نشست فوق العاده کانادا، آمریکا و مکزیک در رابطه با توافق نفتا

Submitted on ش., 09/29/2018 - 19:45

نشست فوق العاده کانادا، آمریکا و مکزیک در رابطه با توافق نفتا


Economy Minister Ildefonso Guajardo, Mexico's top negotiator for "NAFTA 2.0," insists that even if no 11th-hour US-Canadian deal is reached, a three-way deal would still be possible at some point in the future

وزیر اقتصاد مکزیک گفت که آمریکا و کانادا در تلاش‌اند تا بر اختلاف‌هایشان بر سر قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) فائق آیند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر اقتصاد مکزیک روز گذشته -جمعه- گفت که ایالات متحده و کانادا اعلام کرده‌اند که ممکن است در ۴۸ ساعت آینده بر سر قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) به توافق برسند.

«ایلدفونسو گوجاردو» (Ildefonso Guajardo) وزیر اقتصاد مکزیک، در سنای این کشور اعلام کرد که واشنگتن و اوتاوا در حال آخرین و «جدی‌ترین» تلاش‌ها برای فائق آمدن بر اختلاف‌هایشان هستند.

وی گفت: برای نخستین‌بار شاهد آن هستیم که دو طرف به شکلی جدی در تلاش هستند تا به نتیجه‌ای برسند.
وزیر اقتصاد مکزیک افزود: در ۴۸ ساعت آینده درخواهیم یافت که آیا توافقی سه‌جانبه خواهیم داشت یا خیر.

گوجاردو (Guajardo) مذاکره‌کننده ارشد مکزیک برای توافق «نفتا۲»، تاکید کرد که اگر دو طرف نتوانند در موعد مقرر به توافق دست یابند، همچنان می‌توان در آینده به توافقی سه‌جانبه بر سر تجارت در آمریکای شمالی رسید.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در رابطه با توتفق نفتا معتقد است این قرار 25 ساله قدیم شده و دیگر برای آمریکا کارایی ندارد بنابراین باید تغییر کند.
ماه آگوست، حدود یک سال پس از مذاکرات نفتا، ایالات متحده و مکزیک اعلام کردند که به دنبال مذاکرات دوجانبه در رابطه با مسائل برجسته دو کشور به توافقی دو طرفه دست یافته اند و با ورود کانادا به مذاکره توافقات به هم ریخت.

از نقاط مهم در توافق نفتا برای اتاوا موضوع صنایع لبنی، صادرات نفت و تعرفه‌های واردات خودرو است.

در همین رابطه روز چهارشنبه ترامپ خطاب به کانادا گفت که مذاکرات رو به اتمام و نهایی شدن است و در مقابل ترودو گفت که ما یا توافق نمی‌کنیم و یا توافق خوب می‌کنیم.

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور ( Andrés Manuel López Obrador) رئیس جمهور مکزیک ، نیز امیدوار است که هرچه زودتر این توافق به نتیجه برسد.

وی همچنین روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که هنوز ما برای توافق وقت داریم و در شرایط بحرانی قرار نگرفته‌ایم.

پیوستن بانک سلطنتی کانادا به سیستم پرداخت مبتنی بر زنجیره بلوکی (بلاک چین) یا Blockchain


زنجیره بلوکی بلاک چین

تاکنون ۷۵ بانک در سراسر جهان از جمله بانک سلطنتی کانادا (Royal Bank of Canada) به شبکه پرداخت مبتنی بر زنجیره بلوکی (بلاک چین) که توسط بانک “جی پی مورگان” (JPMorgan) معرفی شده، پیوسته‌اند.

به نقل از فاکس نیوز، تاکنون علاوه بر بانک سلطنتی کانادا، بانک‌های مشهوری مانند استرالیا، گروه بانکی “گروپ هو” نیوزلند(New Zealand Banking Group) و سوسیه جنرال فرانسه به این شبکه پیوسته‌اند.
شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی که از سال ۲۰۱۷ معرفی شد، مبتنی بر فناوری زنجیره بلوکی (بلاک چین) است و به بانک‌ها اجازه می‌دهد با سرعت بالا و آسان، اطلاعات مربوط به پرداخت‌ها را با یکدیگر مبادله کنند.

از این سیستم جدید انتظار می‌رود تا ریسک عدم موفقیت در پرداخت‌های جهانی را به حداقل برساند. اما لوفتوس- مدیر بخش پرداخت‌های بین‌المللی و ارزی بانک “جی پی مورگان” گفت: ظرفیت‌های پرشمار بلاک چین به بانک‌ها اجازه داده است تا نسبت به اهمیت موثق بودن و غیرقابل تغییر بودن اطلاعات مطمئن شوند.

در حال حاضر روزانه ۱۴ هزار ۵۰۰ دلار از تراکنش‌های بین بانکی از طریق این سیستم انجام می‌شود. بانک جی پی مورگان گفته است با افزایش تعداد اعضا مبلغ تراکنش‌ها نیز افزایش خواهد یافت و برنامه‌هایی برای استفاده از ارزهای دیگری به غیر از دلار نیز در این سامانه وجود دارد.

زنجیره بلوکی چیست؟
زنجیره بلوکی یا زنجیره بستکی Blockchain پایگاه داده توزیع شده و مبتنی بر اجماع است که به صورت مستمر فهرستی از رکوردها (رده‌ها) را که هرکدام به گزینه‌های قبلی فهرست ارجاع می‌دهند را حفظ می‌کند و بدین وسیله در مقابله با تضعیف یا بازنگری غیرمجاز تقویت می‌شود. زنجیره بلوکی خود زیربخشی از فناوری‌های دفترکل توزیع شده (Distributed Ledger) است. زنجیره بلوکی گونه ای از معماری‌های داده مورد استفاده در فناوری دفاترکل توزیع شده است که در آن سوابق تراکنش‌ها در زنجیره‌های متصل به یکدیگر ذخیره می‌شوند.

در این فناوری با وجود کاربران متعددی که به‌طور هم‌زمان داده‌هایی را ثبت و اصلاح می‌کنند و ممکن است که آن داده‌ها با هم تداخل داشته باشند، شبکه قادر به حفظ یکپارچگی محتوای پایگاه داده است. با توجه به ساختار داده‌ای رمزنگاری شده که بلاک چین دارا می‌باشد یکپارچگی بدون هیچ کنترل‌کننده مرکزی حفظ می‌شود.

در دفاتر کل توزیع شده مربوط به بیت‌کوین برای مرتب کردن تراکنش‌ها و ممانعت از تناقض یک مسئله ریاضی مطرح می‌شود که حل کردنش سخت است اما پس از حل مسئله تأیید درست بودن راه حل آسان است به این سازوکار، «اثبات کارکرد»(Proof of work) می‌گویند. در روش زنجیرهٔ بلوکی بیتکوین کسی می‌تواند تراکنش‌های هر مرحله را مرتب کند که جواب این سؤال سخت را پیدا کرده باشد و هم‌زمان تغییراتی که قصد اعمال آن را دارد (بلوک جدید) با مراحل قبلی زنجیره تناقض نداشته باشد.

منبع
hodhod

بیشترین بازدید اخبار امروز