سردار سلامی، جانشین فرماندۀ کل سپاه : «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است

Submitted on Mon, 01/28/2019 - 20:13

سردار سلامی، جانشین فرماندۀ کل سپاه : «راهبرد ما محو اسرائیل از جغرافیای سیاسی جهان است
سردار حسین سلامی، جانشین فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خواستار محو اسرائیل «از جغرافیای سیاسی جهان» شد و گفت این هدف، «راهبرد ما»ست. وی گفت «اگر اسرائیل کاری انجام دهد که جنگ شروع شود، مسلماً این جنگ، همان جنگی است که محو او را در پی خواهد داشت».


سردار حسین سلامی، جانشین فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، خواستار محو اسرائیل «از جغرافیای سیاسی جهان» شد و گفت این هدف، «راهبرد ما»ست. - تصویر آرشیوی
TASNIM

جانشین فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که روز دوشنبه ٨ بهمن/ ٢٨ ژانویه، در برابر روزنامه نگاران سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه «راهبرد ما محو اسرائیل» است افزود که «به نظر می رسد با شرارت هائی که [این کشور] در حال انجام است، خودش را به این واقعیت نزدیک می‌کند».

سردار حسین سلامی که در واکنش به تهدیدات و نیز عملیات اخیر اسرائیل علیۀ نیروهای ایران در سوریه سخن می گفت، بگفتۀ خود «اعلام» کرد که اگر اسرائیل کاری کند که به جنگ تازه‌ای بینجامد، این کشور محو خواهد شد و بگفتۀ او «سرزمین های اشغالی بازپس گرفته خواهد شد و حتی اسرائیلی‌ها در فلسطین گورستانی برای دفن کردن جنازه های خود نخواهند داشت».

سخنان سردار حسین سلامی در پی تلاش‌های ناکام سپاه پاسداران و شبه نظامیان تحت حمایت آن، پاسخی به انتقادات فزاینده دوگانه از عملیات آنان در سوریه است. در حالیکه شهروندان ایران در تظاهرات و ابراز نظرهای ممکن حضور نظامی ایران در سوریه را همواره مورد انتقاد قرار می‌دهند، برخی دولتمندان و سیاستمردان جمهوری اسلامی از عدم موفقیت این عملیات ابراز ناخوشنودی و نگرانی می‌کنند و متحدان خود در سوریه و از جمله روسیه را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

سخنان جانشین فرماندۀ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در تضاد کامل با اظهار نظر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجۀ جمهوری اسلامی ایران، نیز هست. محمد جواد ظریف در اوایل دی ماه سال جاری در گفتگو با هفته نامۀ فرانسوی «لوپوئن» که در ٢٣ دسامبر گذشته منتشر شد، هر گونه سخنی از سوی مقامات ایران را برای محو اسرائیل تکدیب کرد و گفت «کی گفته‌ایم که قصد نابود کردن اسرائیل را داریم؟ [...] حتی یک نفر چنین حرفی نزده است».

آنگلا مرکل: سیاست ایران در سوریه امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند و این کشور حق دارد از خود دفاع کند
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز یکشنبه در گفتگو با رادیو اسرائیل گفت که نگرانی اسرائیل از تهدیدات ایران را درک می‌کند و از نظر او «مهم و بجاست» که اسرائیل در جهت حفظ امنیت خود اقدام کند. آنگلا مرکل که بمناسبت روز یادبود هولوکوست با رادیو اسرائیل سخن می‌گفت تاکید کرد که آلمان به دلیل حق برخورداری اسرائیل از امنیت، در جهت جلوگیری از نزدیک شدن نیروهای ایرانی به بلندی‌های جولان تلاش می‌کند.


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان - تصویر آرشیوی
REUTERS/Costas Baltas

صدراعظم آلمان در گفتگوی خود با رادیو اسرائیل تاکید کرد که از نظر او «برای اسرائیل مهم است که بتواند از منافع امنیتی خود دفاع کند و موقعیت کنونی در سوریه، طبیعتاً وضعیتی است که برای اسرائیل تهدیدآمیز محسوب می‌شود».

آنگلا مرکل گفت «ایران دارای سیاست‌هائی است که اسرائیل را تهدید می‌کند» و افزود وی «در بارۀ نزدیک شدن نیروهای ایرانی به بلندی‌های جولان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه» گفتگو کرده است.

سخنان آنگلا مرکل در واقع تائیدی بر حملات مستمر و پی در پی اسرائیل بر مواضع نیروهای سپاه پاسداران و شبه نظامیان تحت نظر و حمایت ایران است. هواپیماهای اسرائیلی در آخرین موج حملات خود، یک هفته پیش در پاسخ به پرتاب یک موشک زمین به زمین بسوی این کشور، مواضع متعدد متعلق به نیروهای ایران و وابستگان آن و بویژه انبارهای مهمات آنان را در حاشیۀ فرودگاه دمشق بمباران کردند.

اسرائیل، بگفتۀ مقامات این کشور، این حملات را برای جلوگیری از حضور گسترده و یا دائم ایران در سوریه انجام می‌دهد. اسرائیل که تا هفتۀ گذشته در بارۀ عملیات نظامی خود در سوریه اطلاعاتی منتشر نمی‌کرد، این بار مسئولیت حملات هواپیماهای خود در این کشور را بر عهده گرفت.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، همان هنگام به ایران و سوریه هشدار داد که کشور او هیچ «اقدام تهاجمی» علیۀ خاک خود را بی پاسخ نخواهد گذاشت.

به نوشتۀ مطبوعات اسرائیلی، این کشور در گذشته همواره عملیات خود در سوریه را با روسیه هماهنگ کرده است. بر همین اساس، بدنبال سرد شدن اندک مناسبات در این زمینه که در پی سرنگون شدن یک هواپیمای روسی بر فراز سوریه در سپتامبر گذشته رخ داد، از آغاز سال جاری میلادی، نشانه‌های از سرگیری گرم روابط به چشم می‌خورد.

همزمان با این حملات، در ایران نیز بسیاری در بارۀ سیاست دوگانه روسیه در قبال ایران ابراز نگرانی کرده و از اینکه در زمان حملۀ هواپیماهای اسرائیلی، دفاع ضدهوائی روسیه اقدامی انجام نداده است، ابراز ناخرسندی می‌کنند.

واشنگتن نسبت به دور زدن تحریم هایش علیه تهران به اروپا هشدار داد
کاخ سفید به کشورهای اروپایی هشدار داد که اگر تحریم های آمریکا را علیه جمهوری اسلامی ایران دور بزنند با مجازات ها و جریمه های نقدی سنگینی روبرو خواهند شد.

دولت ایالات متحد آمریکا تلاش های کشورهای اروپایی را برای به کارگیری یک شبکۀ مالی ویژه به منظور تسهیل مبادلات تجاری با ایران از نزدیک دنبال می کند. فدریکا موگرینی، نمایندۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا، گفته است که مقدمات و تدارکات این سامانۀ جایگزین مالی به مرحلۀ پیشرفته ای رسیده است. مقامات اتحادیۀ اروپا ابراز امیدواری کرده اند که این سازوکار به زودی به اجرا گذاشته شود.


دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا
Brendan Smialowski/ AFP

این سازوکار مالی که نوعی مبادلۀ پایاپای نفت ایران در ازای کالاهای مورد نیاز این کشور است ابداع اتحادیۀ اروپا برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود. اروپا در نظر دارد که این سازوکار را در مورد کشورهای دیگری که قصد دارند تحریم های آمریکا را علیه ایران نادیده بگیرند به اجرا بگذارد.

در واکنش، یک مقام دولت آمریکا که نخواسته نامش فاش شود به آسوشیتدپرس گفته است که این کشور مجازات های خود را علیه جمهوری اسلامی ایران تماماً به کار خواهد گرفت و افراد و نهادهایی که آنها را نادیده بگیرند یا نقض کنند بازخواست خواهند شد.

دولت آمریکا از بکارگیری سامانۀ ویژه مالی اروپا برای دور زدن تحریم های واشنگتن علیه تهران نگران است و می گوید که این سامانه می تواند در درازمدت به رقیب جدی "سوئیفت" به عنوان نخستین نهاد جهانی اطلاعات مالی و تراکنش های بانکی بدل شده و حتا به مرور جای آن را بگیرد. دولت آمریکا همچنین نگران است که دیگر کشورها بکوشند تراکنش های مالی خود را از طریق همین سامانه انجام بدهند.

سناتور جمهوریخواه آمریکا، مارک روبیو، گفته است که این کشور باید با هر تلاشی برای ایجاد کانال های مالی جایگزین مقابله کند، به ویژه اگر این کانال های جایگزین به جمهوری اسلامی ایران امکان بدهند که فشارها و تحریم های آمریکا را دور بزنند. تام کاتان، یک سناتور دیگر جمهوری خواه، در اظهاراتی مشابه گفته است که دولت های اروپایی باید میان همکاری اقتصادی با آمریکا و همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران یکی را انتخاب کنند.

در تهران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ حکومت اسلامی ایران، نسبت به اجرای سامانۀ ویژۀ مالی اروپا ابراز تردید کرد و گفت : در ماه های گذشته قول های بسیاری دربارۀ این سازوکار از سوی کشورهای اروپایی شنیدیم و اکنون نیز منتظر می مانیم تا اروپا رسماً تدابیر ویژه خود را اعلام کند.

ایران: توان موشکی ما قابل مذاکره نیست، بر سر مسائل منطقه گفتگو می‌کنیم
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با تاکید بر رفتارهای دوگانه کشورهای غربی، گفت: ما ارزش‌های خود را دنبال می‌کنیم آنها نیز مسائل و نگاه خود را و الزاما این موضوع به این معنا نیست که نتوانیم گفتگو یا همکاری کنیم. ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز جمعه گذشته هشدار داد اگر در مذاکرات موشکی با ایران پیشرفتی حاصل نشود، تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور وضع خواهد شد. وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه گذشته، در بیانیه‌ای در واکنش به این اظهارات اعلام کرد: توان موشکی ایران قابل مذاکره نیست و این نکته در جریان گفتگوهای مستمر سیاسی که بین ایران و فرانسه انجام می‌شود به اطلاع طرف فرانسوی رسیده است.


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ۸ بهمن/۲۸ ژانویه، در واکنش به اظهارات مقام‌های اروپایی از جمله وزیر امور خارجه فرانسه، تصریح کرد: ما اشتراکات زیادی با کشورهای اروپایی داشته و داریم. اختلاف نظرهایی نیز همواره بین ایران و کشورهای اروپایی وجود داشته است. (...) اما به این معنا نیست که نتوانیم گفتگو یا همکاری کنیم.

ژان-ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، روز جمعه ۲۵ ژانویه/۵ بهمن، اعلام کرد: ما از ایران دو خواسته داریم؛ ایران باید نسبت به تولید موشک‌ها و به‌ویژه صادرات آنها به سوی گروه‌های شبه‌نظامی در خاورمیانه، همچنین برای حوثی‌ها تجدیدنظر کند.

رییس سیاست خارجی فرانسه، با بیان اینکه ایران "باید به اعمال بی‌ثبات کننده خود در تمامی خاورمیانه پایان دهد"، تصریح کرد: گفتگوهای سختی را با ایران آغاز کرده‌ایم که باید ادامه داشته باشد و اگر این گفتگوها به نتایج مطلوب نرسند ما آماده هستیم تا با اعمال تحریم، پاسخ قاطعانه‌ای به ایران بدهیم.

در واکنش به اظهارات ژان-ایو لودریان، وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار تحکیم صلح و ثبات در منطقه بوده است و فروش انبوه سلاح‌های پیچیده و تهاجمی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه را عامل برهم خوردن ثبات و توازن منطقه می‌داند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، در پاسخ به پرسشی مبنی بر سکوت غربی‌ها در برابر راه‌اندازی سایت تولید موشک‌های بالستیک از سوی عربستان سعودی، یادآور شد: در مواردی شاهد استانداردها و رفتارهای دو گانه کشورهای غربی در ارتباط با برخی از مسائل در مورد ایران بوده‌ایم (...) بهتر آن است که کشورهای اروپایی به جای تخریب یک موضع روشن و شفاف در ایران، نگاهی به برخی از کشورهای منطقه و خارج از منطقه داشته باشند که در چه شرایطی در پی افزایش توان سلاح‌های مخرب خود هستند که از آنها علیه دیگر کشورها استفاده کنند و ما اکنون نمونه‌های روشن آن را در منطقه مشاهده می‌کنیم. اشاره این مقام وزارت امور خارجه ایران به حمله ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به یمن است.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز