روایت وزیر خارجه کره شمالی از دلایل شکست مذاکرات هانوی با روایت ترامپ تناقض دارد

Submitted on جمعه, 03/01/2019 - 20:07

روایت وزیر خارجه کره شمالی از دلایل شکست مذاکرات هانوی با روایت ترامپ تناقض دارد
در فردای شکست مذاکرات سران آمریکا و کره شمالی در هانوی، پیونگ یانگ روز جمعه ١٠ اسفند/ اول مارس خواستار گفتگوهای جدیدی با آمریکا شد. به گفته خبرگزاری فرانسه، طرفین ضمن آنکه تلاش می‌کنند تا درهای گفتگو باز بماند، هرکدام بر مواضع خود تأکید می ورزند و هرکدام روایت متفاوتی را از نشست هانوی ارائه می‌دهند. در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که کره شمالی درخواست لغو همه تحریم‌ها را کرده است، کره شمالی این روایت را رد می‌کند و می‌گوید در نشست سران در هانوی، این کشور فقط خواهان لغو تعدادی از تحریم‌های شورای امنیت بود که رییس جمهوری آمریکا حاضر نشد آن را بپذیرد.


نشست خبری ری یونگ هو" وزیر امور خارجه کره شمالی در هانوی، در پایان مذاکرات میان دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی.
Yonhap/via REUTERS

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا در نشست خبری خود گفته بود آنها در اصل می‌خواستند تحریم‌هایی که به خاطر برنامه هسته‌ای و موشکی علیه پیونگ یانگ وضع شده، به طور کامل برداشته شود، ولی ما نمی‌توانستیم این کار را انجام بدهیم، ما باید از این موضوع دوری می‌کردیم.

"ری یونگ هو" وزیر امور خارجه کره شمالی در جمع خبرنگاران روایت دیگری از علت شکست مذاکرات هانوی ارائه داد؛ او گفت: کشورش خواستار لغو همه تحریم‌ها نبوده، بلکه فقط در برابر تخریب کامل بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات هسته‌ای یونگ‌بیون تحت نظارت کارشناسان آمریکا، خواستار آن بوده که بخشی از تحریم‌ها علیه این کشور لغو شود
وی همچنین تصریح کرد که کشورش در برابر از بین‌بردن این تأسیسات مهم هسته‌ای، فقط از آمریکا خواسته بود که بخشی از تحریم‌ها که بر زندگی و معیشت مردم کشورش سنگینی می‌کند، لغو شود. او تأکید کرد که این بهترین پیشنهاد کره شمالی برای پیشرفت در مذاکرات بود و تکرار فرصتی چون اجلاس هانوی در آینده بعید به نظر می‌رسد؛ اما متأسفانه از سوی دونالد ترامپ پذیرفته نشد.

به گفته خبرگزاری فرانسه ، اظهارات وزیر امورخارجه کره شمالی مانع از آن نشد که خبرگزاری رسمی کره شمالی روایت دیگری با نگرش مثبت از نشست سران دو کشور آمریکا و کره شمالی در هانوی ارائه دهد؛ روایتی مثبت که از تمایل این کشور به ادامه مذاکرات حکایت دارد.
خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی «گفتگوهای بسیار سازنده و بی‌پرده ای» داشتند... روابط بین دو کشور پس از جنگ کره (سال‌های ١٩۵٠-١٩۵٣) به خاطر عدم پیمان صلح طی دهه‌ها، با «بدبینی‌ها و ضدیت‌ها» همراه بوده و برای ایجاد روابط تازه میان دو کشور بدیهی است که «مشکلات و آزمون‌هایی» بر سر راه وجود دارد.

تلویزیون دولتی کره شمالی هم در گزارش خود به لغو برنامه رسمی صرف نهار دونالد ترامپ با کیم جونگ اون و بدون نتیجه ماندن این نشست و فقدان بیانه مشترکی که پیش‌تر پیش‌بینی شده بود، اشاره نکرد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز در پوشش اخبار این نشست، از واژه‌هایی چون: «قدرشناسی»، «قدم‌های مثبت ترامپ برای برگزاری دیدار» و «گفتگویی موفق» و «قول برای ملاقاتی در آینده» سخن گفت.

ناظران معتقدند، پوشش معتدل اخبار مذاکرات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ از سوی رسانه‌‌های ملی کره شمالی و برجسته کردن جنبه‌های مثبت این نشست از سوی آنها، تمایل این کشور به ادامه مذاکرات با آمریکا را نشان می‌دهد.

این در حالی است که از سوی دیگر، کاخ سفید پس از پایان نشست هانوی، اعلام کرد که در این نشست هیچ توافقی برای خلع سلاح کره شمالی حاصل نشد؛ اما «دو رهبر، مذاکرات مثبتی در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و مسائل اقتصادی» داشتند.

آغاز روند قضائی برای متهم ساختن بنیامین نتانیاهو، کارزار انتخاباتی او را با دشواری روبرو کرد
آغاز روند قضائی برای متهم ساختن بنیامین نتانیاهو، هر چند قابل انتظار بود، اما اعلام آن، تنها ٤٠ روز پیش از برگزاری انتخابات پیش رس پارلمانی، بر آیندۀ سیاسی نخست وزیر اسرائیل سایه انداخته و بگفتۀ برخی آرا تیره ساخته است. دادستان اسرائیل، روز پنجشنبه ٢٨ فوریه/ ٩ اسفند، اعلام کرد که با توجه به نتایج تحقیقات صورت گرفته قصد دارد بنیامین نتانیاهو را به «تقلب و سوء استفاده از اعتماد» در سه پروندۀ مجزا و نیز «فساد» در یکی از آن‌ها متهم سازد.


آغاز روند قضائی برای متهم ساختن بنیامین نتانیاهو می‌تواند نتایج سنگین سیاسی برای او داشته باشد
REUTERS/ Ammar Awad

هر چند دادستان هنوز تصمیم قطعی خود را برای متهم ساختن نخست وزیر اسرائیل اتخاذ نکرده و با انتقال بخشی از اسناد به وکلای مدافع او، اعلام کرده است که وی را برای «استماع» توضیحات به دادسرا احضار خواهد کرد، اما تردیدی نیست که نتایج تحقیقات برای دادستان به اندازۀ کافی قانع کننده بوده است.

بنیامین نتانیاهو در سه پروندۀ جداگانه که با عناوین «١٠٠٠»، «٢٠٠٠» و «٤٠٠٠» از آنها یاد می‌شود، به مورد اتهام قرار گرفته است.

در پروندۀ نخست موسوم به ١٠٠٠، نتانیاهو به دریافتِ هدایائی نظیر سیگار، شامپانی، جواهر و سفرهای پیش پرداخت شده از سوی یک ثروتمند استرالیائی و یک تولید کنندۀ سینما در هالیوود متهم است.

در پروندۀ موسوم به «٢٠٠٠»، بنیامین نتانیاهو بویژه به «سوء استفاده از اعتماد» متهم است زیرا وی در گفتگو با صاحب امتیاز روزنامۀ «یدیوت آهارونوت» بوی پیشنهاد کرده است که در برابر تضعیف روزنامۀ رقیب، «اسرائیل هیوم»، از پوشش خبری بهتر و مثبتی در نشریۀ او برخوردار گردد.

اتهامات نخست وزیر بویژه در پروندۀ سوم سنگین است زیرا در این مورد او به «فساد»، «تقلب» و «سوء استفاده از اعتماد» متهم است. در این پرونده وی متهم است که با دادن امتیازاتی به شرکت عظیم مخابرت بیزک از صاحب وی که پایگاه خبری «والا» نیز به او تعلق داشته، خواسته است در انتشار اخبار کارنامۀ مثبتی از وی ارائه کند.

بنیامین نتانیاهو پنجشنبه شب کلیۀ این اتهامات را «نادرست و دروغ» توصیف کرد و اعلام داشت که قصد دارد در جلسۀ «استماع قضائی» آنها را رد کند.

نخست وزیر اسرائیل در دو سال گذشته همواره در این باره گفته و تکرار کرده بود که «هیچ اتهامی نخواهد بود، زیرا هیچ جرمی وجود نداشته» است. با این حال، آغاز روند وارد ساختن اتهام رسمی بر او از وجود اسناد و مدارک جدی در این زمینه پرده بر می‌دارد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده، جلسۀ «استماع» پیش از برگزاری انتخابات برپا نخواهد شد و دادستان تصمیم قطعی خود را در بارۀ متهم ساختن رسمی او در ژانویۀ اخذ خواهد کرد.

با این حال، اعلام وجود اسناد جدی در پرونده، کارزار انتخاباتی وی را در آستانۀ رای گیری روز ٩ آوریل دچار مخاطرۀ فراوان کرده است.

بگفتۀ اَنشال پِفِر، روزنامه نگار هاآرتز، حتی اگر دو درصد رای دهنگان نتان یاهو به این دلیل از او روی برگردانند، شکست وی در انتخابات ممکن می‌شود.

او در گفتگو با رادیوی ما می‌گوید «بخشی از رای دهندگان سنتی حزب لیکود، در حال حاضر سکوت کرده‌اند، اما از بنیامین نتانیاهو خشمگین هستند. بنی گانتز [نامزد چپ میانه] برای شکست دادن لیکود نیازمند جلب آراء آنهاست. من بسیاری از رای دهندگان لیکود را ملاقات کردم که می‌گویند دوران نتانیاهو به پایان رسیده و او زمان درازی است که حکومت را در دست دارد. از نظر آنان او در جامعه شکاف ایجاد کرده است و گرایش وی به فساد نیز قابل قبول نیست».

اَنشال پِفِر با این حال می‌گوید «وقتی از آنها می‌پرسم که آیا با توجه به همۀ اینها باز هم به لیکود رای خواهند داد، پاسخ آنها اینست که به چه کس دیگری می توانند رای بدهند؟» او می‌گوید «در انتخابات پیش، موشه کَهلون، که خود از حزب لیکود بود، اما از نتانیاهو دلِ خوشی نداشت، حزب خود را برپا کرد و در واقع رای دهندگان لیکود که از نتانیاهو ناراضی بودند، به او رای دادند. او در نهایت به نتانیاهو پیوست. فکر می‌کنم که راهبران سیاسی این بار نیز بر رای دهندگان موشه کَهلون حساب می‌کنند. آیا آنان این بار نیز به او رای خواهند داد؟ احتمالاً نه. آیا رای دهندگان او به لیکود باز می‌گردند؟ برخی از آنان حتماً. اما بسیاری نیز در جستجوی یک پناهگاه سیاسی تازه هستند. موشه کَهلون، در دور اول انتخابات گذشته ٨ درصد آراء را بدست آورد. با توجه به همه پرسی‌ها، اگر تنها ٢ تا ٣ درصد آنان اینک به «بنی گانتز» رای بدهند، او می‌تواند بر نتانیاهو پیشی بگیرد».

بنیامین نتانیاهو اینک باید با روند دادسرا پیش رود. این روند مراحل مختلف دارد. او در مرحلۀ نخست باید در انتظار احضار به دادسرا بنشیند و در یک یا چند جلسۀ «استماع» حاضر شود. در هر یک از این جلسات وی و وکلای مدافع او کوشش خواهند کرد پایه‌های اتهامات ممکن را سست کرده و از میان بردارند. پس از آن دادستان خواهد گفت که با استماع توضیحات نتانیاهو، آیا همچنان بر قصد خویش در متهم ساختن رسمی او مصمم است یا پرونده را بی آنکه تقاضای پیگیری کند خواهد بست. در صورت وارد ساختن اتهام رسمی، نخست وزیر محاکمه خواهد شد، اما از نظر قانونی می‌تواند تا محکومیت قطعی از مقام خود کناره گیری نکند.

اما آیا باقی ماندن او در این مقام پس از محکومیت ویا حتی اتهام رسمی ممکن است؟ آیا حزب لیکود به ادامۀ کار او رضایت خواهد داد؟ رقیب وی در انتخابات پارلمانی آینده، «بنی گانتز» پنجشنبه شب از وی خواست «رفتار مسئولانه» داشته باشد و از همین حال کنار برود. نتانیاهو همزمان گفت که قصد دارد هنوز «سال‌های دراز» به کشور خود خدمت کند.

منبع
rfi
نوع خبر

بیشترین بازدید اخبار امروز