فرانسه و آمریکا آزمایش موشکی ایران را محکوم کردند و ناسازگار با قطعنامۀ شورای امنیت دانستند

Submitted on پ., 01/17/2019 - 00:30

فرانسه و آمریکا آزمایش موشکی ایران را محکوم کردند و ناسازگار با قطعنامۀ شورای امنیت دانستند
وزارت امور خارجۀ فرانسه پرتاب موشک توسط ایران به قصد قراردادن ماهواره در مدار کره زمین را شدیداً محکوم کرد و گفت که تکنولوژی به کار رفته شده در این آزمایش بسیار نزدیک به تکنولوژی موشک های حامل سلاح های اتمی است.


مایک پمپئو و ژان-ایو لودریان وزرای امور خارجۀ آمریکا و فرانسه
US Department

سخنگوی وزارت امور خارجۀ فرانسه آزمایش اخیر موشکی ایران را با قطعنامۀ ۲۲٣١ شورای امنیت ناسازگار خواند و از جمهوری اسلامی ایران خواست که فعالیت های مرتبط با موشک های بالستیکی قادر به حمل سلاح های اتمی را متوقف کند. وزارت امور خارجۀ فرانسه تصریح کرده است که پرتابگرهای فضایی از تکنولوژی بسیار نزدیک به موشک های بالستیکی قاره پیما استفاده می کنند.

در پی پرتاب ناموفق موشک حامل ماهوارۀ "پیام" توسط جمهوری اسلامی ایران، مایک پمپئو، وزیر امور خارجۀ آمریکا نیز، آزمایشات موشکی تهران را تهدیدی امنیتی علیه خاورمیانه و اروپا خواند. او نیز آزمایش اخیر موشکی ایران را ناقض قطعنامۀ ۲۲٣١ شورای امنیت سازمان ملل دانست که بدون رعایت آن توافق اتمی با ایران فاقد هر گونه اعتبار است.

در واکنش به آنچه که حکومت ایران پرتاب ناموفق ماهواره "پیام" به فضا نامیده، وزیر امور خارجۀ آمریکا در پیامی توئیتری اقدام رژیم تهران را در قبال جامعۀ جهانی تحریک آمیز و ناقض قطعنامۀ ۲۲٣١ شورای امنیت خواند.

وزیر امور خارجۀ آمریکا پرتاب ناموفق ماهواره "پیام" از سوی حکومت ایران را تلویحاً پوششی برای توسعۀ موشک های بالستیکی این کشور دانست و افزود که جمهوری اسلامی ایران سرگرم تقویت و توسعۀ موشک های بالستیکی خود است که تهدیدی علیه اروپا و خاورمیانه به شمار می روند.

در اظهاراتی مشابه، نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، پرتاب ماهواره از سوی ایران را تلاشی در جهت تقویت توانایی های موشکی این کشور دانست و پرتاب ماهواره از سوی تهران را دروغ محض خواند.

قرار است به دعوت آمریکا و لهستان نشست بین المللی در اواسط ماه فوریه آینده با حضور سران دهها کشور جهان در ورشو برگزار شود. در این نشست دو روزه موضوع خاورمیانه و اقدام ها و نفوذ بی ثبات کنندۀ جمهوری اسلامی ایران در منطقه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

دادستان کل ایران : فشارهای حقوق بشری باعث شده که دست سارقان را نبریم
حجت الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل جمهوری اسلامی، در همایش مبارزه با سرقت که توسط پلیس آگاهی استان های کشور برگزار شد، با اشاره به افزایش آمار سرقت در ایران گفت که به دلیل فشارهای حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران از بریدن دست سارقان خودداری می کند، در حالی که به گفتۀ دادستان کل کشور بریدن دست سارق "از حدود الهی" است و "تمام مسلمانان به آن اعتقاد دارند."

محمد جعفر منتظری، دادستان کل ایران

حجت الاسلام منتظری گفته است : "ما می ترسیم که انگ حقوق بشر در این جرایم به ما بزنند و دادگاه ها کمی با ملاحظه رأی صادر می کنند." در غیر اینصورت به گفتۀ دادستان کل کشور "ما در فقه داریم که اگر کسی دزدی کرد باید دستش قطع شود. ولی آیا چنین آرایی صادر می شود؟ این ملاحظات باعث شده که از حدود الهی دست بکشیم."

دادستان کل جمهوری اسلامی گفته است که بعد از مواد مخدر سرقت دومین منشاء جرم در ایران است و ۲٨ درصد جرایم کشور مربوط به سرقت است. نکته اینجاست که دادستان کل کشور که مدافع اجرای "حدود الهی" از جمله قطع دست سارق است، خود اعتراف می کند که در زنجیرۀ آسیب های اجتماعی مواد مخدر و اعتیاد که منشاء نخستین جرایم کشور هستند، از عوامل رشد سرقت به شمار می روند. افزون بر این، حجت الاسلام منتظری، بیکاری و فقر و وضعیت بد معیشتی مردم را از دیگر عوامل مهم توسعۀ سرقت می داند به طوری که خود او اعتراف می کند : "افراد وقتی فقر به سراغ شان می آید ... ایمان شان کم می شود و به ناچار به سراغ سرقت و دزدی می روند."

در همایش پلیس آگاهی تهران، سردار ایوب سلیمانی، جانشین فرماندۀ ناجا، نیز اعتراف کرد که افزایش بیکاری، مشکلات اقتصادی، توسعۀ حاشیه نشینی و اعتیاد که از کنترل پلیس خارج هستند به توسعۀ سرقت در کشور منجر شده اند. جانشین فرماندۀ ناجا گفته است که هفتاد درصد سرقت در ده استان کشور صورت می گیرد از جمله تهران، مشهد، خوزستان، البرز، اصفهان و حدود دویست هزار نفر "سارق حرفه ای" در ایران وجود دارد.

به گفتۀ سردار محمدرضا مقیمی، رئیس پلیس آگاهی کشور، نیز در ۹ ماهۀ نخست سال جاری آمار سرقت در کشور نسبت به سال قبل افزایش یافته و سرقت منازل ۱٩ درصد رشد داشته است.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل خواستار دسترسی فوری نازنین زاغری و نرگس محمدی به درمان های پزشکی شدند
شش گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل با انتشار بیانیه ای از حکومت ایران خواستند که فوراً کمک های پزشکی را در اختیار دو زندانی این کشور خانم ها نازنین زاغری-راتکلیف و نرگس محمدی قرار بدهد.


نازنین زاغری-راتکلیف و نرگس محمدی دو زندانی سیاسی در ایران

در بیانیۀ گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل می خوانیم : "از حکومت ایران می خواهیم فوراً و بدون قید و شرط دسترسی نازنین زاغری-راتکلیف و نرگس محمدی را به دارو و کمک های پزشکی که بارها از شما تقاضا کرده اند، فراهم کنید." گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل وضعیت جسمانی این دو زندانی را در ایران وخیم خوانده اند.

دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی ایران نازنین زاغری-راتکلیف، کارمند بنیاد تامپسون رویترز را به اتهام شرکت در تظاهرات ضدحکومتی سال ١٣٨٨ به پنج سال زندان محکوم کرده است. همسر او ریچارد راتکلیف گفته است که وضعیت جسمانی خانم زاغری در زندان اوین رو به وخامت نهاده است. به گفتۀ ریچارد راتکلیف، خانم زاغری در زندان متوجه رشد یک غده در سینه اش شده و از خواب رفتگی دست و پای خود رنج می برد. نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، که از بیماری فلج کننده رنج می برد از سال ۲۰١۵ در زندان به سر می برد. او سال گذشته به اتهام "تشکیل و هدایت یک گروه غیرقانونی" به شش سال زندان محکوم شد.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، اظهارات دیروز خانوادۀ خانم زاغری را در مورد وضعیت وخیم جسمانی وی در زندان اوین "غرض ورزی" خواند و گفت که بیشترین توجه به این محکومین می شود.

طرح ایجاد "منطقه امن" پیشنهادی ترامپ در شمال سوریه با مخالفت شدید کردهای سوریه روبرو شده است
کردهای شمال سوریه می‌گویند منطقه امن تحت حفاظت ترکیه را نخواهد پذیرفت

کردهای سوریه، چهارشنبه ٢۶ دی/ ۱۶ ژانویه مخالفت شدید خود را با پیشنهاد آمریکا برای ایجاد یک "منطقه امن" تحت کنترل ترکیه در شمال سوریه، اعلام کردند. در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه گفت که رژیم سوریه باید کنترل شمال سوریه را در دست بگیرد.

با آغاز روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه، واشنگتن با مشکل امنیت کردهای شمال سوریه که طی سال‌های اخیر متحد درجه اول این کشور در جنگ علیه داعش در سوریه بوده‌اند، روبرو شده است. واشنگتن از این موضوع هراس دارد که در صورت خروج نیروهایش، کردهای سوریه هدف حملات ارتش ترکیه قرار بگیرند.
با توجه به اینکه ترکیه همواره نیروهای مدافع خلق کرد "ی‌ پ‌ گ" را عقبه نظامی "پ پ گ" می‌داند و هر دو گروه را تروریست می‌خواند، این خطر برای کردهای سوریه بسیار محسوس است.
در همین حال، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد هرچه سریع‌تر به وعده خود در خارج کردن نیروهای آمریکایی جامه عمل بپوشاند. در چنین شرایطی، دونالد ترامپ برای یافتن یک راه حل برای این مشکل، اخیراً طرح ایجاد "منطقه امن" در شمال سوریه را مطرح و پیشنهاد کرده است.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم دیروز گفته است که واشنگتن و آنکارا توافق کرده‌اند، مسئولیت ایجاد این "منطقه امن" که قرار است به صورت نواری با عرض ٣٠ کیلومتر در مرزهای شمالی سوریه ایجاد شود، به عهده ترکیه باشد.

اما کردهای سوریه با پیشنهاد ایالات متحده آمریکا مبنی بر ایجاد یک "منطقه امن" تحت کنترل ترکیه در بخش سوری مرزهای مشترک ترکیه و سوریه مخالفت کرده‌اند.
در واقع ، کردهای سوریه با ایجاد یک "منطقه امن" مخالف نیستند، اما آنان با ایجاد "منطقه امنی" که تحت کنترل ترکیه باشد مخالف هستند.

"آلدار خلیل" یک مقام ارشد کردهای سوریه، به خبرگزاری فرانسه گفته است که «ترکیه بی‌طرف نیست و یکی از طرف‌های درگیر در شمال سوریه است و طرف‌های درگیر نمی‌توانند امنیت را در چنین شرایطی تضمین کنند. «وی در واقع مخالفِ ایجاد یک منطقه امن نیست و اعلام کرده است که با حضور نیروهای سازمان ملل متحد که در شمال سوریه میان نیروهای کرد و ترکیه قرار بگیرند، مخالفت ندارند. وی تأکید کرده است که پیشنهاد اخیر دونالد ترامپ قابل قبول نیست زیرا این پیشنهاد، هم حاکمیت دولت سوریه را نقض می‌کند و هم به خودمختاری کردها ضربه می زند».

خبرگزاری فرانسه، به مشکلاتی که "منطقه امن" پیشنهادی دونالد ترامپ می‌تواند در منطقه شمال سوریه ایجاد کند، اشاره می‌کند؛ از جمله این مشکلات، می‌توان به وجود چندین شهر کردنشین شمال سوریه مانند "کوبانه" و "قامشلی" اشاره کرد که در شمال سوریه و در مرز ترکیه قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه امروز چهارشنبه ۱۶ ژانویه، در یک نشست خبری گفت: «تنها راه حل وضعیت شرق فرات، تحویل این مناطق به دولت سوریه است». وی گفت که آمریکا همچنان بخش‎هایی از منطقه "التَنَف" را در اشغال خود دارد.
سرگئی لاوروف گفت که «تروریسم» در سوریه به ویژه در استان "ادلب" باید به شکل کامل نابود شود. وی همچنین تأکید کرد که مسئولیت خطراتی که جان سوری‎های مقیم در اردوگاه "الرکبان" را تهدید می‎کند، برعهده آمریکاست.
لاوروف، با بیان اینکه گروه‎های مسلح همچنان به حملاتشان به پایگاه "حمیمیم" ادامه می‎دهند گفت که شمال سوریه باید در کنترل نیروهای ارتش سوریه باشد.

در همین حال، ترکیه امروز تأکید کرد که کنترل "منطقه امن" در سوریه را برعهده خواهد گرفت.
"ابراهیم کالین" سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، روز چهارشنبه طی سخنانی در نشست خبری خود در آنکارا اعلام کرد که «کنترل منطقه امن که در مرز سوریه ایجاد می‌شود، در اختیار ترکیه خواهد بود»؛ وی تصریح کرد که «فعالیت‌های ترکیه با استفاده از تمام ابزار سیاسی، دیپلماسی و قدرت نرم و سخت، ادامه خواهد داشت و ترکیه مبارزه با «تروریسم» و «گروه‌های تروریستی» را در تمام سطوح، در شمال سوریه هدف قرار داده است.

ابراهیم کالین، در این نشست خبری از سفر یک روزه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به مسکو در ٢٣ ژانویه/ ۳ بهمن جاری خبر داد و گفت این سفر به منظور هماهنگی با روسیه در وضعیت پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه انجام خواهد شد.
سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه، درباره روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت که هیئت آمریکایی، هفته گذشته یک سند ۵ ماده‌ای غیررسمی که طرح خروج سربازان این کشور از سوریه را تأیید می‌کند، به ما ارائه کرد.

امانوئل ماکرون «نظرخواهی بزرگ ملی» را با ٧ ساعت گفتگوی ممتد با شماری از شهرداران افتتاح کرد
دیدار امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه با ٦۵٣ تن از شهردارانِ منطقۀ "نورماندی" در شمال فرانسه در گردهمائیِ "نظرخواهی ملی. سه‌شنبه ٢۵ دی/ ۱۵ ژانویه ٢٠۱٩"


REUTERS/Philippe Wojazer/Pool
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه که برای پاسخ گفتن به مطالبات جنبش "جلیقه زردها" از جمله خواستار برگزاری یک «نظرخواهی بزرگ ملی» در سراسر این کشور شده بود، روز سه‌شنبه ١۵ ژانویه/ ٢۵ دی ماه، با حضور در برابر شماری از شهرداران منطقۀ "نورماندی"، این گفتگوها را آغاز کرد.

امانوئل ماکرون، در این نخستین گردهمائیِ نظرخواهی ملی با ٦۵٣ تن از شهردارانِ منطقۀ "نورماندی" در شمال فرانسه دیدار کرد و به مدت ٧ ساعت با آنان به گفتگو نشست. وی که گفته بود از سخن‌گفتن بسیار پرهیز می‌کند تا بیشتر نظر شهرداران را بشنود، ناگزیر شد به مدت ٣ ساعت‌ونیم به پرسش‌های آنان پاسخ گوید؛ پرسش‌هائی که گاه به ظاهر تعارف می‌آمد، اما در واقع به ضربه‌ای که او از این جنبش خورده است اشاره داشت.
یکی از حاضران از او پرسید: «آقای رئیس جمهوری، حال شما چطور است؟» و او نیز برای آنکه نشان دهد پیام پنهان در این پرسش را گرفته است با اطمینان و محکم پاسخ داد « بسیار خوبم... متشکرم».

اما، در این گفتگوها سخن‌های جدی‌تری نیز رد و بدل شد. امانوئل ماکرون برای نشان دادن آمادگی خود به گشایش بیشتر گفت «آنچه اینک در کشور ما جریان دارد یک شانس بزرگ است و باید اینگونه مناظرات و گفتگوها را داشت. در لحظاتی این چنین که کشور حالتی جنون‌آمیز بخود می‌گیرد که البته ظاهراً در جوهر ماست، همواره به دنبال کسی، به عنوان مجرم می‌گردیم. گمان می‌کنم که این نقش را اینک بر عهدۀ من گذاشته‌اند و منهم آنرا بخوبی ایفا می‌کنم، زیرا که هیچکس مرا وادار به پذیرفتن این مقام نکرده است».

او اما بصورت جدی‌تر از شهرداران سراسر کشور خواست نه تنها پیشنهادات خود، که نظرات شهروندان را نیز جمع‌آوری کرده و به او منتقل نمایند و تعهد کرد که در دیدارهای آیندۀ خود که در کلیۀ استان‌های کشور صورت خواهد گرفت، به گفتگو با شهروندان عادی نیز بنشیند.

شهرداران حاضر در این گردهمائی خواستار اصلاحات فراوانی در زمینه‌های مختلف شدند: کاهش عوارض بر ارزشِ افزودۀ کالاهای ضروری اولیه، افزایش اختیارات شهرداران، اجباری کردن شرکت در انتخابات و نیز اعتراضاتی به برقراری بیش از اندازۀ قاعده و قانون در مرکز و عدم واگذاری برخی تصمیمات به مقامات محلی.

امانوئل ماکرون دربارۀ برقراری مالیات بر درآمدهای هنگفت که یکی از مطالبات "جلیقه زردها"ست گفت، «این خیال باطلی است که اگر چنین مالیاتی برقرار شود، وضع "جلیقه زردها" بهتر خواهد شد». او با دفاع از اصلاحات خود، ابراز آمادگی کرد که شماری از مطالبات، نظیر برقراری «همه‌پرسی به ابتکار شهروندان» و یا بازبینی قانون تشکیلات اداری کشور را در دستور کار خود قرار دهد.

امانوئل ماکرون که در میان شهرداران جای گرفته و آنان حلقه‌وار گرداگرد او نشسته بودند، هنگامی که ده دقیقه از ساعت ٢٢ گذشته بود بر تلاش برای ایحاد یک «جمهوری دائمی مشاوره و نظرخواهی» تأکید کرد، با تشویق و استقبال حاضران روبرو شد.

در بیرون شماری از "جلیقه زردها" تجمع کرده و شعارهای سنتی خود را فریاد می‌کردند. برخی از آنان برپائی گردهمائی‌های نظرخواهی را گام مهمی در راه کسب حقوق و توسعۀ دموکراسی خواندند؛ برخی بگفتۀ خود، بی‌آنکه به نتیجۀ این همایش‌ها امیدی داشته باشند، در آنها شرکت می‌کنند و شماری نیز برگزاری آنها را وقت‌کشی و کلاه‌برداری تلقی کرده و از پا گذاشتن در آنها پرهیز دارند.

رئیس جمهوری فرانسه وعده کرده است در دورۀ ٢ ماهۀ «نظرخواهی بزرگ ملی» در کلیۀ استان‌های کشور در گردهمائی‌هایی همین گونه با شهرداران شرکت کند و به خواست‌ها و نظرات آنان گوش بسپارد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز