نگاهی به انتخابات امروز ۲۱ اکتبر / مردم کانادا چطور سرنوشت جدید دولت را رقم میزنند

Submitted on Mon, 10/21/2019 - 17:31

چهل و سومین دوره از انتخابات کانادا امروز در حالی برگزار می‌شود که بر اساس آخرین آمارها رقابت شانه به شانه دو حزب محافظه کار و لیبرال در جریان است.

در انتخابات امروز رای‌گیری در ۳۳۸ حوزه جغرافیایی انجام می‌شود که از هر کدام یک نماینده به مجلس عوام کانادا راه می‌یابد. اگر حزبی نصف بعلاوه یک کرسی را ببرد (۱۷۰ کرسی)، دولت تشکیل می‌دهد.

در انتخابات ۲۰۱۵، حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو ۱۸۴ کرسی را برد.

اگر هیچ حزبی نصف بعلاوه یک کرسی‌های مجلس را نبرد، معمولا حزبی که بیشترین کرسی را برده دولت تشکیل می‌دهد – که در این حالت برای تصویب قوانین نیاز به حمایت احزاب دیگر خواهد بود.

در انتخابات امسال ۶۵۱ زن از احزاب مختلف برای نمایندگی مجلس عوام کاندیدا شده‌اند. این رقم حدود ۹ درصد از کاندیداهای زن انتخابات قبل بالاتر است.
مهم‌ترین مسئله رای‌دهندگان کانادایی خدمات درمانی است.

اما تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین هم از جمله مسائلی است که به تبع بالا گرفتن این بحث در دنیا، در انتخابات کانادا مهم شده‌اند.

ترودو در کارزار انتخاباتی ۲۰۱۵ وعده داده بود هدف‌های تعیین‌شده در پیمان پاریس را محقق کند. انتخابات امسال نشان خواهد داد که قضاوت مردم در باره وعده چهار سال پیش او چیست.

در حاشیه این انتخابات، ترودو نیز اعلام کرد: شیر می خواهد ۵۳ میلیارد دلار، بودجه برنامه مقابله با تغییرات آب و هوایی کانادا را کاهش دهد.

وی از هواداران خود خواست تا با همکاری یکدیگر یک دولت مترقی را انتخاب کنند.

اندرو شی‌یر نیز در اظهار نظر انتخاباتی خود گفت:‌اجازه دهید بی پرده بگویم دولتی جدید به رهبری ترودو احتمالا باید با حزب نئو دموکرات هم ائتلاف بشود که این بدترین نتیجه ممکن را برای کانادایی‌ها خواهد داشت.

طرح‌های من کشور را به حرکت در می آورد ، حال آنکه ترودو احتمالا باید ۱۰۰ روز اول خود را در مذاکرات پشت پرده با نئو دموکرات ها بگذراند.

در رای گیری های پیش از انتخابات تا کنون، لیبرال ها و محافظه کاران در یک رقابت نزدیک قرار دارند اگرچه این بار بر عکس ۴ سال قبل نمی‌توانند اکثریت آرای مجلس را از آن خود کنند.

به نظر می‌رسد حزب نیودموکرات و حزب آینده کبک پس از موفقیت چشمگیر در نظرسنجی‌ها، آرا بیشتری جذب کنند. این باعث می‌شود تعادل قدرت اقلیت در پارلمان حفظ شود.
محافظه کاران در غرب کانادا و لیبرال ها در انتاریو، کبک و آتلانتیک کانادا پیشرو هستند.

نیودموکرات‌ها تقریبا در رده دوم بعد از لیبرال ها در غرب کانادا قرار دارند.

حزب آینده کبک و لیبرال‌ها در کبک بسیار آرای نزدیکی به هم دارند. حزب مردم تا کنون نتوانسته است رای زیادی به خود اختصاص دهد و تنها امید واقعی آن برای کرسی در مجلس ، ماکسیم برنیه است.

به گفته کارشناسان، به علت نزدیکی برنامه های آینده دو حزب لیبرال و نئو دموکرات در این انتخابات احتمال ائتلاف این دو حزب در پارلمان وجود دارد که باید منتظر بود و نظاره کرد تا شامگاه دوشنبه، سرنوشت این انتخابات چگونه رقم خورده است.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز