در مقیاس کوچکتر، در کنگره ایالات متحده آمریکا شد.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای پیشگیری از انجام حملات تروریستی، از سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، گروه پنج چشم توانایی نظارتی خود را بیشتر کرده‌اند.

پیمان‌کار عمومی پیشین آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا، ادوارد اسنودن نشان داده که پنج چشم، یک سازمان اطلاعاتی فرا ملی است که حتی به قوانین کشورهای خود نیز پاسخگو نیست.

اسناد فاش شده اسنودن در سال ۲۰۱۳ نشان دادند که اعضای پنج چشم از شهروندان یکدیگر نیز جاسوسی کرده و اطلاعات گرداوری شده را نیز با یکدیگر همرسانی می‌کنند تا مقررات کشورهای محلی برای جاسوسی از شهروندان خود را دور بزنند.

با وجود جنجال‌های بسیار در مورد روش‌های پنج چشم روابط کشورهای عضو آن، یکی از منسجم‌ترین اتحادیه‌های جاسوسی در تاریخ را پایدار نگه داشته‌است.

همزمان با هم‌پیمان شدن کشورهای گروه پنج چشم جهت مقابله با نفوذ چین، پکن طی بیانیه‌ای هرگونه اتهامی در این باره را که به دنبال نفوذ بر کشورهای خارجی است و سرمایه گذاری‌هایش با اهداف سیاسی انجام می‌شود را رد کرده است.

اعلام این خبر همچنین بیانگر آن است که تلاش‌های چین در متقاعد کردن کشورهای اروپایی برای دوری از آمریکا و نزدیک شدن به پکن پس از شعار تبلیغاتی دونالد ترامپ یعنی اول آمریکا ناموفق بوده است.

منبع
hodhod
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز