زن جوان در آستانه نابینا شدن به دلیل عدم پوشش هزینه عمل جراحی توسط دولت انتاریو

Submitted on ش., 04/07/2018 - 21:07

اتاوا- میش بوش 33 ساله، دستیار اوپتومتریست، اخیرا مبتلا به عارضه keratoconus یا قوز قرنیه تشخیص داده شد. این نوعی بیماری قرنیه چشم است که در سنین نوجوانی یا اوایل دهه سوم زندگی بروز می کند. در این بیماری قرنیه نازک شده و شکل آن تغییر می کند. این تغییر بر روی انکسار نور هنگام ورود به چشم تاثیر گذاشته و سبب کاهش وضوح بینایی و در نهایت نابینایی می شود. در نوع خفیف بیماری عینک یا لنز نرم ممکن است کمک کننده باشد، ولی با پیشرفت بیماری و نازک تر شدن و تغییر شکل بیشتر قرنیه این شیوه درمانی کارساز نبوده و به عمل جراحی نیاز خواهد بود.


دولت انتاریو تنها هنگامی هزینه عمل جراحی پیوند قرنیه را پوشش می دهد که فرد در اثر بیماری نابینا شده باشد.

این در حالیست که یک شیوه درمانی جدید یعنی پیوند متقاطع بین رشته های کلاژن قرنیه یا CXL یا Corneal collagen cross-linking با استفاده از اشعه فرابنفش UV-A و داروی ریبوفلاوین، می تواند از بدتر شدن وضعیت چشم های بیمار جلوگیری کند. اما OHIP (بیمه درمانی همگانی انتاریو) هزینه چندهزار دلاری آن را پوشش نمی دهد.

دولت های 6 استان دیگر کانادا، از جمله کبک، هزینه عمل را پوشش می دهند.

بوش می گوید: اینکه با سفر 20 دقیقه ای از اتاوا و نقل مکان به کبک می توانم از پوشش بیمه برخوردار باشم، مسخره است! واقعا کلافه و عصبانی هستم. نباید برای نجات بینایی ام با دولت دربیفتم. همه بیماران باید از این پوشش برخوردار باشند.

دولت انتاریو تا به این لحظه میلیون ها دلار هزینه کرده تا ببیند آیا باید هزینه عمل CXL را پوشش بدهد یا خیر. اما هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است.

دولت انتاریو به صورت آزمایشی و برای مدت محدود (از دسامبر 2012 تا مارچ 2015) هزینه عمل جراحی CXL را تامین کرد. واقعیت این است که پس از پایان دوره آزمایشی، مبلغ 800 هزار دلار بابت هزینه عمل بیماران واجد شرایط در تورنتو، اتاوا، کینگستون، لندن و سادبوری هزینه شد. اما برای واجد شرایط تشخیص داده شدن، شرایط بسیار سختگیرانه ای تعیین شده است. به بوش گفته شده، چون در کودکی به عارضه تنبلی چشم مبتلا بود، واجد شرایط نیست.

متاسفانه به تشخیص جراح متخصص، چشم چپ بوش قابل درمان نیست. اما می توان با عمل جراحی CXL از پیشرفت بیماری در چشم راست وی جلوگیری کرد. هزینه عمل جراحی در کلینیک خصوصی 3 هزار دلار می باشد. بوش چنین پولی ندارد، اما می گوید که حاضر است برای نجات چشم راست اش زیر بار بدهی سنگین برود.

او که مادر دو فرزند می باشد می گوید: خودتان را جای من بگذارید. آیا می توانید بپذیرید که دیگر هرگز چهره فرزندان، همسر، دوستان و عزیزان تان را نبینید، چون دولت حاضر نیست پول عمل جراحی را بپردازد؟

بوش طوماری را برای متقاعد کردن دولت انتاریو برای پوشش هزینه عمل آماده کرده و تا 2 آوریل 2018، بیش از 25 هزار امضاء جمع کرده است.

منبع
iranjavan

بیشترین بازدید اخبار امروز