علی ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان: اسناد اروپایی‌ها در بارۀ اقدامات تروریستی نسبت داده شده به ایران را نمی‌توانیم به راحتی رد کنیم

Submitted on چ., 01/23/2019 - 21:13

علی ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان: اسناد اروپایی‌ها در بارۀ اقدامات تروریستی نسبت داده شده به ایران را نمی‌توانیم به راحتی رد کنیم
علی ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان، که حدود دوماه پیش بر اساس قانون منع به کارگیری بازنشستگان، مسوولیت خود را واگذار کرد و به تهران بازگشت در گفتگوی مفصلی با خبرگزاری ایسنا به سیاست خارجی ایران و به ویژه مناسبات با آمریکا و اروپا پرداخته و سخنان پُراهمیتی بر زبان آورده است. وی می گوید «ما باید نوع نگاهمان را به دنیا با توجه به وضعیت بین‌المللی تغییر دهیم» و تاکید می کند «تا زمانی که نوع نگاهمان تغییر نکند، [...] مشکلات همچنان وجود خواهد داشت». وی با اشاره به اقدامات تروریستیِ بگفتۀ او «برخی خودسرها در خارج کشور» یادآوری می‌کند که « اروپایی‌ها در مورد ادعاهائی که مطرح کرده‌اند، اسنادی آورده‌اند که ما نمی توانیم آن را به راحتی رد کنیم». از نظر او «ایران نباید خود را در برابر ترامپ قرار می داد».


علی ماجدی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران

علی ماجدی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در آلمان، که اینک در تهران در نشست‌های راهبردی در بارۀ سیاست خارجی این کشور شرکت می‌کند، در گفتگوی مفصل خود با ایسنا در بارۀ پیشنهاد دولت ترامپ برای انجام گفتگوهای تازه با این کشور می‌گوید « ما همیشه نشان داده‌ایم که وقتی دچار اجبار می‌شویم مذاکره می‌کنیم» و می‌پرسد « چرا باید این گونه باشد؟» وی می‌افزاید «ما حتی نتوانستیم طی این مدت اعتماد اروپایی‌ها را جلب کنیم. اروپایی‌ها با ما کار می‌کنند ولی به ما اعتمادی ندارند. می‌بینیم که طی این چند وقت چه مسائلی بین ایران و اتحادیه اروپا رخ داده است. من نمی‌خواهم مسائل را بازگو کنم ولی این اتفاقات باعث شده که اعتماد اروپایی‌ها به ایران از بین برود. با دو، سه عمل اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت. باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات‌ها و یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تامین کرد، به صراحت گفت‌ تصور آنها اشتباه است و اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.»

علی ماجدی که در این زمینه به اقدامات و طرح‌های تروریستی نسبت داده شده به ایران و اخراج دیپلمات‌های جمهوری اسلامی از دانمارک، هلند و آلبانی، مسدود کردن حساب‌های وزارت اطلاعات ایران در فرانسه و نیز دستگیری یکی از دیپلمات‌های ایرانی مامور در اتریش اشاره دارد، تاکید می‌کند که «اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده‌اند که ما نمی‌توانیم آن را به راحتی رد کنیم، گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند». او می‌گوید «ما می‌بینیم در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت. [اروپائی‌ها...] شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در این جا است که من می‌گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند». سفیر پیشین ایران در آلمان می گوید « ما در داخل کشور با موضوعی همچون "عملیات خودسرانه" مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند».

علی ماجدی در پاسخ به اینکه برخی در داخل کشور اطلاعات فاش شده در بارۀ اقدامات تروریستی ایران در خارج را «چالش‌ها و ادعاها»‌ئی می‌دانند که اروپا برای فرار از به اجرا گذاشتن «کانال مالی ویژه» پیش کشیده است روشن می‌گوید «من اعتقادی به این تحلیل‌ها ندارم» و یادآوری می‌کند که « کار جاسوسی با برخی از اقدامات متفاوت است» و می‌افزاید « ما نیاز داریم که یک نوع احساس امنیت و اعتماد نسبت به ایران در دنیا ایجاد کنیم و از انجام مواردی که باعث خدشه دار شدن این اعتماد می‌شود پرهیز کنیم». او با اشاره به اینکه برخی در ایران طرح بمب گذاری در گردهمائی سازمان مجاهدین خلق در «ویلپنت» در شمال پاریس را به خود این سازمان نسبت دادند، می گوید «اول مطمئن شویم که کسانی در داخل کشور این گونه اقدامات را انجام نمی‌دهند و اگر اندک ایرانیانی در خارج از کشور به نام ایران این اقدامات را انجام می‌دهند باید بتوانیم این موضوع را اثبات کنیم. ایجاد اعتماد امری زمان بر است ولی تخریب آن راحت است، متاسفانه برخی فکر می‌کنند که با انجام برخی از اقدامات خودسرانه می‌توانند منافع کشور را تامین کنند در حالی که این اشتباه است. این نشان دهنده قدرت نیست، بلکه ضد قدرت است».

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آلمان در بارۀ مناسبات کشور خود با اروپا می‌گوید «در اروپایی‌ها اراده سیاسی برای حمایت و حفظ برجام وجود دارد اما اجرای این اراده سیاسی باید با توافق آمریکا همراه باشد. آن‌ها از نظر گفتاری و رسانه‌ای از برجام حمایت کرده‌اند و این حمایت واقعی است؛ چراکه نگاه آن‌ها به این توافق یک نگاه امنیتی است و اروپا در کنار آمریکا، چین و روسیه صحنه گردان مذاکرات برجام بودند؛ بنابراین طبیعی است که اروپایی‌ها بخواهند این دستاورد را از نظر سیاسی و اقتصادی حفظ کنند، اما در صحنه اقتصادی آن چه که ما مشاهده می‌کنیم در هم‌ تنیدگی ساختار اقتصادی اروپا با آمریکا و نقش بلامنازع دلار در سیستم مالی و بانکی دنیا است».

او با یادآوری اینکه « روابط بین‌الملل را نباید [...] سیاه و سفید دید»، تاکید می‌کند که «عرصه بین‌الملل، عرصه بده بستان است و در قضیه [کانال مالی ویژه] نیز با توجه به بده بستان‌هایی که وجود دارد معلوم نیست که چه موقع این ساز و کار نهایی می‌شود و اگر نهایی نیز شد به چه میزان اجرایی می‌شود». علی ماجدی می‌افزاید «در اراده اروپایی‌ها جهت ایجاد[کانال مالی ویژه] تردیدی نیست اما قدرت و توان اروپایی‌ها در این زمینه کم است».

سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در آلمان در بارۀ روابط کشور خود با آمریکا و با دولت ترامپ می‌گوید « متاسفانه ما فقط یاد گرفته‌ایم دشمنی کنیم. باید بپذیریم که آمریکا هژمونی برتر دنیا است. ما چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم این یک حقیقت است» و می‌افزاید « در مقطعی که ترامپ بر روی کار آمد، خیلی‌ها می‌گفتند که ایران نباید خود را برابر آمریکا قرار دهد، ولی کسانی که ایران را به این سمت بردند بر اساس یک تفکر اشتباه، فکر می‌کردند که این به نفع کشور است.»

علی ماجدی نبود نظام تصمیم گیری یکپارچه در ایران را یکی از مشکلات اصلی کشور می‌داند و می‌گوید «در مذاکره با آلمانی‌ها و اروپایی‌ها، آنها خیلی مواقع به ما گفته‌اند که سیستم یکپارچه‌ای در ایران برای تصمیم گیری وجود ندارد» و می‌افزاید «من نمی‌خواهم بگویم که سیستم یکپارچه نیست، سیستم یکپارچه است ولی در آن خطا وجود دارد حال این خطاها عمدی است یا سهوی؟، نمی دانم [...] ولی آثار این خطاهای سهوی و یا عمدی را در سیاست خارجی کشور مشاهده می‌کنم.»

وی همچنین از اینکه در ایران « بسیاری از مسائل در حوزۀ سیاست خارجی را حیثیتی» می‌کنند ابراز تاسف می‌کند و آنرا سیاستی «اشتباه» می‌خواند و با اشاره به کنفرانس ورشو که قرار است در روزهای ١٣ و ١٤ فوریه در بارۀ ثبات و امنیت خاورمیانه تشکیل شود و البته یکی از موضوعات اساسی آن، بگفتۀ مقامات آمریکائی، نقش ایران در بی ثبات کردن منطقه است، می‌گوید «در بحث ورشو نیز به جای این که این موضوع را تبدیل به چالش و یک موضوع حیثیتی کنیم باید آن را مدیریت کنیم».

علی ماجدی با ابراز تاسف و با اشاره به سیاست ایران در قبال آمریکا می‌‌گوید « ما متاسفانه بر اساس نوع نگاه‌مان می‌خواهیم یک قدرت هژمونی را در دنیا حذف کنیم، در حالی که این قدرت حذف شدنی نیست و دیگران نیز آن را حذف نمی‌کنند، ‌ بلکه با آن کار می‌کنند و قدرت آن را مدیریت می‌کنند».

پمپئو : آمریکا ائتلاف های گسترده در دفاع از مردم ایران و علیه حکومت اسلامی تشکیل می دهد
مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا، در پیامی ویدیویی به کنفرانس داووس تهدید جمهوری اسلامی ایران را در منطقه واقعی خواند و نسبت به سیاست های ماجراجویانۀ رهبران تهران در خاورمیانه هشدار داد. وزیر امور خارجۀ آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را عاملی شرور در یمن، عراق، سوریه و لبنان توصیف کرد و افزود که جمهوری اسلامی ایران می کوشد آزادی، استقلال و حاکمیت ملی عراق را زیر سئوال ببرد.


مایک پمپئو وزیر امور خارجۀ آمریکا
رویترز

مایک پمپئو خواستار حمایت کشورهای خاورمیانه از ائتلافی شد که ایالات متحد آمریکا می کوشد برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی ایران تشکیل بدهد.

بیش از سه هزار نفر از رهبران سیاسی، اقتصادی و غیرنظامی جهان در کنفرانس داووس حضور دارند. به غیر از اسرائیل و عربستان سعودی، سایر کشورهای عرب خلیج فارس از تلاش آمریکا برای ایجاد و تقویت یک ائتلاف منطقه ای علیه جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می کنند. با این حال، به نظر می رسد که دو کشور عراق و ترکیه مایلند موضعی خنثی در قبال ابتکار عمل آمریکا اتخاذ کنند.

در پیام ویدیویی اش وزیر امور خارجۀ آمریکا تأکید کرد که برای تأمین ثبات خاورمیانه، آمریکا به ائتلاف های گسترده نیاز خواهد شد. به گزارش منابع خبری کشورهای عرب، وزیر امور خارجۀ آمریکا گفته است که کشورش از هم اکنون "ائتلافی از کشورها را برای مقابله با جمهوری اسلامی و پشتیبانی از آرزوهای مردم ایران تشکیل داده است."

پمپئو در جریان دور سفر اخیرش به خاورمیانه اعلام کرد که واشنگتن در نظر دارد در اواسط فوریه آینده کنفرانس بین المللی دو روزه ای را در ورشو برای ترغیب صلح و ثبات در خاورمیانه و مقابله با اقدام های بی ثبات کنندۀ جمهوری اسلامی در منطقه تشکیل بدهد. مایک پمپئو بار دیگر با اشاره به طرح "ائتلاف راهبردی خاورمیانه" که از آن تحت عنوان پیمان ناتو کشورهای عرب نیز یاد می شود، افزود که این ائتلاف عنصر مهمی در راهبرد آمریکا برای مقابله با تهدیدها و همچنین برای تثبیت اوضاع منطقه است.

وزیر امور خارجۀ آمریکا در سخنان دیروزش بار دیگر خواستار تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران در زمینۀ حقوق بشر، توقف سیاست های ماجراجویانه آن در خاورمیانه و همچنین پایان برنامه های اتمی و موشک های بالستیکی این کشور شد.

نتانیاهو به قاسم سلیمانی توصیه کرد که به جای تهدید اسرائیل وضعیت پایگاهایش را در سوریه ببیند
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، امروز به قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس، توصیه کرد که به جای تهدید اسرائیل و دخالت در انتخابات این کشور، وضعیت پایگاه هایش را در سوریه مشاهده کند. نخست وزیر اسرائیل سپس تأکید کرد مادام که او نخست وزیر اسرائیل خواهد بود، این کشور به نبرد خود با جمهوری اسلامی ایران و اقدام های آن علیه امنیت اسرائیل ادامه خواهد داد.


بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل
Reuters

به نوشتۀ جراید کویتی، قاسم سلیمانی، فرماندۀ سپاه قدس امروز چهارشنبه بیست و سوم ژانویه هشدار داد که در صورت حملۀ مجدد اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران در سوریه، حملات بعدی موشکی ایران به سقوط نتانیاهو منجر خواهد شد.

نخست وزیر اسرائیل که در عین حال ریاست وزارت دفاع این کشور را برعهده دارد سخنان امروز خود را در بازدید از پایگاه نظامی "شیزافون" در جنوب اسرائیل ایراد کرد. او در این سخنان بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را دشمن اصلی اسرائیل خواند و گفت که حکومت تهران صریحاً اعلام کرده که در پی نابودی اسرائیل به وسیلۀ سلاح اتمی است و اسرائیل تمام تلاش خود را می کند که از این اقدام جلوگیری کند.

او گفت که جمهوری اسلامی ایران به وسیلۀ حزب الله در لبنان و حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه نیروهایی را در اطراف اسرائیل و علیه این کشور مستقر کرده و اکنون قصد دارد با تقویت ارتش سوریه پایگاه سومی را در بلندی های جولان علیه اسرائیل ایجاد کند.

نخست وزیر اسرائیل سپس تأکید کرد که کشورش با بمباران مواضع سپاه قدس مانع از استقرار نظامی جمهوری اسلامی ایران در سوریه خواهد شد. بنیامین نتانیاهو سپس گفت که ارتش اسرائیل تنها ارتش دنیا است که با جمهوری اسلامی ایران در نبرد است و این نبرد را در سوریه دنبال می کند.

بنیامین نتانیاهو در سخنان امروزش به سازمان حماس در نوار غزه نیز هشدار داد که پاسخ اسرائیل به هرگونه اقدام نظامی این گروه ویرانگر و دردناک خواهد بود.

در این حال، وزارت امور خارجۀ روسیه امروز از اسرائیل خواست که به بمباران سوریه خاتمه دهد. سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه بدون اشاره به بمباران مواضع سپاه قدس و حزب الله لبنان در سوریه توسط هواپیماهای اسرائیلی گفت که عملیات نظامی اسرائیل در خاک سوریه نقض حاکمیت ملی این کشور است.

یاشار سلطانی به ۵ سال حبس و فرهاد میثمی و رضا خندان به ۶ سال حبس محکوم شدند
رضا خندان و فرهاد میثمی، هر یک به شش سال حبس تعزیری و یاشار سلطانی به ۵ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت خروج از کشور، عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی و فعالیت رسانه‌ای و مجازی محکوم شدند.

یاشار سلطانی، مدیر مسئول معماری نیوز

یاشار سلطانی، مدیر مسئول سایت معماری نیوز، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی، به ۵ سال حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی، فعالیت در رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی و خروج از کشور محکوم شد.

اتهامات یاشار سلطانی، "جمع‌آوری و انتشار اطلاعات طبقه‌بندی شده مربوط به سازمان بازرسی کشور"، "نشر مطالب خلاف واقع به قصد تشویش افکار عمومی"، "افترا نسبت به شرکت عمران تکلار" و "تهدید نسبت به شرکت عمران تکلار" عنوان شده است.

بدنبال انتشار گزارشی مرتبط با موضوع واگذاری برخی املاک از سوی شهرداری به کارکنان و اعضا شورای اسلامی شهر تهران، همراه با انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور از سوی سایت معماری نیوز، در شهریور ۹۵، یاشار سلطانی، مدیر مسئول این پایگاه اینترنتی احضار و بازداشت، اما سپس با قرار وثیقه آزاد شد.

۱۲ سال حبس تعزیری برای دو فعال مدنی

در احکام جداگانه، فرهاد میثمی، وکیل دادگستری و رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، هر یک به ۶ سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی، فعالیت در رسانه‌ها، مطبوعات و فضای مجازی و خروج از کشور محکوم شدند.

محمد مقیمی، وکیل مدافع دو فعال مدنی، فرهاد میثمی و رضا خندان، اعلام کرد: روز سه‌شنبه دوم بهمن ۱۳۹۷، احکام شش سال حبس برای موکلانش، به وی اعلام شده است.

به گفته این وکیل دادگستری، موکلان وی به "اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور"، به پنج سال و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" به یک سال حبس محکوم شدند.

محمد مقیمی افزود: احکام صادره برای دو موکل وی قطعی نبوده و وی در دادگاه تجدیدنظر به حکم بدوی اعتراض خواهد کرد.

فرهاد میثمی، روز سه‌شنبه ۹ مرداد ۹۷ و رضا خندان، روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۹۷، در منازل شخصی خود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

رضا خندان پس از گذراندن یک دوره طولانی مدت بازداشت، در حال حاضر، با قید وثیقه آزاد است اما فرهاد میثمی در زندان اوین در حبس به سر می‌برد.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز