احکام قضایی برای دانشجویان معترض ایران: از شلاق و زندان تا نوشتن مقاله درباره وطن‌دوستی و ادب

Submitted on پ., 12/01/2022 - 07:08

از جمله این دانشجویان بردیا شکوری فرد، دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران است که روز ۳۰ شهریور پس از تجمع در این دانشگاه بازداشت شد.

کانال تلگرامی شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز پنجشنبه ۱۰ آذر اعلام کرد که این دانشجو به حکم شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت قاضی افشاری، به یک سال حبس تعلیقی و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شده است. اما عجیب‌تر آن که این دانشجو علاوه بر اینها، به نوشتن ۹۰ صفحه مقاله با موضوع «وطن‌دوستی، ادب و آسیب رساندن به افکار عمومی» و نیز به خدمات اجتماعی در یک بیمارستان محکوم شده است.

به باور برخی کنشگران حقوق بشر ایران، هدف از صدور چنین احکامی که در جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه است، از جمله تحقیر و تخریب شخصیت افراد است.

#بردیا_شکوری_فرد، دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران توسط شعبه ۲۶دادگاه انقلاب تهران، در کنار مجازات تکمیلی به یک سال حبس و ۷۴ضربه #شلاق تعلیقی محکوم شد. وی در جریان اعتراضات سراسری در تهران بازداشت شده بود.#اعتراضات_سراسری #مهسا_امینی #ژینا_امینی #mahsaaminihttps://t.co/FT84VyAahK

شوراهای صنفی دانشجویان همچنین نوشته است که مریم دریسی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور ساوه به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است. این دانشجو، روز ۲۳ مهر در کازرون به دست نیروهای امنیتی بازداشت و پس از گذراندن ۸ روز در سلول انفرادی اطلاعات سپاه شیراز، به زندان عادل‌آباد منتقل شده بود. او طی دادگاه‌هایی که روزهای ۲۳ و ۲۵ آبان بدون حضور وکیل برگزار شد به حبس محکوم شد.

وی اکنون با وثیقه سیصدهزار تومانی و کفالت هفتاد میلیون تومانی موقتا آزاد است.

نیما سلطانی، دانشجوی کارشناسی صنایع دستی دانشگاه هنر تهران که روز ۳۱ شهریور از خوابگاه ربوده شده و سپس در بند ۲۰۹ زندان اوین و پس از آن در بند ۱۰۱ زندان فشافویه به سر برده است، بنا به حکم دادگاه بدوی، به پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دوسال محرومیت از فعالیت مجازی محکوم شد.

به نوشته شوراهای صنفی دانشجویان، چندین تن از دانشجویان بازداشتی که به تازگی رها شده‌اند، در آزادی موقت با وثیقه و در انتظار دادگاهی شدن هستند.

همین تشکل دانشجویی اعلام کرد که الهه کریمی، دانشجوی حسابداری دانشگاه زند شیراز که در روز یازدهم مهرماه بازداشت و در زندان عادل‌آباد این شهر نگهداری می‌شد، روز ۸ آذر به قید وثیقه آزاد شده و در ادامه حکم پابند الکترونیکی به شعاع هزارمتر برای او اجرایی می‌شود.

ماهان گچپزان، دبیر کل شورای صنفی دانشگاه تهران و دانشجوی روانشناسی ورودی ۹۹ این دانشگاه نیز که روز ۸ آبان در دانشکده روانشناسی بازداشت شده بود، با گذشت ۳۰ روز از زمان بازداشت به قید وثیقه یک میلیارد و صد میلیون تومانی آزاد شد.

گزارش‌ها همچنین از بازداشت قهری و ربوده شدن خشونت‌بار چندین تن از دانشجویان در روزهای اخیر در شهرهای مختلف ایران حکایت دارد. از سرنوشت بسیاری از این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

دریافت رایگان خبرنامهبا خبر-پیامک های ما اخبار را بصورت زنده دریافت کنید

اخبار جهان را با بارگیری اَپ ار.اف.ای دنبال کنید

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز